Porównywarki cen - z czym to się je?

Serwisy porównujące ceny wpisały się na stałe w pejzaż wirtualnych galerii handlowych na Zachodzie. Dzięki tej usłudze możemy porównać ceny np. konkretnego aparatu fotograficznego w kilkudziesięciu sklepach jednocześnie, nie będąc zmuszonym do odwiedzania każdego z nich z osobna.
Ideę internetowych porównywarek cen przybliża Marta Kaźmierczak.


Canon Eos 1D Mark II za 16 599 zł czy Canon Eos 1D Mark II za 25 000 zł*, czyli jak oszczędnie kupować w sieci

Na Zachodzie dylematy tego typu rozwiązano już kilka lat temu, w 1999 powstał jeden z największych obecnie serwisów porównujących ceny towarów w sklepach internetowych - PriceGrabber. Serwisy porównujące ceny wpisały się na stałe w pejzaż wirtualnych galerii handlowych na Zachodzie. Dzięki tej usłudze możemy porównać ceny np. konkretnego aparatu fotograficznego w kilkudziesięciu sklepach jednocześnie, nie będąc zmuszonym do odwiedzania każdego z nich z osobna.

Screen shot amerykańskiej porównywarki PriceGrabber

W Polsce istnieje obecnie zaledwie kilka serwisów tego typu m.in.: ceneo (www.ceneo.pl), gemino (www.gemino.pl), 9sekund (www.9sekund.pl).

Zasada działania porównywarek jest banalnie prosta
Na głównej stronie serwisu znajduje się okno wyszukiwarki. Wpisujemy w nie nazwę lub część nazwy produktu i otrzymujemy wynik w postaci listy towarów odpowiadających zapytaniu. Następnie po kliknięciu wybranego towaru wyświetlają się szczegółowe informacje na temat produktu oraz lista sklepów, w których dany produkt można kupić.

Na informacje składa się zdjęcie artykułu (zależnie od serwisu), porównanie jego ceny w oferujących go sklepach (różnice w cenach pojedynczych towarów sięgają nawet kilku tysięcy złotych!), szczegółowy opis, parametry techniczne, warunki i koszty dostaw. Ze strony porównującej ceny internauta może przejść bezpośrednio na stronę zakupową każdego oferującego towar sklepu.

W Polsce obszar rynku, jaki swym działaniem obejmują porównywarki, konsekwentnie się poszerza. W niedalekiej przyszłości będzie można zapewne porównywać towary ze wszystkich dostępnych branż - aktualnie napopularniejsze są: fotografia, komputery, artykuły RTV i AGD i perfumy. Należy też dodać, że baza sprzętu jest tu olbrzymia i znacznie przerasta ilość artykułów dostępnych w pojedyńczym sklepie.

Porównywarki cen zwiększają bezpieczeństwo nawiązywanych transakcji. Podpisują ze sklepami stosowne umowy, eliminując w ten sposób jednostki niepewne i nie posiadające pełnej dokumentacji prawnej dotyczącej zasadności swojego funkcjonowania.

Kolejną korzyścią płynącą z ich obecności w sieci jest możliwość wymiany informacji na temat artykułów oraz sklepów. Każdy internauta może podzielić się swoimi doświadczeniami z zakupów w danym sklepie, co powinno podnieść standard obsługi konsumentów oraz wyeliminować sklepy niekompetentne i nieodpowiedzialne.

Dzięki całodobowej obecności porównywarki w sieci, możliwości porównania cen przy jednoczesnej szansie wyboru najbardziej nam odpowiadającego wariantu dostawy i zapłaty, a przy tym zapewnieniu bezpieczeństwa naszych portfeli rosną szanse na to, że internauci coraz chętniej będą sięgać po ten rodzaj usługi zanim skorzystają z ofert e-sklepów.

Porównywarki, choć są jeszcze świeżym pomysłem w naszych realiach, zyskały już sobie wśród internautów sporą sympatię. Ich strony są coraz chętniej odwiedzane, a asortyment towarów jest sukcesywnie powiększany. Dzięki ich obecności rośnie zaufanie do rodzimych e-biznesów, następuje naturalna selekcja sklepów nieodpowiedzialnych i mało wiarygodnych, podnosi się standard usług i rośnie rywalizacja między e-sklepami, co korzystnie wpływa na zasobność portfeli konsumentów. Stajemy się świadkami trendu, którego historię, przy odrobinie chęci, nakreślimy własnym, przemyślnie zakupionym ołówkiem.

* - wg danych Ceneo.pl z dnia 23.04.2005r.

Marta Kaźmierczak
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0