Cooke SP3 - „budżetowa” linia obiektywów kultowego producenta

Autor: Maciej Luśtyk

6 Wrzesień 2023
Artykuł na: 2-3 minuty

Producent jednych z najlepszych obiektywów kinematograficznych na świecie zrobił ukłon w stronę współczesnych twórców. Nowa seria optyki SP3 chce konkurować w segmencie „budżetowej” optyki filmowej.

Słowa „Cooke” i „budżetowy” to niemal wyrażenia przeciwstawne. Producent słynnej filmowej optyki od zawsze znany jest bowiem z zaporowych cen, które sprawiają, że obiektywy te nie są dostępne dla zwykłych śmiertelników i raczej wypożyczane są jedynie na potrzeby dużych kinowych produkcji. Dla przykładu, pojedyncze szkło ze standardowej serii obiektywów Cooke potrafi kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy dolarów.

Charakterystyka szkieł Panchro w kompaktowej i tańszej formie

Rynek wideo zdemokratyzował się jednak na tyle, że producent postanowił wystartować z ofertą skierowaną do twórców pracujących z mniejszym budżetem. Oczywiście nadal nie można mówić tu o typowo ekonomicznych rozwiązaniach, ale seria Cooke SP3 może stać się bardzo mocnym konkurentem w segmencie tańszej optyki filmowej, opanowanym w tej chwili m.in. przez kompaktowe stałki Sigmy, Zeissa, Canona czy Samyanga.

W linii Cooke SP3 znajdziemy obiektywy pełnoklatkowa o ogniskowych 25 mm, 32 mm, 50 mm, 75 mm i 100 mm, z jednakowym światłem T2.4. Nie są to więc szkła wyjątkowo jasne, ale prawdę mówiąc taka jasność będzie wystarczająca do większości zastosowań wideo, a dodatkowo obiektywy wynagradzają nam to kompaktowymi rozmiarami i optyką sygnowaną marką producenta. Według zapewnień, obiektywy mają odznaczać się charakterystyką niemal identyczną, jak w popularnych modelach Panchro/i Classic.

Jak przystało na serię filmowych stalek, obiektywy Cooke SP3 odznaczają się niemal identycznymi rozmiarami (94-124 mm długości), podobną wagą (500-700 g) i oferują identyczny rozstaw pierścieni ostrości i przysłony, dzięki czemu ich wymiana nie będzie stanowiła dużego problemu w przypadku pracy ze stabilizatorami czy systemami follow focus. Jeżeli chodzi o zakresy ruchów, to wynoszą one 160º dla pierścienia ostrości i 78º dla pierścienia przysłony.

Producent nie podaje szczegółów na temat układów optycznych. Wiadomo jedynie, że obiektywy wyposażone są w 9-listkowe przysłony.

Cena i dostępność

Obiektywy Cooke SP3 dostępne będą w wersjach z mocowaniami Sony E, Canon RF, L-Mount i Leica M w cenie 4500 dolarów (ok. 19 tys. zł) za pojedynczy model lub 21 375 dolarów (90 tys. zł) za cały zestaw.

Szkła trafią do sprzedaży w połowie września.

Więcej informacji znajdziecie na stronie cookeoptics.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe obiektywy Voigtlander - Nokton 75 mm f/1.5 do Sony E i Color Skopar 50 mm f/2.2 do Leica M
Nowe obiektywy Voigtlander - Nokton 75 mm f/1.5 do Sony E i Color Skopar 50 mm f/2.2 do Leica M
Ofertę Voigtlandera rozbudowują nowe manualne obiektywy do aparatów Leica i Sony. Otrzymujemy kolejny wariant Noktona 75 mm, a po raz pierwszy w ofercie pojawia się model Skopar 50 m...
5
Ulanzi prezentuje swój pierwszy obiektyw. Od razu z autofokusem
Ulanzi prezentuje swój pierwszy obiektyw. Od razu z autofokusem
Producent akcesoriów Ulanzi dołączył do grona chińskich firm, które mają w swojej ofercie obiektywy. Pierwszym szkłem w katalogu jest wyposażony w system AF, niedrogi model 27 mm f/2.8...
6
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa kolejny raz udowadnia, że nieprzypadkowo cieszy się tytułem jednego z innowatorów rynku optyki. Nowe filmowe obiektywy Argus Cine oferują rekordową jasność, niewielkie wymiary i...
7
Powiązane artykuły