"Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii"

Całkiem niedawno ukazała się antologia "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii". W tomie pod redakcją Tomasza Ferenca znajdziemy m.in. teksty takich autorów jak: Bogdan Konopka, Adam Mazur, Zbigniew Tomaszczuk, więc jest okazja poczytać, co mają nam do powiedzenia nie tylko krytycy, ale też sami artyści.
Okładka antologii "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii"

Jak wskazuje tytuł, mamy do czynienia ze zbiorem tekstów poświęconych odwadze patrzenia pisanych jednak z zupełnie różnych perspektyw. Wśród autorów znaleźli się bowiem zarówno artyści, jak i krytycy, kuratorzy czy pedagodzy, a tematy krążą od omówienia pracy konkretnych fotografów (np. Jindricha Streita), przez wydarzenia dziejowe (Powstanie Warszawskie), aż po nowoczesne formy przekazu (fotoblogi). Zapowiada się niezwykle ciekawie.

Książkę "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii" można kupić w zaprzyjaźnionej księgarni f5.

Poniżej kilka zamieszczamy krótką informację na temat opisywanej pozycji, spis treści i fragment wstępu przygotowanego przez redaktora antologii Tomasza Ferenca.

ODWAGA PATRZENIA. ESEJE O FOTOGRAFII

red. TOMASZ FERENC

Bardzo aktualne tematy poruszone przez autorów i zamieszczone fotografie z pewnością sprawią, że będzie to jedna z pozycji, do której będą często odnosić się nie tylko artyści, redaktorzy magazynów o sztuce, absolwenci uczelni artystycznych, ale również krytycy i wykładowcy szkół artystycznych.

"Odwaga patrzenia wydaje się być sprawą fundamentalną, bo od spojrzenia wszystko się zaczyna. To jak patrzymy przenosi się na to jak żyjemy, na co się godzimy, czego nie akceptujemy. Spojrzenie prowadzi nas do widzenia, do zauważania zjawisk, a to z kolei może stać się wstępem rozumienia. Fotografia często służy poskramianiu i usypianiu zmysłu obserwacji, odsyła nas w świat fantazji, iluzji i fałszu, ale bywa także narzędziem zmiany, kształci umiejętność dostrzegania problemów i myślenia krytycznego, może stać się impulsem do działania. Czasami musimy podjąć ryzyko otwarcia oczu bez względu na koszty. O tym i o wielu innych zagadnieniach piszą autorzy antologii".

wstęp Tomasz Ferenc


SPIS TREŚCI:
  • Tomasz Ferenc "Patrzeć, widzieć, rozumieć..."
  • Józef Robakowski "Moje multimedialne peregrynacje..."
  • Iza Frankiewicz "Ryzykowna sztuka mistyfikacji"
  • Joanna Podolska "Fotografowie getta. Z leicą pod płaszczem"
  • Agnieszka Pater "Powstanie Warszawskie: ludzie i miejsca w pamięci dzisiejszej fotografii"
  • Adam Mazur "Siła spojrzenia nowych dokumentalistów"
  • Tomas Pośpiech "Jindrich Streit - Błotnista pastorałka"
  • Beata Łyżwa "Spojrzeć z bliska"
  • Haari Laakso "Bohaterowie obrazu, obrazy bohaterów"
  • Agnieszka Jarmułka "Ciemność widzę, ciemność!"
  • Krzysztof Olechnicki "Fotoblog: pamiętnik z opcją przekazu"
  • Bogdan Konopka "Wspomnienia zatrwożonej duszy"
  • Lucia Lendelova "Miro Svolik. Kwiaty rozkoszy. Podróż kolibra"
  • Zbigniew Tomaszczuk "O braku odwagi patrzenia na niektóre fotografie"
  • Dorota Barłowska "Sebastian fotografuje mimo wszystko"
  • Noty o autorach
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1