Urszula Czartoryska "Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne" - tom 2

Pojawił się drugi tom książki "Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne" autorstwa znanej historyczki sztuki, autorki kultowej pozycji "Przygody plastyczne fotografii" - Urszuli Czartoryskiej. Książka ta porusza problemy polskiej kultury artystycznej i sztuk wizualnych z przełomu wieków. Znajdziemy w niej m.in teksty o polskiej awangardzie międzywojennej, o najważniejszych wystawach w dziejach fotografii oraz omówienia wybitnych fotografików takich jak: Man Ray, Zofia Rydet czy Aleksander Rodczenko.
Pierwszy tom Fotografia - mowa ludzka Urszuli Czartoryskiej był zbiorem różnych publikacji poświęconych ewolucji fotografii w szerokim kontekście sztuki wysokiej i kultury masowej.

W niniejszym tomie Urszula Czartoryska skupiła się na historii fotografii jako odrębnej dziedzinie sztuki. Nie brakuje w nim refleksji nad okresem burzliwych transformacji artystycznych i kulturowych oraz studiów poświęconych historii fotografii polskiej lat 1918-1939. Poza tym znajdziemy w nim jedną z pierwszych analiz fotografii Witkacego oraz teksty o wybranych zagadnieniach artystycznych okresu powojennego. Tak jak pierwszy tom, drugi również zawiera omówienie kilkunastu wybitnych fotografików m.in. Man Raya, Stefana Themersona, Zofii Rydet, J. Starskiego, J. Sudka, R. Cieślewicza i rozdział poświęcony przełomowym wystawom w historii fotografii: Pictorial Photography w Buffalo w 1910 roku, wystawa grupy Magum w Polsce, Ikonosfera Zbigniewa Dłubaka, Sztuka jako fotografia w Grazu, Budapeszcie i Amsterdamie.

okładka książki "Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne" Urszula Czartoryska

Poniżej zamieszczamy kilka słów od redakcji:

Drugi tom Pism Urszuli Czartoryskiej jest poświęcony historii fotografii jako odrębnej sztuki, która kształtuje swoje oblicze przez niemal dwa stulecia. Świadomość tego, że fotografia przynależy do grona sztuk obrazowych, była zarzewiem najostrzejszych dyskusji wśród teoretyków i praktyków tej dyscypliny. Prestiżem cieszyła się tendencja, która wiązała fotografię z emocjonalnym malarstwem pejzażowym (impresjonistycznym) albo uszlachetnionym stylizacją "rembrandtowską" malarstwem portretowym. Zupełnie inne, węższe środowiska wiązały estetykę fotografii z radykalnym malarstwem racjonalistycznej abstrakcji albo repertuarem motywów surrealistycznego wizjonerstwa.

Urszula Czartoryska (1934-1998) ukończyła historię sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Jeszcze na studiach podjęła pracę publicystyczną i recenzyjną, interesując się głównie sztuką współczesną, teorią sztuki i fotografią. Tuż po studiach podjęła pracę w redakcji czasopisma {ITL|Fotografia w Warszawie. W latach 1967-77 publikowała teksty krytyczne i naukowe i organizowała wystawy. W latach 1970-96 wykładała historię fotografii i historię sztuki XX wieku. Od 1973 do 1989 pracowała jako członek redakcji kwartalnika "Fotografia". Od roku 1977 aż do śmierci była Kierownikiem Działu Fotografii i Technik Wizualnych Muzeum Sztuki w Łodzi.]

Spis treści:

PRZYCZYNKI DO HISTORII FOTOGRAFII W POLSCE
  • 150 lat fotografii (1939-1989): lata 1918-1939
  • Widzialne - Niewidzialne. O polskiej awangardzie międzywojennej
  • Laboratorium "psychologii nieeuklidesowej", czyli o fotografiach Witkacego
  • "Potrzeba widzeń" Stefana Themersona
  • "Ikonosfera" Zbigniewa Dłubaka
  • Bardzo ważna wystawa
  • Czego fotografowie poszukują?
  • Identyfikacja zakwestionowana: o grupie Zero 61
  • Magnum przeszło przez Polskę
  • Roman Cieślewicz
  • Walerian Borowczyk, czyli kino fotograficzne
  • Zofia Rydet "Zapis socjologiczny"
PRZYCZYNKI DO HISTORII FOTOGRAFII ZA GRANICĄ
  • Wokół wystawy "Pictorial photography" w Buffalo 1910
  • Man Ray i dadaistyczna zabawa z fotografią
  • Moholy-Nagy i fotografia w Bauhausie
  • Rodczenko - fotografia i ideologia
  • J Styrsky
  • "Zaczarowany" ogród Jozefa Sudka
  • "Kronika" Andy'ego Warhola
  • Sceptycyzm optymistyczny Alaina Jaqueta.
  • Obraz fotograficzny - od "Piekła" do "Powiększenia" Antonioniego
  • Próby zintegrowania fotografii z plastyką
  • Latynoskie kontrowersje
  • Tina Modotti

Urszula Czartoryska Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne - tom 2
redakcja: Lidia Czartoryska-Górska, Leszek Brogowski
wybór fotografii z Muzeum Sztuki w Łodzi: Ewa Gałązka
stron: 214
format: 240x183
oprawa miękka
ISBN 978-83-7453-663-9
Gdańsk 2006, wydawca: słowo/obraz/terytoria
Cena: 45 zł

Powyższą publikację można zakupić w Galerii f5 & ksiegarni fotograficznej.
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1