Kup sobie aparat cz.III

Tę część naszego przewodnika po dostępnych na rynku typach aparatów fotograficznych można traktować jako suplement od artykułu o prostych modelach kompaktowych. Tym razem rozwiniemy temat o zaawansowane aparaty kompaktowe.
Tę część naszego przewodnika po dostępnych na rynku typach aparatów fotograficznych można traktować jako suplement od artykułu o prostych modelach kompaktowych. Tym razem rozwiniemy temat o zaawansowane aparaty kompaktowe.

Jak już mówiliśmy modele na film 35mm dzielą się najogólniej na kompakty (proste i zaawansowane), lustrzanki (i dalmierze). Kompakty charakteryzuje zwarta zabudowa, wbudowany stały lub zmiennoogniskowy obiektyw, wbudowana lampa błyskowa, maksymalnie zautomatyzowana praca i brak zbieżności między obrazem widzianym w wizjerze a rejestrowanym przez obiektyw.

Modele bardziej rozbudowane nie odbiegają zasadniczo od tego standardu, posiadają jednak rozbudowane tryby działania lub inne właściwości pozwalające na odejście nieco od całkowicie przypadkowej pracy automatycznej.

O ile możemy się spotkać z prostymi kompaktami z wbudowanym zoomem (zmienna ogniskowa) o tyle zoom więcej niż 2-krotny jest domeną kompaktów zaawansowanych. Średnią jest tu ogniskowa 35-105mm, ale są też doskonałe aparaty o maksymalnej ogniskowej 140mm lub nawet 170mm. Te ostatnie znajdziemy w ofercie Olympusa (mju ZOOM 140 / 170), Minolty (Riva Zoom), Pentaxa (Espio) lub świetne choć mniej popularne Samsungi (Vega 140 / 170) z optyka Schneidera.

Niestety sprzęt o tak długich układach optycznych charakteryzuje się sporymi stratami światła dlatego musimy liczyć się z tym, że robienie dużych zbliżeń ma sens w dobrych warunkach oświetleniowych.

Ważnym "dodatkiem" do omawianej klasy aparatów są tzw. programy tematyczne. Dostępne są na kilka możliwych sposobów: albo jako kilka oddzielnych przycisków, z których każdy odpowiedzialny jest za inny program, albo pod jednym guzikiem ze zmianą rotacyjną bądź też np. w trybach zmiany lampy błyskowej (ale wtedy w ograniczonej formie). Najczęściej spotykane "programy" to makro, krajobraz i portret. Czasem są to też tryb zdjęć sportowych (w ruchu) i zdjęcia pod słońce.

Profile programowe polegają na zoptymalizowaniu ustawień ekspozycji do określonych sytuacji zdjęciowych. A więc:
  • Portret - priorytet małej głębi ostrości tak by pierwszy plan (postać) był ostry przy maksymalnie "rozmazanym" tle. (W ustawieniach aparatu pierwszeństwo ma jak najmniejsza przysłona przy akceptowalnym dla zastanego oświetlenia czasie otwarcia migawki.)
  • Krajobraz - sytuacja odwrotna, dążenie do zmaksymalizowania głębi ostrości tak by wszystko od pierwszego do ostatniego planu było ostre (największa możliwa przysłona).
  • Makro - mała głębia ostrości z jednoczesnym przestawieniem układu optycznego do pracy w tym właśnie trybie. Najczęściej spotykane odległości minimalne to 20-50cm.
  • Sport - priorytet szybkiej migawki, czyli dążenie aparatu do możliwie najkrótszego jej otwarcia przy maksymalnie otwartej przysłonie.
  • Słońce - ten program dotyczy też fotografowania pod światło (niekoniecznie słoneczne) lub bardzo jasno oświetlonych scen. System pomiaru światła wbudowany w aparat dąży do uśredniania wyniku pomiaru. Przy fotografowaniu "pod słońce" średnia jest tak duża, że obiekty znajdujące się na pierwszym planie pozostaną niedoświetlone. Aby temu zapobiec, program ten albo korzysta z doświetlenia pierwszego planu lampą bądź też koryguje ekspozycję tak, że plan pierwszy zostanie naświetlony prawidłowo natomiast tło (niebo) będą prześwietlone.


Ostatni z wymienionych programów zastąpiono w niektórych modelach tradycyjną korektą ekspozycji lub jej ograniczoną wersją. Co prawda korekta na skali EV (wartości ekspozycji) sporadycznie dotyczy wartości dodatnich i ujemnych (prześwietlanie i niedoświetlanie) jednak czasem spotykamy stałą wartość +1.5EV. Ma ona taką sama role jak tryb zdjęć pod słońce.

Ostatnia ważna "rozbudowa" funkcji zaawansowanych aparatów kompaktowych to tryby lampy błyskowej. Poza statndardowymi (On / Off / redukcja cz. o.) możemy trafić na tryb długiej synchronizacji z lampą (oznaczony jako portret nocny), który polega na długim naświetlaniu całego kadru tak by tło było prawidłowo wyeksponowane oraz doświetlenie pierwszego planu lampa błyskową.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0