"Fotograf, fotografia, prawo" Wojciecha Orżewskiego

Wydawnictwo Inicjał opublikowało właśnie książkę "Fotograf, fotografia, prawo" autorstwa mecenasa Wojciecha Orżewskiego. Pozycja ta to praktyczny poradnik dotyczący prawnych aspektów rozpowszechniania i wykorzystywania fotografii. Książka zawiera wzory przydatnych umów.
Okładka książki "Fotograf, fotografia, prawo" Wojciecha Orżewskiego

Nareszcie ktoś pomyślał o młodych adeptach fotografii, którzy chcieliby zacząć na swoich zdjęciach zarabiać, ale przerażają ich zawiłości prawne. Mecenas Wojciech Orżewski to autor wielu książek o tematyce prawniczej i stały felietonista miesięcznika "Wydawca" - jego najnowsza praca nosi wiele mówiący tytuł "Fotograf, fotografia, prawo". Wydawca przekonuje, że to praktyczny poradnik, który pomoże fotografom skutecznie egzekwować swoje prawa, a osobom, które są odpowiedzialne za publikację zdjęć ułatwi współpracę z autorami.

Na stronie wydawcy można przeczytać pełny spis treści opisywanej pozycji spis treści. Książka "Fotograf, fotografia, prawo" kosztuje 50 zł i można ją zakupić bezpośrednio u wydawcy.

Więcej szczegółów w zamieszczonej poniżej informacji prasowej wydawcy i obszernym komentarzu autora.

"Fotograf, fotografia, prawo"
Wojciech Orżewski
Wydawnictwo Inicjał


Publikacja ma charakter uniwersalnego poradnika dotyczącego prawnych aspektów wykorzystania fotografii w środkach masowego przekazu, reklamie i promocji. Kierowana jest do osób parających się zawodowo i amatorsko wykonywaniem zdjęć (m.in. fotografowie-rzemieślnicy, artystyczni), wykorzystujących ten rodzaj twórczości wizualnej w praktyce zawodowej (wydawcy czasopism, albumów, portali internetowych, pracownicy agencji reklamowych i PR). Jej celem jest wyjaśnienie wątpliwości dotyczących np. praw autorskich, właściwego posługiwania się wizerunkiem osób fotografowanych itd. Atutem książki jest zestaw wzorów umów: np. Umowa o dzieło z fotografem, Umowa o rozpowszechnianie wizerunku, Umowa wydawnicza, Umowa licencyjna, itp. Mec. Wojciech Orżewski jest autorem wielu artykułów (stały felietonista miesięcznika "Wydawca") i książek ("Elementy prawa w działalności wydawniczej", "Reklama i prawo", "Prawo w mediach"), wykładowcą prawa autorskiego na kursach szkoleniowych Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek.

Od autora

"Fotografować to znaczy wstrzymać oddech, uruchamiając wszystkie nasze zdolności w obliczu ulotnej rzeczywistości".
Henri Cartier-Bresson

Technika sprawiła, że fotografowanie stało się łatwe i proste, nie stwarzające właściwie żadnych problemów. Tradycyjny aparat i fotochemiczną obróbkę zdjęć wypiera aparat cyfrowy i komputerowe programy. W wielu przypadkach autor zdjęć nie zawraca sobie głowy takimi rzeczami jak czas naświetlania, przesłona, czułość filmu, gdyż są to wartości ustawiane automatycznie. Pozostaje w tej sytuacji wybór kadru, a więc decyzja o tym, co i dlaczego chcemy umieścić na zdjęciu. Jednocześnie dokonując tego wyboru mamy świadomość, że w tzw. "obróbce komputerowej" dokonamy ostatniego wyboru treści fotografii. Te techniczne możliwości i udogodnienia sprawiają, że próbujemy zapisywać wszystkie ważne a także nieważne zdarzenia dnia codziennego. Jeszcze nie tak dawno z uśmiechem pełnym wyrozumiałości przyglądaliśmy się Japończykom z aparatami fotograficznymi utrwalającymi dosłownie wszystko. Teraz sami, aparatem z prawdziwego zdarzenia lub aparatem telefonicznym "utrwalamy" każdą chwilę. Naszymi osiągnięciami w tej dziedzinie z reguły chcemy podzielić się z innymi. Tworzymy własne galerie na stronach WWW lub zabiegamy o umieszczenie naszych fotografii w galeriach, profesjonalnej prasie czy wydawnictwach prasowych lub książkowych. Jednym słowem to co stworzyliśmy chcemy przedstawić szerokiej publiczności. Nasze fotografie rodzinne, kadry z wakacji, podróży ale także te fotografie, które wykonane zostały przypadkowo, przedstawiamy szerokiej publiczności.

W niniejszym opracowaniu starano się zwrócić uwagę na obowiązujące zasady prawne związane właśnie z "upublicznieniem" fotografii. Dla pełnej jasności należy podkreślić, że pominięte zostały rozważania dotyczące charakteru czy sposobu utrwalania fotografii. Dla uproszczenia przyjęto, że pod pojęciem zdjęcie czy też fotografii należy rozumieć każdy obraz zarejestrowany za pomocą aparatu fotograficznego. Bez znaczenia natomiast w tym przypadku jest technika samej rejestracji (technika fotochemiczna czy też technika cyfrowa). Publikacja "Fotografia i prawo" ma przede wszystkim zwrócić uwagę na aspekty prawne wykorzystania wizerunku, zasady ochrony dóbr osobistych, a także uprawnienia twórcy fotografii, możliwości wykorzystania zdjęć autorstwa innych osób i wreszcie możliwości akcji sądowej w tych wszystkich przypadkach, gdy zasady prawne zostają naruszone.

Oprócz podstawowych informacji prawnych w publikacji przedstawione zostały wzory umów, które mogą być przydatne osobom zajmującym się zarówno zawodowo jak i autorsko fotografią. Należy jednak podkreślić, że zadaniem tej publikacji nie jest rozwiązywanie problemów jakie mogą wystąpić w związku z wykorzystywaniem zdjęć. Na pewno nie rozwiąże wszystkich problemów i nie zapobiegnie powstawaniu sporów. Mamy jednak nadzieję, że przynajmniej przybliży i wyjaśni szereg spraw na styku twórczości i prawa, co z kolei wpłynie na znaczne ograniczenie ryzyka jakie ze sobą niesie dowolna interpretacja przepisów lub nie przywiązywanie wagi do obowiązujących regulacji prawnych.
Uwzględniono stan prawny na dzień 1 kwietnia 2005 roku.

ISBN 83-911435-6-2

Format A-5, oprawa złożona (twarda), stron 160
Komentarze
Polecane artykuły
“Nie chcę produkować obrazów, które dostaną dużo lajków na Instagramie” - Rozmowa z Rafałem Milachem
15 Mar 2019
O nowych projektach i wielopłaszczyznowych narracjach, w których mierzy się z problemami współczesnego świata, z pierwszym Polakiem zaproszonym do Magnum Photos rozmawia Marcin Grabowiecki.
3
Czym żyje współczesna fotografia artystyczna? Zobaczcie prace finalistów Grand Prix Fotofestiwal 2019
8 Mar 2019
Organizowany już od 10 lat główny konkurs Fotofestiwalu to okazja dla fotografów z całego na zaprezentowanie osobistych, unikalnych projektów. Nic dziwnego, że z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością. Zobaczcie projekty tegorocznych finalistów.
0
Poczuj moc głębin na zdjęciach laureatów Underwater Photographer of the Year 2019
7 Mar 2019
Tajemniczość i piękno, ale również moc, siła i żywioł - tak w kilku słowach można opisać zwycięskie fotografie nagrodzone w tegorocznej odsłonie Underwater Photographer of the Year.
0
“Mimo trudności, jestem osobą pogodną” - życie osoby niewidomej w obiektywie Magdaleny Greli
6 Mar 2019
Pani Teresa, osoba niewidoma i niesprawna ruchowo, mimo przeciwności losu pozostaje entuzjastycznie nastawiona do życia i stara się normalnie funkcjonować w przestrzeni rodzimego Tarnobrzegu. Jej codzienne zmagania dokumentuje Magdalena Grela.
0