Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - zdjęcia przykładowe (RAW)

Sony kontynuuje swój pochód i wprowadza kolejny zoom drugiej generacji – mniejszy, lżejszy i jeszcze doskonalszy optycznie. Czekając na pełny test prezentujemy pierwsze zdjęcia testowe.

Autor: Maciej Zieliński

29 Sierpień 2023
Artykuł na: 4-5 minut

Sony domyka swoje profesjonalne trio i po znakomitych modelach FE 24-70 mm f/2.8 GM II oraz FE 70-200 mm f/2.8 GM II prezentuje szerokokątny, reporterski zoom, który zaprojektowano w tym samym duchu - obiektywy mają być bardziej kompaktowe, ale wciąż spełniać wyśrubowane optyczne standardy.

Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM II to, jak twierdzi producent najmniejszy i najlżejszy na świecie pełnoklatkowy zoom o tych parametrach. Waży zaledwie 547 g co oznacza, że odchudzono go o 20% względem poprzednika. W układzie optycznym ubyła jedna soczewka, ale 15 elementów, które rozmieszczono w 12 grupach to bardziej wyrafinowane szkło super ED oraz XA. Udało się też skrócić minimalną odległość ogniskowania z 28 do 22 cm a za plastyczne oddanie nieostrości odpowiada 11-listkowa przysłona.

Pierwsze wrażenie jest zdecydowanie pozytywne. Wykonanie jest typowe dla linii G-Master. To zwarta i bardzo solidna konstrukcja. Pierścienie wykonane z twardej prążkowanej gumy obracają się płynnie i precyzyjnie. Pierścień przysłony jest bardzo wąski ale pracuje z twardym, satysfakcjonującym skokiem i to nie tylko o całą ale również o 1/3 działki EV.

Z myślą o filmowcach zastosowano przełącznik płynnej pracy oraz Iris Lock służący do blokady np. w pozycji Auto. Jak przystało na konstrukcję profesjonalną mamy też dwa przyciski funkcyjne (by wygodnie korzystać z nich zarówno w orientacji krajobrazowej jak i portretowej), które mogą służyć np. do blokowania dystansu ostrzenia. 

Pod względem optycznych możliwości producent obiecuje również rekordowe osiągi, ale o tym przekonamy się dopiero gdy obiektyw trafi do naszego laboratorium DxO. Tymczasem polecamy samodzielną ocenę zdjęć przykładowych i zachęcamy do pobrania paczki z plikami w formacie RAW.

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - zdjęcia przykładowe

> Pobierz zdjęcia RAW (Uwaga 1,8 GB) <

Zdjęcia testowe wykonaliśmy obiektywem podłączonym do korpusu A7R V oraz A7C R. Oba wyposażone są w tę samą 61-milionową matrycą CMOS typu BSI. Pliki JPEG wykonaliśmy w maksymalnej jakości z domyślnymi ustawieniami korekcji wad optycznych. 

1/250 s, f/5,6, ISO 1250, 16 mm

 

1/100 s, f/5,6, ISO 400, 16 mm

1/250 s, f/2,8, ISO 125, 16 mm

 

1/250 s, f/5,6, ISO 1000, 35 mm

 

1/250 s, f/2,8, ISO 200, 35 mm

1/250 s, f/2,8, ISO 250, 16 mm

1/40 s, f/5,6, ISO 250, 35 mm

1/80 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

1/800 s, f/2,8, ISO 100, 35 mm

1/50 s, f/2,8, ISO 100, 35 mm

1/40 s, f/8, ISO 100, 16 mm

1/30 s, f/2,8, ISO 125, 16 mm

 

1/30 s, f/8, ISO 1250, 16 mm

 

1/400 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

1/80 s, f/2,8, ISO 100, 35 mm

 

1/60 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

 

1/100 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

1/30 s, f/2,8, ISO 160, 24 mm

 

1/30 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

1/200 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

1/30 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

1/80 s, f/2,8, ISO 100, 16 mm

 

1/40 s, f/8, ISO 320, 35 mm

Zakres przysłon dla ogniskowej 16 mm 

f/2,8

f/4

f/5,6

f/8

f/11

f/16

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39