"Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii"

Całkiem niedawno ukazała się antologia "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii". W tomie pod redakcją Tomasza Ferenca znajdziemy m.in. teksty takich autorów jak: Bogdan Konopka, Adam Mazur, Zbigniew Tomaszczuk, więc jest okazja poczytać, co mają nam do powiedzenia nie tylko krytycy, ale też sami artyści.
Okładka antologii "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii"

Jak wskazuje tytuł, mamy do czynienia ze zbiorem tekstów poświęconych odwadze patrzenia pisanych jednak z zupełnie różnych perspektyw. Wśród autorów znaleźli się bowiem zarówno artyści, jak i krytycy, kuratorzy czy pedagodzy, a tematy krążą od omówienia pracy konkretnych fotografów (np. Jindricha Streita), przez wydarzenia dziejowe (Powstanie Warszawskie), aż po nowoczesne formy przekazu (fotoblogi). Zapowiada się niezwykle ciekawie.

Książkę "Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii" można kupić w zaprzyjaźnionej księgarni f5.

Poniżej kilka zamieszczamy krótką informację na temat opisywanej pozycji, spis treści i fragment wstępu przygotowanego przez redaktora antologii Tomasza Ferenca.

ODWAGA PATRZENIA. ESEJE O FOTOGRAFII

red. TOMASZ FERENC

Bardzo aktualne tematy poruszone przez autorów i zamieszczone fotografie z pewnością sprawią, że będzie to jedna z pozycji, do której będą często odnosić się nie tylko artyści, redaktorzy magazynów o sztuce, absolwenci uczelni artystycznych, ale również krytycy i wykładowcy szkół artystycznych.

"Odwaga patrzenia wydaje się być sprawą fundamentalną, bo od spojrzenia wszystko się zaczyna. To jak patrzymy przenosi się na to jak żyjemy, na co się godzimy, czego nie akceptujemy. Spojrzenie prowadzi nas do widzenia, do zauważania zjawisk, a to z kolei może stać się wstępem rozumienia. Fotografia często służy poskramianiu i usypianiu zmysłu obserwacji, odsyła nas w świat fantazji, iluzji i fałszu, ale bywa także narzędziem zmiany, kształci umiejętność dostrzegania problemów i myślenia krytycznego, może stać się impulsem do działania. Czasami musimy podjąć ryzyko otwarcia oczu bez względu na koszty. O tym i o wielu innych zagadnieniach piszą autorzy antologii".

wstęp Tomasz Ferenc


SPIS TREŚCI:
  • Tomasz Ferenc "Patrzeć, widzieć, rozumieć..."
  • Józef Robakowski "Moje multimedialne peregrynacje..."
  • Iza Frankiewicz "Ryzykowna sztuka mistyfikacji"
  • Joanna Podolska "Fotografowie getta. Z leicą pod płaszczem"
  • Agnieszka Pater "Powstanie Warszawskie: ludzie i miejsca w pamięci dzisiejszej fotografii"
  • Adam Mazur "Siła spojrzenia nowych dokumentalistów"
  • Tomas Pośpiech "Jindrich Streit - Błotnista pastorałka"
  • Beata Łyżwa "Spojrzeć z bliska"
  • Haari Laakso "Bohaterowie obrazu, obrazy bohaterów"
  • Agnieszka Jarmułka "Ciemność widzę, ciemność!"
  • Krzysztof Olechnicki "Fotoblog: pamiętnik z opcją przekazu"
  • Bogdan Konopka "Wspomnienia zatrwożonej duszy"
  • Lucia Lendelova "Miro Svolik. Kwiaty rozkoszy. Podróż kolibra"
  • Zbigniew Tomaszczuk "O braku odwagi patrzenia na niektóre fotografie"
  • Dorota Barłowska "Sebastian fotografuje mimo wszystko"
  • Noty o autorach
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0
Panasonic Lumix LX100 II - zdjęcia przykładowe
10 Wrz 2018
Podczas dzisiejszej wizyty w siedzibie firmy, mieliśmy okazję bliżej zaznajomić się w drugą generacją uniwersalnego kompaktu opartego o matrycę 4/3. Zobaczcie, jak Panasonic Lumix LX100 II radzi sobie w praktyce.
0