Odmowa Rafała Milacha w łódzkim Atlasie Sztuki

Odmowa Rafała Milacha w łódzkim Atlasie Sztuki

Odmowa jest próbą wizualnego przedstawienia różnych systemów kontroli i wywierania nacisku. Wernisaż prac Rafała Milacha już w najbliższy piątek.

W 1971 roku radziecka telewizja wyemitowała program popularno-naukowy prezentujący mechanizmy, za pomocą których można skutecznie manipulować ludzką świadomością. Zaproszona do studia młodzież została poddana eksperymentom, które miały uświadomić telewidzom, w jakim stopniu sugestia i konformizm wpływają na odbiór rzeczywistości eliminując z niej nawet najbardziej oczywiste fakty. Nie będzie specjalnym nadużyciem stwierdzenie, że obraz ten (choć nie wprost) obnażał techniki wykorzystywane na co dzień przez sowiecką władzę. Nikt wówczas nie dostrzegł wywrotowego potencjału tego dzieła - propagandowa tuba reżimu zaprezentowała go jako pozbawioną związku z realiami naukową ciekawostkę.

 © Rafał Milach, z cyklu „The Winners”, 2011–2013

Krejwańcy, Białoruś, Administracja kołchozu, gdzie Walerij – najlepszy białoruski oracz – pomimo polecenia od przełożonych, odmówił współpracy z fotografem.

W proces formatowania i przesuwania znaczeń oraz tworzenia nowych ideologii wpisują się zarówno niewinne gesty, jak i sprawdzone zabiegi socjotechniczne. W zależności od regionu różnią się intensywnością, skalą i metodami, natomiast wszystkie służą konkretnej utopijnej wizji narzucanej przez aparat władzy. Jedynym odnotowanym tu przypadkiem zaburzenia tego schematu był incydent w białoruskim kołchozie Krejwańcy, gdzie oracz Walerij, miejscowy przodownik pracy, mimo wyraźnego polecenia przełożonych, odmówił współpracy z fotografem.

© Rafał Milach, z cyklu „Chasing a White Horse”, 2013

Łazika, Gruzja, Ogrodzenie obozu letniego dla dzieci. Łazika to położone tuż przy granicy z Abchazją „miasto – koncept” wymyślone przez Micheila Saakaszwilego. Pierwotny plan zakładał zbudowanie wielkiego, nowoczesnego kurortu połączonego z portem handlowym. Prezydencka wizja zakładała również, że Łazika w przeciągu dekady stanie się drugim największym miastem w Gruzji. Dotychczas udało się wznieść jedynie Dom Sprawiedliwości wraz z drogą dojazdową oraz obóz wypoczynkowy dla dzieci i młodzieży. W 2012 roku roboty wstrzymano. Miejscowa legenda głosi, że obóz, ulokowany kilkaset metrów od granicy, miał zminimalizować szansę ostrzału lub ataku ze strony wspieranych przez Rosję Abchazów. Wojna gruzińsko-abchaska zakończyła się ponad 20 lat temu, jednak napięcie między obu państwami nadal się utrzymuje.

Wernisaż odbędzie się już w najbliższy piątek, 12 maja 2017 roku o godzinie 19:00 w łódzkim Atlasie Sztuki (ul. Piotrowska 114/116). Ekspozycję będzie można oglądać do 18 czerwca bieżącego roku. Wystawa jest czynna: wtorek-piątek 11:00-20:00, sobota-niedziela 11:00-17:00. Więcej informacji możecie znaleźć na stronie www.atlassztuki.pl.

Rafał Milach (ur. 1978 w Gliwicach) - artysta wizualny, fotograf, autor książek. Podejmuje tematy dotyczące transformacji w dawnym bloku wschodnim. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie (obecnie wykładowca tej uczelni). Autor wielokrotnie nagradzanych książek, m.in. The Winners, 7 Rooms. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundaon i Europejskiej Fundacji Kultury. Laureat wielu konkursów, m.in.: Pictures of the Year Internaonal, World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Muzeum w Gliwicach, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania).

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2
Peak Design Everyday Messenger - test torby fotograficznej
10 Paź 2018
Ma być torbą idealną, stworzoną z myślą o każdej potrzebie fotografa. Druga generacja torby jest jeszcze bliżej tego celu, ponieważ wprowadzono w niej kilka drobnych, ale ważnych usprawnień. W czasie swojej wyprawy do Budapesztu oraz miejskich, codziennych podróży sprawdziłem, jak w praktyce sprawuje się druga generacja torby fotograficznej Peak Design Everyday Messenger.
1
Google Pixel 3 i Pixel 3 XL - oficjalne zdjęcia przykładowe
10 Paź 2018
Jesteście ciekawi, jak w praktyce wypadają najnowsze smartfony Google? Zobaczcie oficjalne zdjęcia przykładowe wykonane zaprezentowanymi modelami Pixel 3 i Pixel 3 XL.
2
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - test obiektywu
7 Paź 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona reporterskiego zooma Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. o ekwiwalencie 70-200 mm f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa.
18