The Deutsche Börse Photography Prize to jedna z ważniejszych nagród wręczanych fotografowi, który w znaczący sposób przyczynił się do rozwoju fotografii w mijającym roku. Nagroda została powołana do życia w 1996 roku przez londyńską The Photographers’ Gallery.
Jednak jak zaznaczył Brett Rogers, dyrektor The Photographers’ Gallery i przewodniczący jury konkursu, wybór zwycięzcy w 2018 roku nie był łatwy. - To były długie i złożone dyskusje wokół dzisiejszej roli i formy fotografii. Jest ona bezkonkurencyjną siłą społeczną, polityczną i twórczą, a także ma wyjątkową umiejętność przybliżenia społeczeństwu najważniejszych i najbardziej aktualnych problemów.
fot. Luke Willis Thompson, „autoportrait, a filmic portrait of Diamond Reynolds“ / widok instalacji w Chisenhale Gallery 2017, dzięki uprzejmości artysty, fot. Andy Keate
Powrót do korzeni fotografii
Jury konkursu Deutsche Börse Photography Foundation Prize postanowiło przyznać nagrodę główną oraz 30 tys. funtów w ręce Luka Willisa Thompsona. Jego wyjątkowe i bezkompromisowe portrety, zrealizowane we współpracy z Diamond Reynolds, zostały odebrane jako „swoisty ukłon fotografii w stronę bohatera, dzięki której możemy poznać pełnie historii“.
W lipcu 2016 roku Reynolds wykorzystała serwis Facebook, aby na żywo relacjonować chwile po śmiertelnym postrzeleniu swojego partnera Philando Castile'a przez funkcjonariusza policji podczas rutynowej kontroli w Minnesocie w Stanach Zjednoczonych. Wideo Reynolds krążyło po Internecie i zgromadziło ponad sześć milionów odsłon. W listopadzie 2016 Thompson skontaktował się z Reynolds, aby zaprosić ją do współpracy nad projektem, który miałby być „siostrzanym obrazem" dla jej poczynań.
- Gratulujemy zwycięzcy nagrody Deutsche Börse Photography Foundation 2018. Jego zdjęcia są znaczącym wkładem we współczesną fotografię, odzwierciedlającym najważniejsze zagadnienie własności obrazu w dzisiejszym złożonym świecie mediów - powiedziała Anne-Marie Beckmann, dyrektorka Deutsche Börse Photography Foundation Prize.
fot. Luke Willis Thompson, „autoportrait, a filmic portrait of Diamond Reynolds“ / widok instalacji w Chisenhale Gallery 2017, dzięki uprzejmości artysty, fot. Andy Keate
Wystawa finalistów DBPP
Poza Thompsonem, laureatem konkursu, do ścisłego przeszła jeszcze trójka artystów: Mathieu Asselina, Batia Suter i Rafał Milach. Polski fotograf i członek kolektywu Sputnik Photos otrzymał wyróżnienie za wystawę „Odmowa“. W tym projekcie pokazał systemy rządowej kontroli i ideologicznych manipulacji wiarą i świadomością w krajach postsowieckich, takich jak Białoruś, Gruzja, Ukraina, Azerbejdżan czy Polska.
Wszystkie projekty cztery finalistów Deutsche Börse Photography Foundation 2018 są już prezentowane w The Photographers’ Gallery. Wystawę będzie można oglądać do 3 czerwca. Następnie ekspozycja zostanie przeniesiona do MMK Museum für Moderne Kunst we Frankfurcie, gdzie od 22 czerwca do 9 września będzie otwarta dla widzów w ramach RAY 2018.
fot. Luke Willis Thompson, „autoportrait, a filmic portrait of Diamond Reynolds“ / widok instalacji w Chisenhale Gallery 2017, dzięki uprzejmości artysty, fot. Andy Keate
fot. Rafał Milach, „Odmowa“
fot. Mathieu Asselin, „Monsanto A Photographic Investigation“
fot. Batia Suter, „ Parallel Encyclopedia #2
Luke Willis Thompson - fotograf urodzony w 1988 roki w Nowej Zelandii. Studiował na Elam School of Fine Arts University w Auckland i Städelschule we Frankfurcie nad Menem. Jego prace znalazły się na wystawach takich jak: Biennale w São Paulo, Biennale w Montrealu, Triennale Azji i Pacyfiku oraz New Museum Triennial w Nowym Jorku. Thompson także został nominowany do nagrody Turnera w 2018 roku.
Więcej informacji o nagrodzie oraz projektach finalistów znajdziecie na www.deutscheboersephotographyfoundation.org.