Fujifilm FinePix F10 - 5ta generacja Super CCD HR

Koncern Fujifilm zaprezentował dziś dwa amatorskie kompakty cyfrowe wyposażone w matrycę Super CCD HR 5-tej generacji. Pierwszy z nich, FinePix F10 oferuje rozdzielczość 6.3 Mp, zbliżenie optyczne 3x, bardzo wysoką czułość ISO 1600 oraz technologię Real Photo.
Koncern Fujifilm zaprezentował dziś dwa amatorskie kompakty cyfrowe wyposażone w matrycę Super CCD HR 5-tej generacji. Pierwszy z nich, FinePix F10 oferuje rozdzielczość 6.3 Mp, zbliżenie optyczne 3x, bardzo wysoką czułość ISO 1600 oraz technologię Real Photo.



Wszystkie cztery zaprezentowane dziś przez Fujifilm aparaty reprezentują segment amatorski, ale przynajmniej dwa z nich, FinePix F10 oraz FinePix Z1, zasługują na szczególną uwagę. Są to pierwsze aparaty tego producenta, w których zastosowano nową wersję matrycy światłoczułej Super CCD HR 5-tej generacji. Jej udoskonalone właściwości, w połączeniu z możliwościami przetwornika RP Processor pozwoliły konstruktorom na podniesienie zakresu czułości do niespotykanej wartości ISO 1600

Niestety nie dysponujemy oddzielną informacją prasową dotyczącą 5-tej generacji matryc Fujifilm. Przypomnijmy zatem, że matryce Super CCD HR (skrót od ang. High Resolution) charakteryzują się większym zagęszczeniem pikseli przy zachowaniu dobrych parametrów pracy całego układu. Chodzi o to, by podnieść rozdzielczość obrazu (a dokładnie ilość punktów w obrazie), ale bez efektu ubocznego jakim są szumy przy wyższych czułościach.

Zdaje się, że japońscy konstruktorzy poznali poszukiwany przez każdego producenta sekret. Na rynku nie ma jeszcze kompaktów amatorskich oferujących tak wysoką czułość, ISO 1600. Wcześniejsze konstrukcje Fujifilm również wyróżniały się pod tym względem, ale najczęściej wybór najwyższej wartości ISO powodował automatyczne zmniejszenie wymiarów obrazu. FinePix F10 nie ma takiego ograniczenia.

Opisana wyżej cecha przedstawiana jest przez producenta jako część technologii Real Photo Technology. Jej zalety poznamy fotografując w trybie "Natural Light", który jest jednym z kilku programów tematycznych oferowanych przez F10. Ma on gwarantować wysoką jakość obrazu (brak szumów, poprawna kolorystyka i ostrość) nawet przy słabo oświetlonych scenach. Czy zapowiedzi się potwierdzą dowiemy się jak tylko aparat trafi do naszego laboratorium.



Autor informacji prasowej zwraca także uwagę na szybkość aparatu. Od uruchomienia do uzyskania pełnej gotowości do wykonania pierwszego zdjęcia ma upłynąć 1.3 sek.. Czas reakcji migawki przy zmierzonej ostrości/ekspozycji to 0.01 sek.

FinePix F10 jest dość dobrze wyposażony, choć bardziej wyrobionym użytkownikom będzie brakować trybów manualnego doboru parametrów ekspozycji. Są za to trzy metody pomiaru światła (do wyboru), dobierana czułość, predefiniowane i definiowane ręcznie ustawienia balansu bieli, obszarowy i centralny pomiar ostrości (dystans minimalny w trybie makro 7.5cm), dwa tryby kolorystyczne (czarno-białe i nasycone) oraz pracująca w pięciu trybach lampa błyskowa. Oczywiście jest też tryb filmowy rejestrujący sekwencje VGA (640 x 480) z częstotliwością 30 kl/sek., a także tryb zdjęć seryjnych realizowany z prędkością 2.2 kl/sek. (szkoda, że tylko 3 ujęcia w serii).

Z właściwości fizycznych trzeba wymienić 2.5-calowy ekran LCD oraz system zasilania, który zdaniem producenta wystarczy do wykonania 500 zdjęć (akumulator NP-120 i zasilacz sieciowy/ładowarka w zestawie). Aparat wyposażony jest w obiektyw Fujinon o 3-krotnym zakresie ogniskowych (36-108mm dla małego obrazka).

Jeśli sprawdzą się wszystkie zapowiedzi producenta, FinePix F10 ma szanse stać się hitem wśród użytkowników tradycyjnych kompaktów na film chcących przesiąść się na cyfrę. W sprzedaży od kwietnia 2005, w cenie sugerowanej US $500.

NazwaFujifilm FinePix F10
Typkompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość6,1 Mp
SensorSuper CCD HR 5. generacji, 6,3 MP (6,1 MP efektywnych)
PamięćKarty xD-Picture do 1 GB (16 MB w zestawie)
Rozdzielczośćb.d.
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • 8 mm - 24 mm (odpowiednik w małym obrazku: 36 - 108 mm)
  • 6 soczewek w 5 grupach
  • 2 soczewki asferyczne
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowyMaks. 6,2 x
Przysłonaf/2,8 - f/5
Migawka1/2000 s - 3 s, w trybie długich czasów do 15 s
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • programy tematyczne: naturalne światło, portret, krajobraz, sport, zdjęcia nocne
  • makro
  • zdjęcia seryjne
Pomiar światła64-punktowy TTL, wielopunktowy, uśredniony, punktowy
Kompensacja ekspozycjib.d.
Blokada ekspozycjiSpust do połowy
Autobracketingb.d.
Metody pomiaru ostrościb.d.
Tryby pracy autofocusa
  • Wielopunktowy, punkt centralny
  • tryb ciągły
  • detekcja kontrastu
  • zasięg: 60 cm - nieskończoność, makro: 7,5 cm (szeroki kąt) lub 30 cm (tele) - 80 cm
  • wspomaganie AF - do 4 m przy szerokim kącie
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 80 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600
Balans bieliAuto, światło dzienne, cień, światło jarzeniowe x 3 (dzienne, ciepłe, zimne), światło żarowe, ustawienie ręczne
EfektySlajd, cz-b
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjneMaks. 2,2 kl./s do 3 zdjęć
Rejestracja filmu
  • 640 x 480 lub 320 x 240
  • 30 kl./s
  • z dźwiękiem
  • AVI (Motion JPEG)
Monitor LCD2,5-calowy TFT LCD, 115 tys. pikseli, ok. 100 %, podświetlany
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowaWbudowana, zasięg od 0,6 m do 6,4 m (szeroki kąt) lub 4 m (tele)
Kontrola błyskuAuto, redukcja czerwonych oczu, błysk wymuszony, lampa wyłączona, synchronizacja z długimi czasami
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerBrak wizjera optycznego
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowaMaks. 30 s
Tryby odtwarzaniaPojedyncze (powiększenie maks. 4,5 x), indeks 9 zdjęć, obracanie zdjęcia, kadrowanie, pokaz slajdów
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście wideo (NTSC / PAL), gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy NP-120, zasilacz AC-5V (w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)Ok. 500 zdjęć z akumulatorem NP-120
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywuTak
Obudowab.d.
Wymiary92 mm x 58,2 mm x 27,3 mm
Waga156 g (bez baterii i karty)
AkcesoriaW zestawie:
  • karta xD-Picture 16 MB
  • kabel USB
  • kabel wideo
  • pasek na rękę
  • akumulator NP-120
  • zasilacz AC-5V
  • płyta CD z oprogramowaniem FinePix Viewer 5.0 i ImageMixer VCD2 LE for FinePix
  • instrukcja obsługi
Opcjonalnie:
  • zasilacz AC-5V
  • karty xD-Picture od 16 MB do 1 GB
  • adapter kart PCMCIA PC
  • adapter kart Compact Flash
  • czytnik Image Memory Card Reader
  • czytnik / sterownik xD USB
  • akumulator NP-120
  • miękki futerał
  • obudowa podwodna
OprogramowanieFinePix Viewer 5.0, ImageMixer VCD2 LE for FinePix
UwagiPictBridge, Exif print, menu w 7 językach, czas startowy 1,3 s, opóźnienie wyzwolenia migawki - 0,01 s (po zablokowaniu ekspozycji i ostrości)
Artykuł na Fotopolis2657
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
7
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0