Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego

W warszawskiej Zachęcie prezentowana jest niezwykła wystawa fotografii Afryki autorstwa Kazimierza Zagórskiego. Eksponowany zbiór zdjęć jest jednym z najbogatszych w swojej różnorodności cyklów na świecie poświęconych kolonialnej Afryce.
W warszawskiej Zachęcie prezentowana jest niezwykła wystawa fotografii Afryki autorstwa Kazimierza Zagórskiego. Eksponowany zbiór zdjęć jest jednym z najbogatszych w swojej różnorodności cyklów na świecie poświęconych kolonialnej Afryce.

fot. Kazimierz Zagórski, Belgian Congo, Mangbetu, deformation of the cranium / Kongo belgijskie, Kobieta z plemienia Mangbetu z dzieckiem z deformacją czaszki, wł. Pierre Loos, Bruksela, C SABAM Belgium 2005

Kazimierz Zagórski przekonany, że kultury afrykańskie powoli ustępują kulturze europejskiej, postanowił dokumentować wszelkie przejawy obyczajowości, kultury materialnej plemion Afryki Centralnej. Stworzył niezwykły zbiór składający się z 400 fotografii, który zatytułował Ginąca Afryka.

fot. Kazimierz Zagórski, Belgian Congo, Equatorial woman / Kongo belgijskie, Kobieta z plemienia równikowego, wł. Pierre Loos, Bruksela, C SABAM Belgium 2005

Zagórski przede wszystkim portretował ludzi, odwołując się często do stylistyki modernistycznej, wykraczając poza konwencje fotografii czysto etnograficznej. Jego fotografie pełne są powagi i szacunku dla drugiego człowieka. To poruszający zapis spotkania z drugim człowiekiem.

fot. Kazimierz Zagórski, Belgian Congo, Ya-koma dancer / Kongo belgijskie, Tancerz Ya-koma, wł. Pierre Loos, Bruksela, C SABAM Belgium 2005

Zbiór fotografii prezentowany w Zachęcie pochodzi z kolekcji belgijskiego marszanda Pierre'a Loosa, który od 35 lat z pasją zbiera fotografie Zagórskiego. Dotąd eksponowane były w Brukseli, Waszyngtonie i Paryżu. Wystawa została wzbogacona o fotografie ze zbiorów rodzinnych Kazimierza Zagórskiego.
Dla porównania na wystawie pojawią się także inne materiały fotograficzne, ilustrujące europejskie sposoby rozumienia i obrazowania Afryki lat 30., często anonimowe.

fot Kazimierz Zagórski, Belgian Congo, Traditional hairdressing / Kongo Belgijskie, Tradycyjna fryzura, wł. Pierre Loos, Bruksela, C SABAM Belgium 2005

Kazimierz Ostoja Zagórski (1883-1944) wychował się w dzisiejszym Azerbejdżanie. Przed rewolucją był pułkownikiem w carskim lotnictwie i tam zapewne zapoznał się z fotografią. Po I wojnie światowej wraz z rodziną zamieszkał w Polsce. W 1924 roku wyemigrował do Léopoldville (dzisiejsza Kinszasa) w Kongu Belgijskim (dziś Demokratyczna Republika Konga), gdzie otworzył dobrze prosperujące studio fotograficzne. Podczas jego pobytu w Polsce wybuchła II wojna światowa. Powrócił do Konga. Zmarł w 1944 roku.

fot. Kazimierz Zagórski, Rwanda, Mollera Lake / Ruanda, Jezioro Mollera, wł. Pierre Loos, Bruksela, C SABAM Belgium 2005


Wystawa Nostalgia urzeczywistniona. Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego. Kolekcja Pierre'a Loosa prezentowana jest do 16 października 2005 roku w warszawskiej Zachęcie na pl. Małachowskiego 3.


 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
10
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0