III Edycja Śląskiego Maratonu Fotograficznego

Już niedługo, 9 lutego 2008 roku rozpocznie się III Edycja Śląskiego Maratonu Fotograficznego. Przez jeden dzień będzie można obejrzeć jedenaście dwudziestominutowych pokazów autorskich oraz zbiorowych znanych polskich fotografików. W tym roku dodatkiem do maratonu będzie autorska wystawa Marii Śliwy.


Tegoroczny Śląski Maraton Fotograficzny organizowany jest przez Policealną Szkołę Fotograficzną "Fotoedukacja". W programie slide show będzie można obejrzeć prace: Staszka Heyda, Mateusza Orszulskiego, Sebastiana Szwajczaka, Jerzego Lewczyńskiego, Leszka Wiecha, Joanny Siwiec, Adriana Spuły, Macieja Stobierskiego, Janusza Musiała, grupy fotograficznej PRECEL, Macieja Niesłony.

I edycja Maratonu odbyła się w roku 2006. Udział w nim wzięli m. in: Rafał Milich, Krzysztof Niesporek, Józef Wolny. Rok później II edycja Maratonu została zorganizowana przez ZPAF, a twórcami którzy zaprezentowali swoje slide show byli: Antoni Kreis, Tomasz Liboska, Arkadiusz Gola, Maria Śliwa, Andrzej Koniakowski, Marek Locher, Marcin Makówka oraz fotoreporterzy Gazety Wyborczej.

Program III edycji Maratonu:
  • Godz.10:00 Staszek Heyda
  • Godz.1020 Mateusz Orszulski
  • Godz.1040 Sebastian Szwajczak
  • Godz.1100 Jerzy Lewczyński
  • Godz.1200 wernisaż wystawy Marii Śliwy
  • Godz.1220 Leszek Wiecha
  • Godz.1240 Joanna Siwiec
  • Godz.1300 Adrian Spuła
  • Godz.1320 Maciej Stobierski
  • Godz.1340 Janusz Musiał
  • Godz.1400 Grupa fotograficzna PRECEL
  • Godz.1420 Maciej Niesłony

fot. Maria Śliwa "Panopticum"

Wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Śląskiemu Maratonowi będzie prezentacja fotografii autorstwa Marii Śliwy.
Maria Śliwa urodziła się w 1966 roku w Rybniku. Pierwsze kroki w fotografii stawiała w Policealnym Studium Fotograficznym w Katowicach. Od 1992 roku studiowała jednocześnie na dwóch uczelniach: w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie jako pierwsza została absolwentem na kierunku fotografia, oraz w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opavie, gdzie uzyskała kolejno tytuł bakałarza a następnie magistra sztuki (z wyróżnieniem). Prowadzi zajęcia w Policealnym Studium Fotograficznym w Bielsku-Białej od 1997 roku. Pracowała także jako asystent w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filia w Cieszynie. W 1999 roku uzyskała członkostwo w ZPAF- ie. Jej główne serie fotograficzne to:Panopticum, Relacje, Jestem!, Mapa Ciała.

O "Panopticum" napisał Jerzy Lewczyński we wstępie do katalogu z wystawy w Galerii B& B w Bielsku- Białej: Maria Śliwa, edukowana w uczelniach polskich i czeskich, stoi nad brzegiem oceanu, w którym toną nieskończone ilości obrazów fotomultimedialnych porzuconych przez ułamki spojrzeń współczesnego człowieka już prawie XXI wieku! To zjawisko tak fascynujące może się poddać tylko temperamentowi naszej Artystki! Trudno prorokować we własnym kraju ale chciałbym wierzyć, że moje słowa kiedyś się sprawdzą i potwierdzą erupcję talentu Marii Śliwy! Bo być artystą w fotografii to konieczność obserwacji zjawisk sztuki nie tylko aktualnej, ale i tej która nadchodzi! Przykłady sztuki-fotografii, które widzimy na wystawie to jak gdyby trzy rodzaje postaw artystycznych, w których zauważamy autorską interpretację rzeczywistości. Najbardziej przekonują mnie zestawy prac nazywane przez artystkę "Panoptikum" co znaczy ,zbiór osobliwości". Ten trochę uproszczony tytuł nie tłumaczy w pełni charakteru prezentacji. Te dramatyczne spojrzenie wprost w obiektyw przypominają właśnie pływające w morzu zapomnienia ostatnie spojrzenia-pytania o ludzki los. Odbieram to jako pytanie: "Dlaczego"? Ta kompozycja dramaturgiczna oddaje trafnie wiele niepokojących pytań, które przynosi dzisiejsze życie. Pytanie "Dlaczego" wnosi do tej fotografii humanistyczny aspekt oskarżenia wielu zjawisk współczesności! Drugą grupę fotografii stanowią kompozycje abstrakcyjne też według mnie związane z podobnym sposobem obserwowania rzeczywistości, wszak w fotografii budowane one są z elementów rzeczywiście istniejących. Wypowiedź twórcza poprzez formę jest znacznie trudniejsza ze względu na łatwość zarzutu o chaos kompozycyjny czy kolorystyczny. Wydaje mi się, że najlepiej rozumieć te obrazy jako próby poetyckiej interpretacji nastrojów powstałych przy obserwowaniu martwej materii. Warto przypomnieć, że sztuka abstrakcyjna ma wiele przykładów podobnych dzieł. Fotografie powstałe bez udziału deformacji komputerowej raz jeszcze potwierdzają urodę świata materii! Ostatnią grupę stanowią fotografie będące elementami fotografii reklamowej a więc sztuki utylitarnej. Tu też Artystka kieruje się podobnymi fascynacjami, kreując formy koliste, refleksy lustrzane i podobne efekty świetlne. Niebezpieczeństwo tkwi w konieczności pozbycia się kanonów malarstwa, gdyż fotografia nie może powielać ,prawd już odkrytych". Dwie ostatnie grupy fotografii pozwalają jednak na bardziej ludyczną interpretację! Wierzę po obejrzeniu wystawy, że Maria Śliwa nie podzieli losu pasażerów ,Titanica" i z oceanu obrazów, fotografii i spojrzeń zachowa własny artystyczny wyraz!

Jak dojechać na Maraton:
  • z dworca PKP w Katowicach autobusami KZK GOP linii 9, 10, 37, 653, 688 i 810 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • z dworca PKP w Katowicach autobusami MZK Tychy linii 29 i 45 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • z dworca autobusowego w Mikołowie autobusami KZK GOP linii 653 i 810 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • z dworca autobusowego w Mikołowie autobusami MZK Tychy linii 29 i 45 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • pociągami PKP - stacja docelowa: Katowice - Piotrowice

Współorganizatorami maratonu są: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. E. Abramowskiego w Katowicach.

Opracowanie: Agata Nowak
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0