Kup sobie aparat cz.III

Tę część naszego przewodnika po dostępnych na rynku typach aparatów fotograficznych można traktować jako suplement od artykułu o prostych modelach kompaktowych. Tym razem rozwiniemy temat o zaawansowane aparaty kompaktowe.
Tę część naszego przewodnika po dostępnych na rynku typach aparatów fotograficznych można traktować jako suplement od artykułu o prostych modelach kompaktowych. Tym razem rozwiniemy temat o zaawansowane aparaty kompaktowe.

Jak już mówiliśmy modele na film 35mm dzielą się najogólniej na kompakty (proste i zaawansowane), lustrzanki (i dalmierze). Kompakty charakteryzuje zwarta zabudowa, wbudowany stały lub zmiennoogniskowy obiektyw, wbudowana lampa błyskowa, maksymalnie zautomatyzowana praca i brak zbieżności między obrazem widzianym w wizjerze a rejestrowanym przez obiektyw.

Modele bardziej rozbudowane nie odbiegają zasadniczo od tego standardu, posiadają jednak rozbudowane tryby działania lub inne właściwości pozwalające na odejście nieco od całkowicie przypadkowej pracy automatycznej.

O ile możemy się spotkać z prostymi kompaktami z wbudowanym zoomem (zmienna ogniskowa) o tyle zoom więcej niż 2-krotny jest domeną kompaktów zaawansowanych. Średnią jest tu ogniskowa 35-105mm, ale są też doskonałe aparaty o maksymalnej ogniskowej 140mm lub nawet 170mm. Te ostatnie znajdziemy w ofercie Olympusa (mju ZOOM 140 / 170), Minolty (Riva Zoom), Pentaxa (Espio) lub świetne choć mniej popularne Samsungi (Vega 140 / 170) z optyka Schneidera.

Niestety sprzęt o tak długich układach optycznych charakteryzuje się sporymi stratami światła dlatego musimy liczyć się z tym, że robienie dużych zbliżeń ma sens w dobrych warunkach oświetleniowych.

Ważnym "dodatkiem" do omawianej klasy aparatów są tzw. programy tematyczne. Dostępne są na kilka możliwych sposobów: albo jako kilka oddzielnych przycisków, z których każdy odpowiedzialny jest za inny program, albo pod jednym guzikiem ze zmianą rotacyjną bądź też np. w trybach zmiany lampy błyskowej (ale wtedy w ograniczonej formie). Najczęściej spotykane "programy" to makro, krajobraz i portret. Czasem są to też tryb zdjęć sportowych (w ruchu) i zdjęcia pod słońce.

Profile programowe polegają na zoptymalizowaniu ustawień ekspozycji do określonych sytuacji zdjęciowych. A więc:
  • Portret - priorytet małej głębi ostrości tak by pierwszy plan (postać) był ostry przy maksymalnie "rozmazanym" tle. (W ustawieniach aparatu pierwszeństwo ma jak najmniejsza przysłona przy akceptowalnym dla zastanego oświetlenia czasie otwarcia migawki.)
  • Krajobraz - sytuacja odwrotna, dążenie do zmaksymalizowania głębi ostrości tak by wszystko od pierwszego do ostatniego planu było ostre (największa możliwa przysłona).
  • Makro - mała głębia ostrości z jednoczesnym przestawieniem układu optycznego do pracy w tym właśnie trybie. Najczęściej spotykane odległości minimalne to 20-50cm.
  • Sport - priorytet szybkiej migawki, czyli dążenie aparatu do możliwie najkrótszego jej otwarcia przy maksymalnie otwartej przysłonie.
  • Słońce - ten program dotyczy też fotografowania pod światło (niekoniecznie słoneczne) lub bardzo jasno oświetlonych scen. System pomiaru światła wbudowany w aparat dąży do uśredniania wyniku pomiaru. Przy fotografowaniu "pod słońce" średnia jest tak duża, że obiekty znajdujące się na pierwszym planie pozostaną niedoświetlone. Aby temu zapobiec, program ten albo korzysta z doświetlenia pierwszego planu lampą bądź też koryguje ekspozycję tak, że plan pierwszy zostanie naświetlony prawidłowo natomiast tło (niebo) będą prześwietlone.


Ostatni z wymienionych programów zastąpiono w niektórych modelach tradycyjną korektą ekspozycji lub jej ograniczoną wersją. Co prawda korekta na skali EV (wartości ekspozycji) sporadycznie dotyczy wartości dodatnich i ujemnych (prześwietlanie i niedoświetlanie) jednak czasem spotykamy stałą wartość +1.5EV. Ma ona taką sama role jak tryb zdjęć pod słońce.

Ostatnia ważna "rozbudowa" funkcji zaawansowanych aparatów kompaktowych to tryby lampy błyskowej. Poza statndardowymi (On / Off / redukcja cz. o.) możemy trafić na tryb długiej synchronizacji z lampą (oznaczony jako portret nocny), który polega na długim naświetlaniu całego kadru tak by tło było prawidłowo wyeksponowane oraz doświetlenie pierwszego planu lampa błyskową.
Komentarze
Polecane artykuły
Życie fotograficzne i uczuciowe - historia Tadeusza Rolke
20 Maj 2019
Świadek minionego stulecia - powstaniec warszawski, przymusowy robotnik, stalinowski więzień i... bon vivant. Od kilkudziesięciu lat nie rozstaje się z aparatem, inspirując kolejne pokolenia artystów. Właśnie kończy 90 lat. Życie i twórczość kultowego fotografa przybliża autorka wywiadu rzeki z Tadeuszem Rolke, Małgorzata Purzyńska.
0
Nie żyje Bogdan Konopka - wybitny przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, autor pierwszej Kolekcji Wrzesińskiej
20 Maj 2019
W wieku 66 lat zmarł Bogdan Konopka - jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
0
Young Poland 2019 - oto najlepsze zdjęcia młodych polskich fotografów z konkursu Grand Press Photo
17 Maj 2019
Young Poland to specjalna sekcja konkursu GPP, kierowana do twórców, którzy nie ukończyli jeszcze 26 roku życia. Zobaczcie, jakie zdjęcie podbiły w tym roku serca jurorów.
2
Poznaliśmy laureatów Grand Press Photo 2019. Zobacz najlepsze polskie zdjęcia prasowe minionego roku
16 Maj 2019
Tegoroczna edycja najważniejszego polskiego konkursu fotografii prasowej Grand Press Photo dobiegła końca. Oto najlepsze zdjęcia polskich fotoreporterów.
8