Urszula Czartoryska "Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne" - tom 2

Pojawił się drugi tom książki "Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne" autorstwa znanej historyczki sztuki, autorki kultowej pozycji "Przygody plastyczne fotografii" - Urszuli Czartoryskiej. Książka ta porusza problemy polskiej kultury artystycznej i sztuk wizualnych z przełomu wieków. Znajdziemy w niej m.in teksty o polskiej awangardzie międzywojennej, o najważniejszych wystawach w dziejach fotografii oraz omówienia wybitnych fotografików takich jak: Man Ray, Zofia Rydet czy Aleksander Rodczenko.
Pierwszy tom Fotografia - mowa ludzka Urszuli Czartoryskiej był zbiorem różnych publikacji poświęconych ewolucji fotografii w szerokim kontekście sztuki wysokiej i kultury masowej.

W niniejszym tomie Urszula Czartoryska skupiła się na historii fotografii jako odrębnej dziedzinie sztuki. Nie brakuje w nim refleksji nad okresem burzliwych transformacji artystycznych i kulturowych oraz studiów poświęconych historii fotografii polskiej lat 1918-1939. Poza tym znajdziemy w nim jedną z pierwszych analiz fotografii Witkacego oraz teksty o wybranych zagadnieniach artystycznych okresu powojennego. Tak jak pierwszy tom, drugi również zawiera omówienie kilkunastu wybitnych fotografików m.in. Man Raya, Stefana Themersona, Zofii Rydet, J. Starskiego, J. Sudka, R. Cieślewicza i rozdział poświęcony przełomowym wystawom w historii fotografii: Pictorial Photography w Buffalo w 1910 roku, wystawa grupy Magum w Polsce, Ikonosfera Zbigniewa Dłubaka, Sztuka jako fotografia w Grazu, Budapeszcie i Amsterdamie.

okładka książki "Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne" Urszula Czartoryska

Poniżej zamieszczamy kilka słów od redakcji:

Drugi tom Pism Urszuli Czartoryskiej jest poświęcony historii fotografii jako odrębnej sztuki, która kształtuje swoje oblicze przez niemal dwa stulecia. Świadomość tego, że fotografia przynależy do grona sztuk obrazowych, była zarzewiem najostrzejszych dyskusji wśród teoretyków i praktyków tej dyscypliny. Prestiżem cieszyła się tendencja, która wiązała fotografię z emocjonalnym malarstwem pejzażowym (impresjonistycznym) albo uszlachetnionym stylizacją "rembrandtowską" malarstwem portretowym. Zupełnie inne, węższe środowiska wiązały estetykę fotografii z radykalnym malarstwem racjonalistycznej abstrakcji albo repertuarem motywów surrealistycznego wizjonerstwa.

Urszula Czartoryska (1934-1998) ukończyła historię sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Jeszcze na studiach podjęła pracę publicystyczną i recenzyjną, interesując się głównie sztuką współczesną, teorią sztuki i fotografią. Tuż po studiach podjęła pracę w redakcji czasopisma {ITL|Fotografia w Warszawie. W latach 1967-77 publikowała teksty krytyczne i naukowe i organizowała wystawy. W latach 1970-96 wykładała historię fotografii i historię sztuki XX wieku. Od 1973 do 1989 pracowała jako członek redakcji kwartalnika "Fotografia". Od roku 1977 aż do śmierci była Kierownikiem Działu Fotografii i Technik Wizualnych Muzeum Sztuki w Łodzi.]

Spis treści:

PRZYCZYNKI DO HISTORII FOTOGRAFII W POLSCE
  • 150 lat fotografii (1939-1989): lata 1918-1939
  • Widzialne - Niewidzialne. O polskiej awangardzie międzywojennej
  • Laboratorium "psychologii nieeuklidesowej", czyli o fotografiach Witkacego
  • "Potrzeba widzeń" Stefana Themersona
  • "Ikonosfera" Zbigniewa Dłubaka
  • Bardzo ważna wystawa
  • Czego fotografowie poszukują?
  • Identyfikacja zakwestionowana: o grupie Zero 61
  • Magnum przeszło przez Polskę
  • Roman Cieślewicz
  • Walerian Borowczyk, czyli kino fotograficzne
  • Zofia Rydet "Zapis socjologiczny"
PRZYCZYNKI DO HISTORII FOTOGRAFII ZA GRANICĄ
  • Wokół wystawy "Pictorial photography" w Buffalo 1910
  • Man Ray i dadaistyczna zabawa z fotografią
  • Moholy-Nagy i fotografia w Bauhausie
  • Rodczenko - fotografia i ideologia
  • J Styrsky
  • "Zaczarowany" ogród Jozefa Sudka
  • "Kronika" Andy'ego Warhola
  • Sceptycyzm optymistyczny Alaina Jaqueta.
  • Obraz fotograficzny - od "Piekła" do "Powiększenia" Antonioniego
  • Próby zintegrowania fotografii z plastyką
  • Latynoskie kontrowersje
  • Tina Modotti

Urszula Czartoryska Fotografia - mowa ludzka. Perspektywy historyczne - tom 2
redakcja: Lidia Czartoryska-Górska, Leszek Brogowski
wybór fotografii z Muzeum Sztuki w Łodzi: Ewa Gałązka
stron: 214
format: 240x183
oprawa miękka
ISBN 978-83-7453-663-9
Gdańsk 2006, wydawca: słowo/obraz/terytoria
Cena: 45 zł

Powyższą publikację można zakupić w Galerii f5 & ksiegarni fotograficznej.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
9
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0