Canon EOS-1D Mark II - szybka odpowiedź

Trwa wyścig o palmę pierwszeństwa w kategorii "najszybsza lustrzanka cyfrowa świata". Po dzisiejszym dniu liderem będzie Canon, który zaprezentował nową wersję EOS-1D oznaczoną symbolem EOS-1D Mark II. Przy rozdzielczości 8.2 Mp rejestruje zdjęcia w trybie seryjnym w nieprawdopodobnym tempie 8.5 kl/sek.
Trwa wyścig o palmę pierwszeństwa w kategorii "najszybsza lustrzanka cyfrowa świata". Po dzisiejszym dniu liderem będzie Canon, który zaprezentował nową wersję EOS-1D oznaczoną symbolem EOS-1D Mark II. Przy rozdzielczości 8.2 Mp rejestruje zdjęcia w trybie seryjnym w nieprawdopodobnym tempie 8.5 kl/sek.

Nie zdążyliśmy jeszcze ochłonąć po ostatnich wyczynach Nikona, a już jego konkurent podniósł poprzeczkę o jeden szczebelek. EOS-1D Mark II jest oczywiście odpowiedzią na aparat Nikon D2H, który może pochwalić się tak samo szybką pracą, ale dysponuje 2-krotnie mniejszą rozdzielczością. W stosunku do swojego poprzednika 1D Mark II notuje również "podwojenie" osiągów.

Canon EOS 1D Mark II

Dzisiejsza nowość to profesjonalna lustrzanka cyfrowa przeznaczona dla fotoreportreów i fotografów sportowych. W trybie zdjęć seryjnych zdjęcia w pełnej rozdzielczości 3504 x 2336 rejestrowane są w tempie 8.5 kl/sek. W formacie JPEG (poziom kompresji 8) tempo to utrzymane jest przez pierwszych 40 ujęć, a w pełnym formacie RAW przez 20 ujęć. Oznacza to zwiększenie wielkości bufora do 512 MB.

Ale najważniejszą innowacją jest zastosowanie nowej wersji przetwornika DIGIC II. Jest on blisko 2-krotnie szybszy niż znakomity DIGIC znany z wielu konstrukcji Canona i tempo transferu danych wynosi aż 69 MB/sek. Innowacja technologiczna wdrożona najpierw do modelu profesjonalnego z czasem znajdzie pewnie zastosowanie w modelach amatorskich. Dobrze koresponduje to z deklaracją szefów Canona dotyczącą wypuszczenia 20 nowych kompaktów w samym 2004 roku.

EOS-1D Mark II rejestruje obraz za pomocą przetwornika CMOS w formacie APS-H (28.7 x 19.1mm) firmowanego przez koncern Canon. Informacja prasowa podkreśla zalety samowystarczalności pod tym względem i jak widać nie bez przyczyny. Nowa architektura przetwornika ma zaowocować lepszą jakością obrazu i wierniejszym odwzorowaniem barw. Pozytywną zmianę widać już po wstępnym przestudiowaniu specyfikacji - zakres czułości został rozszerzony o wartość ISO 50.

Wymieńmy w skrócie inne udoskonalenia w stosunku do EOS-1D. Poza rozdzielczością, przetwornikiem i buforem jest to na przykład dodanie drugiego gniazda kart pamięci - obok Compact Flash znalazło się miejsce na Secure Digital. Ponadto złącze cyfrowe FireWire uzupełniono o standardowe złącze USB (tylko 1.1). Blisko dwukrotnie wzrosła rozdzielczość monitora. Ważna innowacja, na temat której nie ma jeszcze wystarczających informacji to nowy system pomiaru światła błyskowego E-TTL II. Są też zmiany na gorsze - najkrótszy czas migawki spadł z 1/16000 do 1/8000 sek., a czas synchronizacji z lampą błyskową z 1/500 sek w 1D do 1/250 sek. w 1D Mark II.

Cenę najszybszej lustrzanki cyfrowej świata ustalono, jak sie wydaje, na dość rozsądnym poziomie. Za Oceanem ma kosztować $4499 czyli ok. 20 tyś. złotych. Nie jest to mało, ale pamiętajmy, że głównym odbiorcą będą zawodowcy, agencje fotograficzne lub redakcje z własnym bankiem zdjęć. Znając trwałość urządzeń profesjonalnych marki Canon można mieć pewność, że nawet przy intensywnej eksploatacji aparat posłuży przez więcej niż jeden sezon i zdąży na siebie zarobić.

Ściągnij informację prasową wraz ze specyfikacją techniczną w formie dokumentu .doc


Informacja prasowa producenta

Canon EOS-1D Mark II: 69 Megapiskeli na sekundę

Amstelveen, Holandia, 29 stycznia, 2004. Canon, lider w fotografii i technologii obrazowania, wyznacza nowe standardy w fotografii profesjonalnej, prezentując aparat EOS-1D Mark II. Łączący wspaniałą szybkość i wyjątkową rozdzielczość, EOS-1D Mark II pozwala na fotografowanie z prędkością ok. 8,5 klatek na sekundę przy rozdzielczości 8,2 Megapikseli, odbierając tym samym modelowi Canon EOS-1D miano najszybszej i najlepiej wyposażonej lustrzanki cyfrowej świata.

Połączenie wysokiej szybkości i równie wysokiej rozdzielczości Canon EOD-1D Mark II zawdzięcza trzem nowym technologiom: procesorowi najnowszej generacji Canon DIGIC II, nowej matrycy CMOS i nowemu systemowi niezwykle pojemnego bufora. To te rozwiązania umożliwiają 40-klatkowe sekwencje seryjne z prędkością 8,5 kl./sek. w formacie JPEG i 20-klatkowe w trybie RAW. Tak wspaniałe osiągi są możliwe zarówno w trybie Single Shot AF, jak i AI Servo AF.

"Łącząc szybkość i fenomenalną jakość obrazu, EOS-1D Mark II staje się nowym standardem dla fotografów sportowych i fotoreporterów" powiedział pan Komatsuzaki, szef w Canon Consumer Imaging Europe. "Dzięki niemal dwukrotnie większej rozdzielczości od modelu EOS-1D, EOS-1D Mark II sprawia, że świat lustrzanek cyfrowych otworzył się także dla fotografujących modę, przyrodę i aktualne wydarzenia".


Canon EOS-1D Mark II - tylna ścianka


Wybór profesjonalnych agencji
Już model EOS-1D zapewnił sobie pokaźny udział w światowym rynku fotografii sportowej i reporterskiej, a największe agencje fotograficzne i prasowe świata, takie jak Reuter, Getty Images i AFP, wybrały profesjonalne produkty Canona dla swoich fotografów. "Nasi fotografowie należą do najlepszych na świecie, niezależnie czy uwieczniają ważne wydarzenia, fotografują zawody sportowe, czy wydarzenia związane z szeroko pojętą rozrywką. Tym samym mają różne, lecz bardzo wysokie wymagania wobec sprzętu. Canon doskonale rozumie oczekiwania naszych fotografów i robi wszystko, żeby je spełnić, produkując najnowocześniejszy sprzęt" powiedział Adrian Murrell, vice-prezes wydziału Operations, News and Sport EMEA & Asia Pac w agencji Getty Images.

Nowa matryca CMOS
Piksele nowej matrycy CMOS o wymiarach 28,7mm x 19,1mm (APS-H) mają wielkość 8,2um kwadratowych, zbliżoną do 8,8um kwadratowych pikseli zdobywcy wielu nagród, modelu EOS-1Ds. Nowy, umieszczony bezpośrednio na chipie układ eliminacji szumów niweluje szumy stałe matrycy i zjawisko ziarna cyfrowego. Umieszczony przed matrycą filtr niskoprzepustowy zmniejsza przekłamania kolorów i efekt mory, a filtr podczerwony zwalcza efekt czerwonych obwódek (z ang. "red fringing"), spowodowany przez odbicia na sensorze i mgłę.

Przewaga matrycy CMOS
Zamiast, zgodnie z panującą na rynku tendencją, kupować matryce CCD od innych producentów, firma Canon postanowiła wdrożyć program stworzenia własnego czujnika CMOS. Badania zaowocowały powstaniem sensora o znacznie większej szybkości, wyższej rozdzielczości, mniejszej ilości szumów i minimalnym zużyciu energii w porównaniu z konkurencyjną technologią CCD. Wprowadzenie na rynek modelu EOS-1D Mark II to strategiczne posunięcie Canona, który w tej chwili już w całej linii lustrzanek cyfrowych instaluje własne matryce CMOS.

Canon uważa, iż fakt, że firma sama produkuje wszystkie najważniejsze elementy lustrzanek cyfrowych, stanowi znaczącą przewagę nad konkurencją. Firma Canon to jedyny producent, który oferuje lustrzanki cyfrowe o trzech wielkościach matrycy.


DIGIC drugiej generacji
DIGIC II, procesor nowej generacji, zapewnia odpowiedni poziom przetwarzania danych, dzięki któremu możliwe jest osiągnięcie niespotykanej dotychczas szybkości i rozdzielczości. Połączenie matrycy CMOS, procesora DIGIC II i nowego systemu buforowania pozwala lustrzance EOS-1D Mark II fotografować i przetwarzać ponad 69 megapikseli danych na sekundę. Aparat jest gotowy do robienia zdjęć w ok. 0,5 sekundy po włączeniu. Zwiększona wydajność procesora umożliwiła takie ulepszenie algorytmów przetwarzania obrazu, że pozwoliło ono na poprawienie balansu bieli, auto ekspozycji i ogólne podwyższenie jakości obrazu. Fotograf ma do wyboru format JPEG w czterech rozdzielczościach, każda z dziesięcioma poziomami kompresji. EOS-1D Mark II obsługuje zarówno przestrzeń barw sRGB, jak i Adobe RGB, a użytkownik może sam regulować nasycenie kolorów i poziom tonów lub wybrać jedną z wielu matryc kolorów: pięciu dostarczonych przez producenta i dwóch definiowalnych przez fotografa. Balans bieli można korygować w zakresie +/-9 stopni zarówno jeśli chodzi o korektę dominant niebieskiej i bursztynowej, jak i magenty i zielonej. Aparat pozwala też na bracketing balansu bieli w zakresie +/-3 stopni.

Niezawodność godna zaufania
Trwałość migawki zwiększono o 33% do 200 000 cykli. Wodoszczelny korpus ze stopu magnezowego zawiera ponad 70 uszczelek, chroniących aparat przed wilgocią.

Tryb "Back-Up", stworzony z myślą o niezwykle ważnych zdjęciach, pozwala na jednoczesne zapisywanie na kartach CF i SD. Kiedy jedna z kart się zapełni, można wyjść z trybu "Back-Up" i wybrać zapisywanie na karcie, na której zostało jeszcze miejsce.

W trybie "Separate Recording" zdjęcia są zapisywane albo na karcie CF, albo SD (zgodnie z wyborem użytkownika). Kiedy wybrana karta się zapełni, pojawia się komunikat "Card Full", a użytkownik ma możliwość przełączenia zapisywania na drugą kartę, jeśli takowa została włożona do aparatu.

Ustawienia aparatu mogą zostać zapisane na karcie pamięci, co przyda się zwłaszcza profesjonalistom, który personalizują swój sprzęt i są zmuszeni wprowadzać ulubione ustawienia w pamięć sprzętu wypożyczanego; skorzystają na tym też agencje, które wynajmują wielu fotografów, przez co muszą trzymać się pewnych standardowych ustawień, czy formatów plików.


Siła błysku zależna od pomiaru odległości
EOS-1D Mark II został wyposażony w nowy system kontroli błysku E-TTL II, który pozwala na zoptymalizowanie ekspozycji, zwłaszcza przy fotografowaniu obiektów ruchomych, czy znajdujących się poza centrum kadru. Oparty na nowym algorytmie pomiaru błysku, system łączy informację na temat odległości od fotografowanego obiektu, pochodzącą z aparatu i obiektywu, z 21-segmentowym pomiarem przedbłysku. Obszary z anormalnie wysokim poziomem światła, pochodzącego z odblasków są ignorowane przy obliczaniu siły błysku, co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo błędów, spowodowanych przez odbicia światła od obiektu.

Całkowita kontrola
Niezwykle szeroki zakres czułości aparatu, 100-1600 ISO, w razie potrzeby można jeszcze powiększyć o wyjątkowo niskie (50 ISO) i wysokie (3200 ISO) ustawienia. Tryby pomiaru światła są realizowane przez 21-segmentową matrycę, a użytkownik ma do wyboru pomiary: uśredniony (połączony z dowolnym punktem AF), częściowy, centralny punktowy, punktowy połączony z aktywnym punktem AF, wielopunktowy i centralnie ważony uśredniony. Zdjęcia mogą być automatycznie obracane i oglądane na składającym się z 233 000 pikseli wyświetlaczu LCD, który umożliwia sprawdzenie ostrości i kompozycji, a 15-stopniowy 10-krotny zoom pozwala dokładnie przyjrzeć się szczegółom. Aparat posiada następujące złącza: wyjście wideo (obsługujące zarówno system NTSC, jak i PAL), porty IEEE1394 (Firewire) i USB. EOS-1D Mark II obsługuje standardy PictBridge i Direct Print, dzięki czemu pozwala na drukowanie bez potrzeby korzystania z komputera z każdą kompatybilną drukarką fotograficzną. W trybie przeglądania zdjęć może być wyświetlany histogram jasności lub RGB. Dostępne czasy otwarcia migawki to zakres od 1/8000 sekundy do 30 sekund. Aparat ma błyskawiczny czas reakcji (od naciśnięcia spustu migawki do wykonania zdjęcia mija 40ms), a redukcję szumów można ustawić, wybierając Funkcję Osobistą 26.

Przetwarzanie plików RAW
Do aparatu dołączono nowe oprogramowanie Digital Photo Professional, które umożliwia bardzo szybkie przetwarzanie bezstratnych plików RAW. Dzięki Digital Photo Professional przetwarzanie takich plików jest ok. 6 razy szybsze niż z, dołączanym do poprzednich modeli, programem File Viewer Utility. Nowy program pozwala na wyświetlanie obrazów w czasie rzeczywistym, natychmiastowe zastosowanie korekt wielu parametrów i zawiera szeroką gamę funkcji edycji obrazów RAW, TIFF, czy JPEG, które pozwalają na regulację takich zmiennych jak: balans bieli, zakres kontrastu, korekta ekspozycji i koloru. Aparat obsługuje przestrzenie barw sRGB, Adobe RGB i Wide Gamut RGB, a do każdego pliku RAW, który został skonwertowany na TIFF lub JPEG, jest dołączany profil ICC (International Color Consortium). Dzięki temu możliwe jest zachowanie wierności kolorów, podczas wyświetlania zdjęcia przez program, który pozwala na użycie profili ICC, na przykład program Adobe Photoshop. Stosowanie zmian różnych parametrów może się też teraz odbywać automatycznie, bez potrzeby wprowadzania ich ręcznie po kolei, dzięki czemu wzrasta wydajność procesu aplikowania tych samych zmian do wielu obrazów.

Do aparatu dołączony jest też program EOS Viewer Utility, który pozwala regulować balans bieli, krzywą tonów, jakość obrazów JPEG, wybierać matrycę kolorów i ustawiać funkcje osobiste.


Kompatybilność z obiektywami i lampami błyskowymi
Canon EOS-1D Mark II jest kompatybilny z ponad 60 obiektywami Canon EF (poza obiektywem EF-S ) i całą linią EX lamp błyskowych Speedlite.

Canon 1D Mark II - specyfikacje

NazwaCanon EOS-1D Mark II
TypProfesjonalna lustrzanka cyfrowa z wymienną optyką
Sensor
  • 28.7 x 19.1mm CMOS, 8.5 Megapikseli (8.2 Mp efektywnych)
  • Wstępny filtr RGB i filtr niskoprzepustowy
  • Procesor DIGIC II
Pamięć
  • Compact Flash Typ I/II (zgodny z Microdrive i krtami większymi niż 2GB)
  • Secure Digital
Rozdzielczość
  • (LF) 3504 x 2336
  • (M1) 3104 x 2072
  • (M2) 2544 x 1696
  • (S) 1728 x 1152
  • (RAW) 3504 x 2336
Formaty zapisu obrazu{LST|u|JPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]) / System Design rule for Camera File (2.0 [DCF], Digital Print Order Format (1.1) [DPOF];Zapis równoczesny RAW + JPEG;RAW (bez kompresji)}
Jakość kompresji
  • Pliki JPEG (od 1 do 10, wybierane przez użytkownika)
  • Pliki RAW (bezstratne, II edycja Canon RAW)
Obiektyw
  • Canon EF (bez obiektywów EF-S)
  • Powiększenie 1.3x z obiektywami Canon EF
MigawkaPionowa migawka szczelinowa sterowana elektronicznie
  • 30 - 1/8000 sek. (w skoku 1/3 podziałki), Bulb (ręczne sterowanie długością naświetlania), Wszystkie czasy migawki od 1 sek. (włącznie) z towarzyszeniem redukcji szumów
  • Elektromagnetyczny spust migawki typu Soft-touch
Tryby ekspozycji
  • Automatyka programowa (P)
  • Automatyka z preselekcją czasu (Tv)
  • Automatyka z preselekcją przysłony (Av)
  • Manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
Pomiar światłaPomiar TTL, 21-strefowy fotoelement krzemowy (SPC)
  • Pomiar wielostrefowy (powiązany z dowolnym punktem AF)
  • Pomiar skoncentrowany (około 8,5% pola obrazowego skoncentrowane w centrum wizjera)
  • Pomiar punktowy{LST
;Pomiar centralnie-wazony uśredniający}
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV w skoku 1/3 EV (kombinowana z bracketingiem ekspozycji)
Blokada ekspozycji{LST|u| Automatyczna: w trybie pojedynczego pomiaru ostrości (One-Shot AF] przy wielo-strefowym pomiarze ekspozycji po dostrojeniu ostrości;Ręczna: poprzez przycisk blokady przy wszystkich metodach pomiaru światła}
Autobracketing+/-3 EV w skoku 1.3 EV. Skok 1/2 EV wybierany w C.Fn-06-2
Metody pomiaru ostrości
  • TTL-AREA-SIR z sensorem CMOS
  • 45-punktowy AF (obszarowy AF)
  • Zakres: EV 0-18 (20°C, ISO 100)
  • Strojenie manualne z poziomu obiektywu
Tryby pracy autofocusa
  • Pojedynczy AF (One-Shot) / Śledzący AF ( AI Servo)
  • Wybór automatyczny punktu
  • Wybór ręczny punktu
  • Pozycja bazowa (szybki powrót do domyślnego/zapamiętanego punktu AF)
Manual focusTak, pierścień obiektywu
Blokada ostrościPółpozycja spustu migawki w trybie One-Shot AF
Podgląd głębiPrzycisk podglądu
Czułość
  • ISO 100 - ISO 1600 z rozszerzeniem o wartości ISO 50 i ISO 3200
  • Bracketing czułości
Balans bieli
  • Auto, światło słoneczne, pochmurny dzień, światło żarowe, światło jarzeniowe, światło błyskowe, ustawienie ręczne, ustawienie temperatury barwowej (K), ustawienia osobiste balansu
  • Korekta balansu bieli (2 skale){LST
;Pamięć do 3 ustawień indywidualnych balansu;Bracketing balansu do +/-3 w skoku co 1 podziałkę w jednym z trybów:
  • Niebieski/Amber
  • Magenta/Zielony
}
EfektyProfile przestrzeni barwnej: 4x sRGB, Adobe RGB
Zdjęcia seryjne8.5 kl/sek. zachowanie prędkości przez 40 ujęć JPEG 8 / 20 ujęć RAW
Monitor LCD
  • 2.0 cala TFT, około 230 tyś. punktów
  • Krycie: ok. 100% aktywnych pikseli (dla plików JPEG)
  • Jasno monitora: dobierana na skali od 1 do 5
Synchronizacja z lampą1/250 sek.
Lampa błyskowaRealizacja pomiaru światła błyskowego E-TTL z lampami Speedlite serii EX. Realizuje multi-błysk bezprzewodowy
Kontrola błysku
  • E-TTL II
  • Korekta mocy błysku +/-3EV w skoku 1/3
  • Bracketing ekspozycji z błyskiem
  • Blokada ekspozycji z błyskiem
  • Synchronizacja na drugą lamelkę
MatówkaWymienna (9 typów), standardowa matówka Ec-CIII
LustroSzybko-powrotne lustro półprzepuszczalne (stosunek transmisja/odbicie światła jak 37:63; brak winietowania z obiektywem EF 1200mm f/5.6 lub krótszym)
Wizjer
  • Szklany, pentapryzmatyczny, z soczewką kondensacyjną
  • Ok. 100% pole krycia aktywnych pikseli (dla JPEG Large)
  • Powiększenie: 0,72x (-1 dioptria przy obiektywie 50mm na nieskończoność)
  • Korekta dioptrii -3 do +1 dpt
Punkt oczny20mm
Informacja w wizjerzeInformacje związane z autofokusem (punkty AF, wskaźnik ustawienia ostrości), informacje o ekspozycji (czas otwarcia migawki, liczba przysłony, ręczny dobór parametrów, zakres ekspozycji, ekwiwalent czułości ISO, analogowa skala ekspozycji, ostrzeżenia związane z ekspozycją), informacje związane z fleszem (gotowość lamp, tryb błysku FP, blokada pomiaru błysku FE lock, analogowa skala ekspozycji dla błysku), format zapisu JPEG, liczba pozostałych zdjęć, informacje dotyczące karty CF, kompensacja balansu bieli.
Notka dźwiękowaDo 30 sek.
Tryby odtwarzania
  • Pojedynczy obraz z informacją
  • Pojedynczy obraz
  • Zestawienie 4 obrazów (index)
  • Zestawienie 9 obrazów (index)
  • Powiększenie obrazu
SamowyzwalaczTak
ZłączaZłącze cyfrowe IEE 1394 (4-pinowy kabel w zestawie), USB 1.1 (mini-B, obsługuje protokół PTP), wyjście Video (PAL/NTSC)
PilotWyzwalanie zdalne przez złącze N3
Zasilanie1 x akumulator Ni-MH NP-E3, 1 x CR2025 bateria litowa (podtrzymywania zegara) oraz zasilanie sieciowe DCK-E1
Wydajność zasilania (zdjęcia)Około 1200 zdjęć (przy 20°C) lub ok. 800 zdjęć (przy 0°C)
ObudowaOdlew ze stopu magnezowego
Wymiary156.0 x 157.6 x 79.9mm
Waga1220g (waga baterii 335g)
OprogramowanieEOS Viewer Utility / EOS Capture, PhotoStich, Digital Photo Professional
UwagiInne właściwości
  • 21 funkcji indywidualnych w 67 ustawieniach
  • 27 ustawień użytkownika
  • Podświetlenie panelu LCD
  • Sensor pozycji aparatu
  • Histogram rozkładu jasności oraz histogram RGB
  • Powiększenie przy odtwarzaniu 1.5x - 10x


Czytaj także...
Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM czytaj...
Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM czytaj...
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0