III Edycja Śląskiego Maratonu Fotograficznego

Już niedługo, 9 lutego 2008 roku rozpocznie się III Edycja Śląskiego Maratonu Fotograficznego. Przez jeden dzień będzie można obejrzeć jedenaście dwudziestominutowych pokazów autorskich oraz zbiorowych znanych polskich fotografików. W tym roku dodatkiem do maratonu będzie autorska wystawa Marii Śliwy.


Tegoroczny Śląski Maraton Fotograficzny organizowany jest przez Policealną Szkołę Fotograficzną "Fotoedukacja". W programie slide show będzie można obejrzeć prace: Staszka Heyda, Mateusza Orszulskiego, Sebastiana Szwajczaka, Jerzego Lewczyńskiego, Leszka Wiecha, Joanny Siwiec, Adriana Spuły, Macieja Stobierskiego, Janusza Musiała, grupy fotograficznej PRECEL, Macieja Niesłony.

I edycja Maratonu odbyła się w roku 2006. Udział w nim wzięli m. in: Rafał Milich, Krzysztof Niesporek, Józef Wolny. Rok później II edycja Maratonu została zorganizowana przez ZPAF, a twórcami którzy zaprezentowali swoje slide show byli: Antoni Kreis, Tomasz Liboska, Arkadiusz Gola, Maria Śliwa, Andrzej Koniakowski, Marek Locher, Marcin Makówka oraz fotoreporterzy Gazety Wyborczej.

Program III edycji Maratonu:
  • Godz.10:00 Staszek Heyda
  • Godz.1020 Mateusz Orszulski
  • Godz.1040 Sebastian Szwajczak
  • Godz.1100 Jerzy Lewczyński
  • Godz.1200 wernisaż wystawy Marii Śliwy
  • Godz.1220 Leszek Wiecha
  • Godz.1240 Joanna Siwiec
  • Godz.1300 Adrian Spuła
  • Godz.1320 Maciej Stobierski
  • Godz.1340 Janusz Musiał
  • Godz.1400 Grupa fotograficzna PRECEL
  • Godz.1420 Maciej Niesłony

fot. Maria Śliwa "Panopticum"

Wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Śląskiemu Maratonowi będzie prezentacja fotografii autorstwa Marii Śliwy.
Maria Śliwa urodziła się w 1966 roku w Rybniku. Pierwsze kroki w fotografii stawiała w Policealnym Studium Fotograficznym w Katowicach. Od 1992 roku studiowała jednocześnie na dwóch uczelniach: w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie jako pierwsza została absolwentem na kierunku fotografia, oraz w Instytucie Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opavie, gdzie uzyskała kolejno tytuł bakałarza a następnie magistra sztuki (z wyróżnieniem). Prowadzi zajęcia w Policealnym Studium Fotograficznym w Bielsku-Białej od 1997 roku. Pracowała także jako asystent w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filia w Cieszynie. W 1999 roku uzyskała członkostwo w ZPAF- ie. Jej główne serie fotograficzne to:Panopticum, Relacje, Jestem!, Mapa Ciała.

O "Panopticum" napisał Jerzy Lewczyński we wstępie do katalogu z wystawy w Galerii B& B w Bielsku- Białej: Maria Śliwa, edukowana w uczelniach polskich i czeskich, stoi nad brzegiem oceanu, w którym toną nieskończone ilości obrazów fotomultimedialnych porzuconych przez ułamki spojrzeń współczesnego człowieka już prawie XXI wieku! To zjawisko tak fascynujące może się poddać tylko temperamentowi naszej Artystki! Trudno prorokować we własnym kraju ale chciałbym wierzyć, że moje słowa kiedyś się sprawdzą i potwierdzą erupcję talentu Marii Śliwy! Bo być artystą w fotografii to konieczność obserwacji zjawisk sztuki nie tylko aktualnej, ale i tej która nadchodzi! Przykłady sztuki-fotografii, które widzimy na wystawie to jak gdyby trzy rodzaje postaw artystycznych, w których zauważamy autorską interpretację rzeczywistości. Najbardziej przekonują mnie zestawy prac nazywane przez artystkę "Panoptikum" co znaczy ,zbiór osobliwości". Ten trochę uproszczony tytuł nie tłumaczy w pełni charakteru prezentacji. Te dramatyczne spojrzenie wprost w obiektyw przypominają właśnie pływające w morzu zapomnienia ostatnie spojrzenia-pytania o ludzki los. Odbieram to jako pytanie: "Dlaczego"? Ta kompozycja dramaturgiczna oddaje trafnie wiele niepokojących pytań, które przynosi dzisiejsze życie. Pytanie "Dlaczego" wnosi do tej fotografii humanistyczny aspekt oskarżenia wielu zjawisk współczesności! Drugą grupę fotografii stanowią kompozycje abstrakcyjne też według mnie związane z podobnym sposobem obserwowania rzeczywistości, wszak w fotografii budowane one są z elementów rzeczywiście istniejących. Wypowiedź twórcza poprzez formę jest znacznie trudniejsza ze względu na łatwość zarzutu o chaos kompozycyjny czy kolorystyczny. Wydaje mi się, że najlepiej rozumieć te obrazy jako próby poetyckiej interpretacji nastrojów powstałych przy obserwowaniu martwej materii. Warto przypomnieć, że sztuka abstrakcyjna ma wiele przykładów podobnych dzieł. Fotografie powstałe bez udziału deformacji komputerowej raz jeszcze potwierdzają urodę świata materii! Ostatnią grupę stanowią fotografie będące elementami fotografii reklamowej a więc sztuki utylitarnej. Tu też Artystka kieruje się podobnymi fascynacjami, kreując formy koliste, refleksy lustrzane i podobne efekty świetlne. Niebezpieczeństwo tkwi w konieczności pozbycia się kanonów malarstwa, gdyż fotografia nie może powielać ,prawd już odkrytych". Dwie ostatnie grupy fotografii pozwalają jednak na bardziej ludyczną interpretację! Wierzę po obejrzeniu wystawy, że Maria Śliwa nie podzieli losu pasażerów ,Titanica" i z oceanu obrazów, fotografii i spojrzeń zachowa własny artystyczny wyraz!

Jak dojechać na Maraton:
  • z dworca PKP w Katowicach autobusami KZK GOP linii 9, 10, 37, 653, 688 i 810 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • z dworca PKP w Katowicach autobusami MZK Tychy linii 29 i 45 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • z dworca autobusowego w Mikołowie autobusami KZK GOP linii 653 i 810 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • z dworca autobusowego w Mikołowie autobusami MZK Tychy linii 29 i 45 - przystanek docelowy: Piotrowice Fabryka Maszyn
  • czas podróży ok. 15 min.
  • pociągami PKP - stacja docelowa: Katowice - Piotrowice

Współorganizatorami maratonu są: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. E. Abramowskiego w Katowicach.

Opracowanie: Agata Nowak
Komentarze
Polecane artykuły
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2
Oto dlaczego warto zaufać zawodowcom. Wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards
14 Sty 2019
Poznaliśmy wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards. Wyselekcjonowana galeria 50 zdjęć prezentuje to, co najlepsze w fotografii ślubnej: uchwycone emocje i wyczucie momentu. „Twoje zdjęcia powinny być równie nieustraszone jak Twoja miłość“ - zaznaczają organizatorzy Fearless Awards.
0
Opowiedzieć muzykę zdjęciami - rozmowa z Witkiem Orskim
9 Sty 2019
Dzięki technologicznemu partnerstwu BMW i Canon, powstały niezwykłe wizualizacje, ściśle współgrające z muzyką symfoniczną i prezentowane w najlepszych przestrzeniach koncertowych w Polsce. O genezę tego mariażu pytamy ich autora, Witka Orskiego.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!