Błyskotki Keda Olszewskiego w Orońsku

Zapraszamy do Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku na wystawę "Błyskotki" Keda Olszewskiego, na którą złożą się obiekty, prace wideo oraz fotografie. Wernisaż w sobotę, 18 lutego o godz. 14:30.
Ked Olszewski

Nadzwyczaj efektowne wizualnie prace Keda Olszewskiego z cyklu "Błyskotki" to zbiór różnej wielkości przedmiotów oklejonych kwadratowymi lusterkami, w pierwszej chwili przywodzących na myśl dyskotekowe kule czy ekscentryczne kreacje zblazowanych gwiazd świata mody, muzyki pop czy filmu. Często, w zależności od wielkości wykorzystanego obiektu, lusterka mają różny wymiar, tak, by zawsze mniej więcej na danym obiekcie była ich podobna liczba. Zabieg ten pozwala na zaburzenie skali, widoczne na fotografiach, które ten cykl współtworzą. Na nich to właśnie najpełniej ujawnia się wizualny aspekt artefaktów preparowanych przez Keda. Specjalnie na potrzeby zdjęcia "Błyskotki" silnie podświetlone, w nocy rozbłyskują tysiącem odblasków, rzucając jednocześnie na najbliższe otoczenie migotliwe refleksy. W dzień natomiast ukrywają się pod odbiciami zniekształconej na ich powierzchni rzeczywistości - pisze Wojciech Ciesielski w tekście towarzyszącym wystawie.
Ked Olszewski

Pod tą zewnętrzna warstwą kryją się jednak bardzo różne rzeczy, zarówno w sensie fizycznym jak i metaforycznie - treści. Jak stwierdza sam artysta: Przedmioty, które wybieram do swoich instalacji to brzydkie obiekty, na które nie zwracamy uwagi. Są to więc m.in.: kubeł na śmieci, sedes, słup ogłoszeniowy, opona, budka telefoniczna czy kratka ściekowa. Wszystkie oklejone w ten sam sposób, stają się jakby tożsame. Niczym w bajce o Kopciuszku, przeobrażane są w obiekty pożądania, możliwe do określenia mianem "glamour". Przedmioty w moim projekcie w dzień służą człowiekowi, a gdy już go w pobliżu nie ma, ożywają - lśniąc - podkreśla artysta. To, co zgodnie z utartymi przyzwyczajeniami uważane jest za powszednie, brzydkie, użytkowe, zostaje wybrane przez artystę i dzięki jego zabiegom dokonuje się przemiana w obiekt estetyczny.
Ked Olszewski

Dla Keda Olszewskiego istotnym aspektem funkcjonowania "Błyskotek" jest ich obecność w tzw. przestrzeni publicznej. Wszystkie obiekty wyklejone przeze mnie pozostawiam na miejscu, jako ślad po mojej interwencji. Chciałbym, aby te małe akcenty działań, pozostawione, były moim komentarzem do szarej rzeczywistości. Jak sam zauważa: Okazuje się, że albo przedmioty te wtapiają się w krajobraz niczym kameleon (patrz stara, spróchniała, opuszczona budka dla ptaków) albo obijają rzeczywistość w taki sposób, że stają się ozdobą szpetnego miejsca. Jak w krzywym zwierciadle stają się zaprzeczeniem tego, co widzimy poza odbiciami.

Kurator: Mariusz Knorowski.
Ked Olszewski

Ked Olszewski Artysta wizualny zajmujący się w swojej twórczości ready made i re-designem, poruszający kwestie nadprodukcji, nadmiernej konsumpcji czy błyskawicznej degradacji przedmiotów. Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Wydziału Operatorskiego na kierunku Fotografia w Szkole Filmowej w Łodzi. Uzyskał stopień doktora w zakresie Sztuk Pięknych w Szkole Filmowej w Łodzi. Laureat wielu nagród m.in. Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin za 2009 rok. Wykładowca w Akademii Sztuki w Szczecinie oraz Szkołach Artystycznych Top-Art. Kurator Miejskiej Galerii Sztuki 13 Muz w Szczecinie. Pomysłodawca i Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje. Najważniejsze projekty to: Przypadek szczególny (2004), Made in Poland (2005), Pomniki przyrody (2006), Wystaw(k)a (2007), Podniesienie (2008-2009), Projekt 33/22 (2003-2025), Błyskotki (2011-2012).


Ked Olszewski - Błyskotki
obiekt/wideo/fotografia
Wernisaż 18.02.2012, godz. 14:30
Termin: 19.02-18.03.2012
 
Galeria Oranżeria
Centrum Rzeźby Polskiej
ul. Topolowa 1
Orońsko

Ked Olszewski

Ked Olszewski

Ked Olszewski

Ked Olszewski
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0