Drożej? Taniej? Co z cenami aparatów

Autor: Michal Grzegorczyk

16 Styczeń 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Jeszcze nie tak dawno złotówka biła rekordy swojej siły, a Polacy cieszyli się ze spadających cen importowanych towarów. Niestety, to co dobre, najczęściej nie trwa wiecznie. Złotówka osłabła, świat wpadł w szpony kryzysu, a nasi Czytelnicy pytają: jaki to będzie miało wpływ na ceny sprzętu fotograficznego. Kupować teraz? Czekać? Będzie taniej czy drożej? Spytaliśmy o to przedstawicieli producentów.

Aktualizacja: uzupełnienie stanowiska Sony Poland

Ceny sprzętu fotograficznego (lustrzanek, kompaktów, akcesoriów) zmieniały się ostatnio wedle utartego schematu. Produkty zaczynały tanieć często już kilka tygodni po swojej premierze, tak że chwilę przed wprowadzeniem ich następców kosztowały czasem jedynie połowę pierwotnej kwoty. Najczęściej było też tak, że kolejna generacja produktów zaczynała od ceny niższej niż ceny poprzedników w dniu ich premiery. Sytuację Polaków poprawiała dodatkowo systematycznie umacniająca się złotówka. Jak wiadomo, od kilku miesięcy nasza waluta traci, a kryzys finansowy nie oszczędza również producentów sprzętu foto. Czego spodziewać się więc po cenach aparatów w nowym roku?

Stabilność cen zapowiada Olympus. W styczniu w cenniku Olympus Polska ceny pozostały bez zmian w stosunku do cennika grudniowego - powiedziała Monika Maciejewska z Olympus Polska - Nowości prawdopodobnie nie zostaną wprowadzone w wyższych cenach, ale też nie będą to ceny atrakcyjniejsze, do czego  przyzwyczaił nas rynek w ostatnich czasach. Jesteśmy zmuszeni, ze względów kursowych do utrzymania cen na poziomie roku ubiegłego. Nieco gorzej sytuacja wygląda w przypadku Canona i Nikona. Przedstawiciele obydwu firm potwierdzili, że ceny wzrosły. W cenniku styczniowym ceny wszystkich produktów w asortymencie Nikona zostały podwyższone - poinformowała Katarzyna Romaniuk z Nikon Polska. Podobny komunikat nadszedł z firmy Canon: słaba złotówka od listopada 2008 roku spowodowała, iż Canon Polska musiał podnieść ceny wszystkich produktów, ale klientów dotknęło to dopiero od stycznia 2009 roku - powiedziała Magda Lokajczyk z Canon Polska. Sytuacja jest dynamiczna i nie zawsze da się przewidzieć, co będzie z cenami produktów, które będą miały premierę wiosną: prawdopodobnie nowe produkty, które pojawią się wiosną będą w wyższych cenach (...). Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaka będzie różnica procentowa - dodaje Magda Lokajczyk.

Lustrzanki Sony zdrożeją od 1 lutego. Powodem są oczywiście niekorzystne zmiany kursów walut. Skala podwyżek to między 15 - 20 procent w zależności od modelu - powiedział Daniel Czok z Sony Poland. Firma zaznacza, że podane wartości są szacunkowe i orientacyjne. Każdy sklep prowadzi własną politykę cenową, więc ceny mogą się różnić, w zależności od tego gdzie dokonamy zakupu. Kolejny duży producent japoński, Panasonic, nie ma jednej reguły. Sytuację oceniamy na bieżąco według konkretnych modeli. Ceny niektórych zaawansowanych kompaktów wzrosły o 5 - 10 procent. Z drugiej strony mamy modele których cena została obniżona - na przykład Lumix DMC-LZ10 - poinformował Radek Jaworski z Panasonic Polska. Ceny produktów Panasonica z wiosennej linii nie są na razie znane. Nie wszystkie firmy, które spytaliśmy o prognozy cen były w stanie przekazać nam te informacje. Trwają ustalenia i decyzje będą zapadały w najbliższych dniach - będziemy o nich informować aktualizując ten artykuł.

Konosuke Matsushita, założyciel firmy Panasonic, zwykł mawiać, że dobre czasy są dobre ale złe czasy są jeszcze lepsze. Kryzys pokazuje, które firmy są zdrowe i przetrwają oferując klientom prawdziwą wartość dodaną, a które będą musiały zredukować bądź nawet zlikwidować swoją działalność - przypomniał Radek Jaworski.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8