Cooke SP3 - „budżetowa” linia obiektywów kultowego producenta

Autor: Maciej Luśtyk

6 Wrzesień 2023
Artykuł na: 2-3 minuty

Producent jednych z najlepszych obiektywów kinematograficznych na świecie zrobił ukłon w stronę współczesnych twórców. Nowa seria optyki SP3 chce konkurować w segmencie „budżetowej” optyki filmowej.

Słowa „Cooke” i „budżetowy” to niemal wyrażenia przeciwstawne. Producent słynnej filmowej optyki od zawsze znany jest bowiem z zaporowych cen, które sprawiają, że obiektywy te nie są dostępne dla zwykłych śmiertelników i raczej wypożyczane są jedynie na potrzeby dużych kinowych produkcji. Dla przykładu, pojedyncze szkło ze standardowej serii obiektywów Cooke potrafi kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy dolarów.

Charakterystyka szkieł Panchro w kompaktowej i tańszej formie

Rynek wideo zdemokratyzował się jednak na tyle, że producent postanowił wystartować z ofertą skierowaną do twórców pracujących z mniejszym budżetem. Oczywiście nadal nie można mówić tu o typowo ekonomicznych rozwiązaniach, ale seria Cooke SP3 może stać się bardzo mocnym konkurentem w segmencie tańszej optyki filmowej, opanowanym w tej chwili m.in. przez kompaktowe stałki Sigmy, Zeissa, Canona czy Samyanga.

W linii Cooke SP3 znajdziemy obiektywy pełnoklatkowa o ogniskowych 25 mm, 32 mm, 50 mm, 75 mm i 100 mm, z jednakowym światłem T2.4. Nie są to więc szkła wyjątkowo jasne, ale prawdę mówiąc taka jasność będzie wystarczająca do większości zastosowań wideo, a dodatkowo obiektywy wynagradzają nam to kompaktowymi rozmiarami i optyką sygnowaną marką producenta. Według zapewnień, obiektywy mają odznaczać się charakterystyką niemal identyczną, jak w popularnych modelach Panchro/i Classic.

Jak przystało na serię filmowych stalek, obiektywy Cooke SP3 odznaczają się niemal identycznymi rozmiarami (94-124 mm długości), podobną wagą (500-700 g) i oferują identyczny rozstaw pierścieni ostrości i przysłony, dzięki czemu ich wymiana nie będzie stanowiła dużego problemu w przypadku pracy ze stabilizatorami czy systemami follow focus. Jeżeli chodzi o zakresy ruchów, to wynoszą one 160º dla pierścienia ostrości i 78º dla pierścienia przysłony.

Producent nie podaje szczegółów na temat układów optycznych. Wiadomo jedynie, że obiektywy wyposażone są w 9-listkowe przysłony.

Cena i dostępność

Obiektywy Cooke SP3 dostępne będą w wersjach z mocowaniami Sony E, Canon RF, L-Mount i Leica M w cenie 4500 dolarów (ok. 19 tys. zł) za pojedynczy model lub 21 375 dolarów (90 tys. zł) za cały zestaw.

Szkła trafią do sprzedaży w połowie września.

Więcej informacji znajdziecie na stronie cookeoptics.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Rollei wchodzi na rynek współczesnej optyki. Ale 85 mm f/1.8 STM to prawdopodobnie przepakowana chińska konstrukcja
Rollei wchodzi na rynek współczesnej optyki. Ale 85 mm f/1.8 STM to prawdopodobnie przepakowana...
Rollei prezentuje swój pierwszy obiektyw do aparatów bezlusterkowych. Rollei AF 85 mm f/1.8 STM to przystępna cenowo portretówka do systemów Sony E i Nikon Z. Szkło jest jednak łudząco...
9
Leica Vario-Elmarit-SL 28–70 mm f/2.8 ASPH. - najbardziej kompaktowy i lekki standard do systemu Leica SL
Leica Vario-Elmarit-SL 28–70 mm f/2.8 ASPH. - najbardziej kompaktowy i lekki standard do systemu...
Łączy w sobie uniwersalność z doskonałą jakością obrazu. Leica rozszerza portfolio L-mount o nowy obiektyw Vario-Elmarit-SL 28–70 mm f/2.8 ASPH. - wysokiej klasy, szybki standardowy zoom...
3
Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/2.8 R WR - ultrakompaktowa i lekka konstrukcja o wysokiej rozdzielczości optycznej
Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/2.8 R WR - ultrakompaktowa i lekka konstrukcja o wysokiej...
Fujifilm prezentuje lekki i bardzo poręczny obiektyw o uniwersalnych zastosowaniach i wysokiej jakości obrazu. Nowy Fujinon XF 23 mm f/2.8 R WR to odpowiednik pełnoklatkowego standardu 35 mm,...
6
Powiązane artykuły