Mamiya ZD i przystawka Mamiya ZD Back

Autor: Tomasz Gutkowski

4 Październik 2004
Artykuł na: 6-9 minut
Photokina 2004. Mamiya prezentuje pierwszą na rynku, obok nowego H1D firmy Hasselblad, średnioformatową lustrzankę cyfrową z wymienną optyką. Podobnie jak nowa przystawka Mamiya ZD Back, aparat rejestruje obraz w rozdzielczości 22 MP. Zgodny jest z całą linią obiektywów Mamiya 645AF.

Photokina 2004. Mamiya prezentuje pierwszą na rynku, obok nowego H1D firmy Hasselblad, średnioformatową lustrzankę cyfrową z wymienną optyką. Podobnie jak nowa przystawka Mamiya ZD Back, aparat rejestruje obraz w rozdzielczości 22 MP. Zgodny jest z całą linią obiektywów Mamiya 645AF.

Podczas targów w Kolonii producenci sprzętu średnioformatowego wykazali się wyjątkową aktywnością. Tego samego dnia (28.09.2004) dwaj najwięksi konkurenci pokazali swoje topowe modele, które po raz pierwszy w historii średniego formatu, służą wyłącznie do rejestracji cyfrowej. O nowościach ze stajni Hasselblad już pisaliśmy - przypomnijmy tylko, że H1D to niemal taki sam aparat jak H1, ale posiada niewymienną ściankę 22 Megapiksele.

Mamiya ZD pod względem właściwości jest podobna lub nieco lepsza. Istotną różnicą jest to, że nie ma tu całego tylnego modułu z matrycą cyfrową - jest ona zintegrowana z resztą body. Ponadto ZD posiada, obok wyjścia cyfrowego FireWire, dodatkowe 2 sloty kart pamięci (CompactFlash oraz Secure Digital). Można zatem pracować wygodnie w studio oraz poza nim. Ze specyfikacji wynika też, że jest to dość szybki aparat. Zdjęcia seryjne realizowane są w tempie 1.5 kl/sek z limitem 11 ujęć w jednej serii.

Sercem aparatu jest oczywiście matryca światłoczuła CCD o wymiarach 48 x 36 mm. Znajduje się na niej 21.8 milionów punktów światłoczułych (4008 x 5344), które rejestrują światło w postaci 12-bitowej na każdy kanał kolorystyczny. Co ciekawe, Mamiya ZD zapisuje zdjęcia nie tylko w bezstratnym formacie RAW wymaganym do zadań profesjonalnych, ale także w kompresowanym JPEG, który przyda się do szybkiego podglądu lub mniej ważnych misji. Istnieje możliwość zapisu równoległego RAW + JPEG. Aparat posiada wbudowany filtr blokujący światło podczerwone oraz zdejmowany filtr o niskiej przepustowości.

Mamiya ZD oferuje 4 tryby pomiaru światła (czwarty daje możliwość ustalenia średnicy pola pomiarowego); 4 tryby ekspozycji oraz Bulb; bracketing ekspozycji w serii 2, 3 lub 5-zdjęciowej; szeroki zakres czasów migawki od 30 do 1/4000 sek. Czas synchronizacji z błyskiem wynosi 1/125 sek. Zakres dostępnych ekwiwalentów czułości obejmuje wartości od ISO 50 do ISO 400. Producent zadbał o system równoważenia kolorów - obok trybu automatycznego balansu znajdziemy 5 trybów predefiniowanych, 2 tryby programowane przez użytkownika, a także funkcję korekty balansu lub doboru temperatury barwowej na skali Kelvina. Obraz zapisywany jest w przestrzeni Adobe RGB lub sRGB.

Jednocześnie z premierą aparatu, Mamiya zaprezentowała przystawkę cyfrową Mamiya ZD Back dedykowaną do aparatów Mamiya 645AFD oraz RZ67 Pro II D. Jej właściwości są niemal identyczne jak aparatu Mamiya ZD (22 Megapiksele CCD, 48 x 36mm). Jedyna różnica (oczywiście obok wymiarów i wagi) to nieco mniejsza szybkość - 1.2 kl/sek z limitem 11 ujęć w serii. Dobra współpraca przystawki z aparatami gwarantowana jest przez wprowadzony niedawno system komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi MSCE.

Podsumowując, wkrótce na rynek trafią pierwsze dwie lustrzanki średnioformatowe, w dwóch najważniejszych systemach. Co prawda bardzo podobne możliwości można uzyskać przez podłączenie dedykowanej przystawki do "zwykłej" lustrzanki średnioformatowej, ale warto odnotować fakt, że są to (tzn. Mamiya ZD oraz Hasselblad H1D) pierwsze aparaty tej klasy, do których nie podłączymy kasety z tradycyjnym filmem. Jest to wyraźny znak, że fotografia cyfrowa zaczyna spełniać wymagania profesjonalistów, którzy, jak wiadomo, są najbardziej sceptyczni gdy chodzi o nowinki technologiczne.

A my musimy zastanowić się teraz, w którym dziale publikować newsy takie jak powyższy - "cyfra" czy "6 cm"? Tym razem wybieramy dział cyfrowy.

Mamiya ZD - dane techniczne

NazwaMamiya ZD
TypŚrednioformatowa lustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość21,5 Mp
Sensor48 x 36mm CCD (Full Frame RGB), 21.8 Megapiskeli (21,5 Mp efektywnych)
PamięćSecure Digital, CompactFlash
Rozdzielczość3 wielkości dla formatu JPEG (RAW tylko w maksymalnej)
Formaty zapisu obrazuRAW, JPEG (Exif 2.2), RAW + JPEG
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji3 poziomy kompresji dla formatu JPEG
ObiektywMocowanie Mamiya 645AF
Stabilizacja obrazub.d.
Zoom cyfrowyb.d.
Przysłonab.d.
MigawkaKontrolowana elektronicznie migawka szczelinowa: 1/4000 - 30 sek., Bulb
Tryby ekspozycji
  • Automatyka programowa (P)
  • priorytet przysłony (Av)
  • priorytet migawki (Tv)
  • Manual (M)
  • Bulb (B)
Pomiar światłaPomiar TTL;
  • uśredniony
  • centralnie-ważony
  • dobierana średnica pola
  • punktowy
Kompensacja ekspozycjib.d.
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing2, 3 lub 5 ujęć (tryb pojedynczy lub ciągły), w skoku +/-0.3, 0.5, 0.7 lub 1.0 EV
Metody pomiaru ostrościDetekcja różnicy fazy TTL
Tryby pracy autofocusaPojedynczy, ciągły
Manual focusTak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębitak
CzułośćISO 50 - 400 w skoku 1/3
Balans bieli
  • Auto
  • balans zdefiniowany (dzienny, zachmurzenie, cień, jarzeniowe, żarowe)
  • balans definiowany (2 tryby)
  • płynna korekta balansu
  • dobór temperatury barwowej
Efektyb.d.
Korekta obrazuPrzestrzeń: Adobe RGB / sRGB
Zdjęcia seryjne1.5 kl/sek, do 11 ujęć w serii
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD1.8 cala TFT, 130,000 punktów
Synchronizacja z lampąX-sync przy 1/125 sek.
Lampa błyskowab.d.
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkab.d.
Lustrob.d.
WizjerStały, pryzmatyczny, pole krycia 98%, powiększenie 0.75x
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalaczb.d.
ZłączaIEEE1394 (FireWire, 4-pin), wyjście Video (NTSC / PAL), zasilanie AC
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy lub zasilanie sieciowe
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary161.5 x 152 x 91mm
Waga1200g
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis4082
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)