Hasselblad H2 i H2D - cyfrowa platforma

Hasselblad ogłosił wprowadzenie do oferty czterech nowych produktów. Dwa pierwsze to średnioformatowe lustrzanki Hasselblad H2 oraz Hasselblad H2D. Ten drugi posiada zintegrowaną ściankę 22 Mp. Pozostałe dwie nowości to przystawki Ixpress CF i Ixpress CFH.
Odkąd Hasselblad połączył się z firmą Imacon, duńskim producentem przystawek cyfrowych, w działaniu szwedzkiego klasyka widać wyraźne ożywienie. Początkowo, jak wielu innych "klasyków", Hasselblad miał kłopoty z przestawieniem się na erę cyfrową. Jednak wykorzystanie potencjału wniesionego przez Duńczyków - także w na poziomie menedżerskim - owocuje w coraz ciekawszych propozycjach.


Przy tworzeniu modeli Hasselblad H2 oraz Hasselblad H2D wykorzystano ten sam pomysł, który zagwarantował sukces poprzednikom, H1 i H1D. Mianowicie, właściwości fotograficzne obu są takie same, przy czym do H2 można przypiąć zarówno kasetę 120/220, jak i przystawkę cyfrową. Z kolei H2D posiada zintegrowaną ściankę z matrycą 36,7 x 49 mm o rozdzielczości 22 Megapiksele.

Uważni czytelnicy zauważyli na pewno, że nie różni się ona od przystawki zastosowanej w H1D. Faktycznie, jedyna widoczna w specyfikacji zmiana to szybkość przetwarzania danych - maksymalna częstotliwość wyzwalania migawki to 1 zdjęcie co 1,5 s (wraz z podglądem). Takie właściwości jak czułość (ISO 100 - 400), metody pomiaru światła (uśredniony, centralnie-ważony, punktowy), zakres czasów migawki (1/800 - 32 s) pozostały takie same.

Udoskonalenia znajdziemy w tekście informacji prasowej i dotyczą one takich właściwości jak formaty zapisu obrazu, profile przetwarzania i system zarządzania danymi.


Hasselblad H2D rejestruje obrazy w otwartym, stworzonym przez Adobe formacie DNG (Digital NeGative). Skompresowane pliki otwierane są bezpośrednio w programie Adobe Photoshop CS i są zgodne z zaawansowanymi opcjami edycji. Ponadto pliki DNG zawierają szereg informacji takich jak warunki ekspozycji, słowa kluczowe czy prawa autorskie, dzięki którym zdjęcia mogą być szybko klasyfikowane.

Z kolei po zaimportowaniu plików DNG do programu FlexColor dostępne są takie funkcje jak szybkie przeglądanie zbiorcze oraz korekta temperatury światła. FlexColor posiada nowy system kontroli barw, który optymalizuje wygląd obrazu stosownie do realizowanego tematu (np. portret, kwiaty, metal itd.).

Kolejne narzędzie mające usprawnić pracę fotografa to IAA (Instant Approval Architekture). Jest to system polegający na przypisaniu do każdego zarejestrowanego obrazu wizualnego znacznika (uwzględnionego także w nazwie pliku) o jednym z trzech kolorów (czerwony, bursztynowy, zielony). Tak sklasyfikowane pliki są, zgodnie z zamierzeniem producenta, wygodne do przeglądania, a zestaw narzędzi pokładowych, ma sprawić, że fotograf skupi się wyłącznie na fotografowaniu a nie na długotrwałym wybieraniu najlepszych ujęć.


Dodajmy dla porządku, że Hasselblad H2 umożliwia założenie kasety z filmem średnioformatowym lub przystawki cyfrowej. W tym drugim wypadku, jeśli będzie to inna przystawka niż Ixpress CF / CFH, aparat będzie miał taką samą funkcjonalność jak Hasselblad H1D.
Komentarze
Polecane artykuły
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
2
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!