"Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii"

Całkiem niedawno ukazała się antologia "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii". W tomie pod redakcją Tomasza Ferenca znajdziemy m.in. teksty takich autorów jak: Bogdan Konopka, Adam Mazur, Zbigniew Tomaszczuk, więc jest okazja poczytać, co mają nam do powiedzenia nie tylko krytycy, ale też sami artyści.
Okładka antologii "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii"

Jak wskazuje tytuł, mamy do czynienia ze zbiorem tekstów poświęconych odwadze patrzenia pisanych jednak z zupełnie różnych perspektyw. Wśród autorów znaleźli się bowiem zarówno artyści, jak i krytycy, kuratorzy czy pedagodzy, a tematy krążą od omówienia pracy konkretnych fotografów (np. Jindricha Streita), przez wydarzenia dziejowe (Powstanie Warszawskie), aż po nowoczesne formy przekazu (fotoblogi). Zapowiada się niezwykle ciekawie.

Książkę "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii" można kupić w zaprzyjaźnionej księgarni f5.

Poniżej kilka zamieszczamy krótką informację na temat opisywanej pozycji, spis treści i fragment wstępu przygotowanego przez redaktora antologii Tomasza Ferenca.

ODWAGA PATRZENIA. ESEJE O FOTOGRAFII

red. TOMASZ FERENC

Bardzo aktualne tematy poruszone przez autorów i zamieszczone fotografie z pewnością sprawią, że będzie to jedna z pozycji, do której będą często odnosić się nie tylko artyści, redaktorzy magazynów o sztuce, absolwenci uczelni artystycznych, ale również krytycy i wykładowcy szkół artystycznych.

"Odwaga patrzenia wydaje się być sprawą fundamentalną, bo od spojrzenia wszystko się zaczyna. To jak patrzymy przenosi się na to jak żyjemy, na co się godzimy, czego nie akceptujemy. Spojrzenie prowadzi nas do widzenia, do zauważania zjawisk, a to z kolei może stać się wstępem rozumienia. Fotografia często służy poskramianiu i usypianiu zmysłu obserwacji, odsyła nas w świat fantazji, iluzji i fałszu, ale bywa także narzędziem zmiany, kształci umiejętność dostrzegania problemów i myślenia krytycznego, może stać się impulsem do działania. Czasami musimy podjąć ryzyko otwarcia oczu bez względu na koszty. O tym i o wielu innych zagadnieniach piszą autorzy antologii".

wstęp Tomasz Ferenc


SPIS TREŚCI:
  • Tomasz Ferenc "Patrzeć, widzieć, rozumieć..."
  • Józef Robakowski "Moje multimedialne peregrynacje..."
  • Iza Frankiewicz "Ryzykowna sztuka mistyfikacji"
  • Joanna Podolska "Fotografowie getta. Z leicą pod płaszczem"
  • Agnieszka Pater "Powstanie Warszawskie: ludzie i miejsca w pamięci dzisiejszej fotografii"
  • Adam Mazur "Siła spojrzenia nowych dokumentalistów"
  • Tomas Pośpiech "Jindrich Streit - Błotnista pastorałka"
  • Beata Łyżwa "Spojrzeć z bliska"
  • Haari Laakso "Bohaterowie obrazu, obrazy bohaterów"
  • Agnieszka Jarmułka "Ciemność widzę, ciemność!"
  • Krzysztof Olechnicki "Fotoblog: pamiętnik z opcją przekazu"
  • Bogdan Konopka "Wspomnienia zatrwożonej duszy"
  • Lucia Lendelova "Miro Svolik. Kwiaty rozkoszy. Podróż kolibra"
  • Zbigniew Tomaszczuk "O braku odwagi patrzenia na niektóre fotografie"
  • Dorota Barłowska "Sebastian fotografuje mimo wszystko"
  • Noty o autorach
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak zestaw ten radzi sobie w wymagającej fotografii sportu?
21 Sty 2019
Topowy korpus z linii A pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy profesjonalny zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
0
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!