Jak przykręcić filtr do aparatu cyfrowego?

Fotografującym, którzy przeszli na aparaty cyfrowe często brakuje możliwości stosowania filtrów na obiektyw. Oczywiście użytkownicy cyfrowych lustrzanek nie mają tego problemu. Jak jednak założyć filtr polaryzacyjny do cyfrowego aparatu kompaktowego? Jest na to sposób.
Fotografującym, którzy przeszli na aparaty cyfrowe brakuje możliwości stosowania nakręcanych filtrów. Oczywiście użytkownicy cyfrowych lustrzanek nie mają tego problemu. Również niektóre aparaty cyfrowe mają odpowiednio duże średnice szkła obiektywu. Jak jednak założyć filtr polaryzacyjny do pozostałych cyfrowych aparatów kompaktowych? Jest na to sposób.

Wielu z nas przez lata zgromadziło kolekcję filtrów nakręcanych na obiektywy. Najczęściej w takim zestawie znajduje się filtr UV (służący także jako zabezpieczenie obiektywu), filtr polaryzacyjny oraz filtry barwne. O ile te ostatnie w aparatach cyfrowych najczęściej zastępowane są przez funkcję balansu bieli, o tyle ciężko zrezygnować z filtru polaryzacyjnego. Natomiast filtr UV byłby doskonałym zabezpieczeniem wrażliwych na uszkodzenia obiektywów cyfrowych kompaktów.

Całe szczęście istnieje całkiem niedrogi sposób umożliwiający zamontowanie praktycznie dowolnego filtru na obiektyw aparatu cyfrowego. Od razu musimy zaznaczyć, że sposób ten dotyczy tylko tych aparatów, które mają możliwość zamontowania konwerterów umożliwiających zmianę ogniskowej obiektywu. Poza tym w niektórych modelach cyfrówek obiektyw jest już standardowo przystosowany do mocowania filtrów (wyposażony jest w gwint na pierścieniu przedniej soczewki). Najlepiej zajrzeć do instrukcji aparatu. Nasza porada dotyczy pozostałych aparatów.

przykładowy adapter do konwerterów

Tak naprawdę do założenia filtrów nie będą nam potrzebne same konwertery, ale adapter do mocowania konwerterów. Taki adapter ma zazwyczaj kształt ściętego stożka z gwintami na obu końcach. Węższy gwint przykręca się do obudowy aparatu, natomiast szerszy służy do przykręcania konwertera, a także filtrów. W większości przypadków aby przykręcić adapter, konieczne jest usunięcie (odkręcenie) pierścienia maskującego. Sposób wykonania tej czynności opisuje instrukcja obsługi aparatu lub samego adaptera.

Canon PowerShot G2 przygotowany do założenia adaptera (adapter ma przykręcony już filtr UV)


Zadaniem adaptera, jest po pierwsze odsunięcie konwerterów bądź filtrów od obiektywu tak, żeby umożliwić wysuwanie obiektywu podczas zmiany ogniskowej. Druga funkcja, to powiększenie średnicy gwintu, aby założone akcesoria nie zasłaniały obrazu - efekt winietowania. (Zazwyczaj obiektywy, które nie wymagają adaptera do założenia konwerterów umożliwiają również bezpośrednie założenie filtrów.)

Canon PowerShot z zamocowanym adapterem i filtrem UV

Średnica szerszego gwintu jest dosyć ważną wartością, gdyż jest to również wielkość filtru jaki można założyć. Warto przed zakupem adaptera sprawdzić czy nasza kolekcja filtrów będzie pasowała. Na szczęście producenci stosują zazwyczaj standardowe rozmiary na przykład 58 mm. Trzeba też pamiętać, że po założeniu adaptera nie będzie pasowała standardowa przykrywka do obiektywu.

adapter z zamocowanym filtrem polaryzacyjnym kołowym o średnicy gwintu 58mm

Adaptery do aparatów cyfrowych nie są drogimi akcesoriami zazwyczaj ich cena oscyluje między 100 a 300 zł. Oprócz filtrów i konwerterów niektórzy producenci oferują także mocowane na adaptery osłony przeciwsłoneczne. Poniżej prezentujemy tabelę wybranych modeli aparatów z numerami adapterów oraz orientacyjnymi cenami.

border=1;sizex=3;sizey=8;headersx=0;headersy=0; |model;adapter;cena;Canon PowerShot G3; Canon LA-DC58B Converter Adapter;129 zł;Canon PowerShot G2;Canon LA-DC58 Converter Adapter;119 zł;Nikon Coolpix 5000;Nikon UR-E6 Step Down Lens Adapter;99 zł;Nikon Coolpix 880;Nikon UR-E2 Step-Down Lens Adapter;99 zł;Olympus Camedia C-2xxx, C-3xxx, C-4xxx, C-5xxx;Olympus CLA-1 Conversion Lens Adapter;129 zł;Olympus Camedia C-7xxUZ;Olympus CLA-4 Conversion Lens Adapter;129 zł;Sony DSC-S70, S75, S85;VAD-S70B;129 zł
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
2
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0