Ricoh GR Digital - nareszcie!

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, Ricoh zaprezentował dziś cyfrowego następcę znakomitego zaawansowanego kompaktu na film - modelu GR1. GR Digital będzie miał 8-megową matrycę, obiektyw odpowiadający 28 mm w małym obrazku i zewnętrzny wizjer. Dodano specyfikacje.
No i stało się. Miłośnicy kultowego już małoobrazkowego aparatu Ricoh GR1 doczekali się cyfrowej wersji tego znakomitego maleństwa. Ale czy aby na pewno GR Digital dorówna starszemu analogowemu bratu? Przyjrzyjmy się nielicznym danym technicznym, którymi w tej chwili dysponujemy.

Ricoh GR Digital

Aparat waży 205 gram (z akumulatorem i kartą pamięci) i mierzy 107 x 25 x 58 mm, czyli jest mały i lekki - tak jak poprzednik. Wygląda też na wykonany z podobnego stopu magnezowego. GR Digital oferuje trzy tryby ostrości - AF, MF i "snap" (domyślamy się, że to odległość hiperfokalna). Użytkownik ma do wyboru również trzy rodzaje pomiaru ekspozycji - wielosegmentowy (256-polowy), centralnie ważony i punktowy. Oczywiście nie mogło zabraknąć podstawowych trybów ekspozycji, czyli preselekcji przysłony, preselekcji czasu i manuala. Mniej zaawansowani użytkownicy (choć to nie do nich skierowano ten aparat) będą mogli skorzystać z programów tematycznych.

Dostępne czasy zamykają się w zakresie 180 s - 1/2000 s. Ricoh GR Digital zapisuje zdjęcia na kartach SD (26 MB pamięci wbudowanej). Zasilanie czerpie z "małych paluszków". Opisywany aparat wyposażono w stałoogniskowy obiektyw 5,9 mm o polu widzenia odpowiadającym 28 mm w małym obrazku (tak jak GR1) i jasności F2.4 (GR1 miał F2.8). Oznacza to niestety (dla wielu), że GR Digital rejestruje obrazy na malutkiej matrycy 1/1,8 cala. Miejmy nadzieję, że tak mały sensor przy rozdzielczości 8,1 Mp efektywnych nie będzie zbytnio "szumiał". Co ciekawe, producent postawił na pokaźny zakres ekwiwalentów czułości - od ISO 64 do ISO 1600. Zapowiada się ciekawie, ale z werdyktem musimy zaczekać na egzemplarz testowy. Warto wspomnieć, że GR Digital umożliwia nie tylko zapis skompresowanych JPEG-ów, ale też bezstratnych plików RAW, a dokładniej DNG (propagowany przez firmę Adobe nowy, uniwersalny w założeniu, standard RAW).

Ricoh GR Digital

Znacznie ciekawiej niż suche parametry prezentuje się sam aparat i ergonomia obsługi GR Digital. Do braku wbudowanego wizjera optycznego i dużych 2,5-calowych wyświetlaczy LCD (w tym wypadku - 210 tys. punktów) zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Gorąca stopka jest już znacznie rzadziej spotykana (aparat posiada też wbudowaną lampę błyskową), ale zupełnym ewenementem jest zewnętrzny wizjer, który możemy w niej zamontować. Przyda się zwłaszcza podczas fotografowania w dobrym oświetleniu w trybie "snap". Pomysł przeniesiony wprost z klasycznych dalmierzowców. Uwagę zwracają też dwa kółka nastawcze - jedno pod kciukiem, drugie pod palcem wskazującym. Docenią je zwłaszcza osoby pracujące w trybie manualnym.

Producent zapowiada, że opcjonalny wizjer nie będzie jedynym akcesorium. Najciekawiej zapowiada się konwerter szerokokątny, dzięki któremu uda się osiągnąć ekwiwalent ogniskowej 21 mm w małym obrazku - taką ogniskową miała najdroższa inkarnacja analogowej linii GR, czyli model Ricoh GR21 (wspomniany wyżej wizjer ma ramki zarówno dla 28 mm, jak i dla 21 mm). Ciekawie zapowiada się również konwerter typu "rybie oko", który da ekwiwalent 14 mm. Dostępna będzie też miniaturowa pierścieniowa lampa błyskowa do zdjęć makro (1 cm od przedniej soczewki).

Ricoh GR Digital

Jeśli obiektyw wbudowany w Ricoha GR Digital i konwerter 21 mm okażą się wysokiej jakości (a nic nie wskazuje na razie na to, by miało być inaczej - producent przekonuje o wysokiej ostrości nawet w rogach kadru i wyjątkowo niskiej aberracji chromatycznej), aparat będzie pracował z charakterystyczną dla cyfrówek tej firmy szybkością, a matryca nie będzie zbytnio "szumiła", zaawansowani miłośnicy małoobrazkowego GR1 nie będą mieli na co narzekać.

Jak widać, pod względem funkcji i osiągów, na papierze Ricoh GR Digital nie wyróżnia się specjalnie spośród innych cyfrowych kompaktów. Mała matryca może zmartwić wiele osób, które liczyły przynajmniej na rozmiar APS-C, ale prawdopodobnie dzięki niej uda się utrzymać charakterystyczną dla ricohów dość niską cenę (choć snujemy tylko domysły). Najważniejsze są jednak efekty, a tych w tej chwili nie możemy jeszcze ocenić, choć nie możemy się już doczekać. GR Digital ma trafić do sprzedaży w naszym kraju jeszcze jesienią tego roku. Kiedy tylko nadarzy się taka okazja, z pewnością go przetestujemy.

NazwaRicoh GR Digital
Typcyfrowy aparat kompaktowy
Efektywna rozdzielczość8,13 Mp
Sensor
  • 1/1,8 cala CCD
  • 8,3 Mp (8,13 Mp efektywnych)
  • filtr kolorów podstawowych
PamięćSD (26 Mp wbudowanej)
Rozdzielczość
  • 3264 x 2448
  • 3264 x 2176 (3:2)
  • 2592 x 1944
  • 2048 x 1536
  • 1280 x 960
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.21, DCF, DPOF 1.1), RAW (DNG), TIFF (tekst)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW (+ JPEG Fine), format DNG (Digital Negative)
  • Fine
  • Normal
Obiektyw
  • 28 mm (nominalnie: 5,9 mm)
  • F2.4
  • 6 elementów w 5 grupach
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowymaks. 4x
PrzysłonaF2.4 - F11, 7 listków
Migawka180 s - 1/2000 s
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program AE z shiftem
  • Manual
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
Pomiar światła
  • wielosegmentowy (256-polowy)
  • centralnie-ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing+/- 0,5 EV
Metody pomiaru ostrości
  • AF
  • manual
  • Snap
  • nieskończoność
  • tryby: normalny, makro
Tryby pracy autofocusa
  • 9-punktowy AF
  • najmniejsza odległość: 0,3 m od przedniej soczewki, makro: 1,5 cm od przedniej soczewki
  • wspomaganie
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • ISO 64
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600 - czułośc niedostępna w trybie RAW
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • definiowany ręcznie
  • zaawansowany
  • bracketing
Efektyb.d.
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjnezdjęcie co 1,7 s do zapełnienia karty
Rejestracja filmu
  • 320 x 240, 30 kl./s
  • 160 x 120, 30 kl./s
  • NTSC/PAL
Monitor LCD2,5 cala TFT, 210 tys. punktów, 100 % kadru
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowawbudowana:
  • 0,2 m - 3 m
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • synchronizacja z długimi czasami
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjerbrak wbudowanego wizjera optycznego, opcjonalny wizjer zewnętrzny
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowaWAV
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz
  • 2 lub 10 s
  • zdjęcia z interwałem 5 s od 5 s do 3 godzin
ZłączaUSB 2.0, wyjście AV (PAL / NTSC)
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator DB-60, 2 x AAA, opcjonalny zasilacz
Wydajność zasilania (zdjęcia)według standardów CIPA:
  • 250 zdjęć z akumulatorem DB-60
  • 30 zdjęć z alkalicznymi bateriami AAA
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0 - 40 stopni Celsjusza
Gwint statywutak
Obudowametalowa
Wymiary107 x 58 x 25 mm
Waga170 g (bez akumulatora i karty)
Akcesoriaw zestawie:
  • akumulator
  • ładowarka
  • kabel AV
  • kabel USB
  • CD-ROM z oprogramowaniem
  • pasek
opcjonalne:
  • wizjer GV-1
  • konwerter szerokokątny GW-1
  • osłonka przeciwsłoneczna i przejściówka GH-1
  • zasilacz sieciowy AC-4c
  • miękki futerał GC-1
  • pasek GS-1
Oprogramowanieb.d.
Uwagiprocesor GR Engine
Artykuł na Fotopolis3357
 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2