Fujifilm redukuje zatrudnienie i przenosi produkcję do Chin

Autor: Michał Sułkiewicz

31 Styczeń 2006
Artykuł na: 6-9 minut
Zmuszony słabymi wynikami finansowymi w bieżącym roku fiskalnym, japoński koncern wprowadza strategię oszczędnościową. Oznacza to redukcję zatrudnienia o 5000 osób oraz przeniesienie części produkcji z Japonii do Chin. Aktualizacja 02.02.06: Odpowiedź Fujifilm Polska Distribution.

Jak podał dzisiaj serwis finansowy Bloomberg.com koncern Fuji Photo Film spodziewa się w tym roku fiskalnym (kończącym się w marcu 2006) przychodu na poziomie 20 miliardów jenów. Biorąc pod uwagę zeszłoroczne prognozy, które mówiły o 85 miliardach jenów przychodu, sytuacja koncernu wymaga radykalnej interwencji.

Plan restrukturyzacji obejmuje przede wszystkim redukcję kosztów, która ma być osiągnięta poprzez redukcję zatrudnienia o 5000 miejsc pracy oraz przeniesienie części produkcji do tańszych Chin.

Plan Fuji Photo symbolizuje koniec ery aparatów na film - mówi Hiroshi Chano z Fuji - Przejście na technologię cyfrową w branży foto wydarzyło się o wiele szybciej niż przypuszczałem. Reorganizacja będzie dla Fuji Photo bolesnym procesem. Działania restrukturyzacyjne mają na celu obniżenie kosztów stałych działania koncernu.

Jednocześnie firma poinformowała, że mimo wzrostu przychodu netto o 30%, to sprzedaż filmów i aparatów cyfrowych spadła o 5,2% wartościowo i aż 29% ilościowo.

Mamy nadzieję, że Fujifilm nie będzie kolejną firmą, która podzieli los Agfy, bo zbyt była przywiązana do tradycyjnej fotografii. Przyszłością rynku jest cyfra i tylko firmy, które w pełni poświecą się rozwojowi i promocji produktów cyfrowych mają szansę przetrwać na rynku. Fujifilm posiada doskonałe technologie cyfrowe, wystarczy wymienić chociażby SuperCCD. Z drugiej strony brakuje produktów, które przyciągnęłyby kupujących (zarówno ceną, jak i możliwościami). W koncernie brakuje odważnych ruchów zapewniających dobrą pozycję rynkową. Zamiast wejść zdecydowanie w otwarty System 4/3, jak na początku deklarowano i stworzyć gamę lustrzanek cyfrowych, co pozwoliłoby wykorzystać atut własnych matryc w połączeniu doskonałymi obiektywami Fujinon, firma zdecydowała na dalsze korzystanie ze standardu F, gdzie siłą rzeczy Fuji pozostaje w cieniu Nikona.

Uaktualnienie 02.02.06

W odpowiedzi na dane opublikowane przez Bloomberg.com otrzymaliśmy informację z Fujifilm Polska Distribution, którą cytujemy poniżej:

W dniu 31 stycznia 2006 r. Fuji Photo Film, Co., Ltd ogłosiła wyniki na koniec III kwartału (31 grudnia 2005r.)

Skonsolidowane przychody Fujifilm narastająco na koniec III kwartału (31/12/2005) wzrosły o 4,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Głównymi czynnikami wzrostu w omawianym okresie w stosunku do roku poprzedniego była zwiększona sprzedaż produktów kategorii Information Solutions (materiałów FPD, urządzeń i materiałów medycznych oraz poligraficznych) ? wzrost o 13,1% oraz urządzeń biurowych reprezentujących kategorię Document Solutions ? wzrost o 9,7%. Jednocześnie zanotowano obniżenie o 8,8% przychodów ze sprzedaży produktów zaliczanych do kategorii Imaging Solutions ze względu na spadek sprzedaży filmów oraz obniżenie cen urządzeń fotograficznych. Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży materiałów eksploatacyjnych-papieru i chemii o 3% oraz aparatów cyfrowych o 5%. Zrewidowana w dół o 1,9% prognoza na koniec roku finansowego 2006 (31/03/2006) zakłada osiągnięcie przez Fujifilm skonsolidowanych obrotów na poziomie 2,650 mld JPY.

Wprowadzona przez Fujifilm w roku 2004 strategia redukcji kosztów przyniosła pozytywne rezultaty jednakże niższe niż planowano ze względu na:
- wzrost cen surowców na światowych rynkach,
- zwiększone wydatki na R&D związane z opracowaniem nowych
produktów i technologii,
- koszty uruchomienia nowych systemów informatycznych w Fuji Xerox
- wydatki na wzmocnienie dystrybucji produktów kategorii Document Solutions poza rynkiem macierzystym,
- koszty reorganizacji mocy produkcyjnych dla kategorii Imaging Solutions.

Powyższe czynniki obniżyły wynik operacyjny w stosunku do roku poprzedniego o 29,8% do poziomu 101,7 miliarda JPY. Zysk netto zmalał o 18,1% i na koniec III kwartału narastająco wynosił 60,2 mld JPY.

Fujifilm prognozuje na koniec roku finansowego 2006 (31/03/2006) zysk operacyjny w wysokości 75 mld JPY, niższy niż pierwotnie zakładano o 55,9%. Wynik finansowy netto jest prognozowany na poziomie 20 mld - mniej o 76,5% w stosunku do szacunków sprzed półrocza.

Równocześnie ogłoszony został program Optymalizacji Struktur Biznesowych w Segmencie Obrazowania w Fujifilm i plan rozwój tego pionu.

Zakłada on zwiększenie nakładów finansowych na rozwijające się obszary biznesu, inwestycje w badania i rozwój nowych obszarów oraz powiązania strategiczne. Optymalizacja zakłada również reformy w marketingu oraz systemach dystrybucji mające na celu wzmocnienie obecności Fujifilm jak również nowe spojrzenie na zagadnienia związane z usprawnianiem i optymalizacją produkcji.

Efektem powyższych działań ma być redukcja kosztów operacyjnych oraz zapewnienie stabilnych przychodów w segmencie obrazowania. Równocześnie inwestycje w nowe technologie oraz marketing nowych produktów to gwarancja dalszego dynamicznego rozwoju korporacji Fujifilm.
Szczegółowe informacje dostępne na stronach
http://home.fujifilm.com/info/ir/pdf/other/fujifilm_vision75_01.pdf.

Z poważaniem,

Andrzej Brylak
Prezes Zarządu FFPD

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Chemia Kodak Professional wraca na europejski rynek
Chemia Kodak Professional wraca na europejski rynek
Już niebawem na rynku pojawi się komplet chemii fotograficznej do wywoływania zdjęć analogowych Kodak Professional. W ofercie znajdą się zarówno odczynniki do negatywów czarno-białych,...
19
Podcast Fotopolis dostępny na YouTube
Podcast Fotopolis dostępny na YouTube
Od dzisiaj nasz autorski podcast dostępny jest do posłuchania także w serwisie YouTube. To już 50 odcinków rozmów o fotografii z czołowymi przedstawicielami branży.
9
Powiązane artykuły