Prezentacje: Kodak DCS Pro 14n

Na początku kwietnia 2003 do Polski przyjechał pierwszy seryjny egzemplarz aparatu Kodak DCS Pro 14n. Stworzony jako narzędzie do pracy studyjnej prezentowany jest obecnie fotografikom w całej Polsce. Mieliśmy okazję by przyjrzeć mu się z bliska.
Na początku kwietnia 2003 do Polski przyjechał pierwszy seryjny egzemplarz aparatu Kodak DCS Pro 14n. Stworzony jako narzędzie do pracy studyjnej prezentowany jest obecnie fotografikom w całej Polsce. Mieliśmy okazję by przyjrzeć mu się z bliska.



Kodak DCS Pro 14n to jedna z trzech istniejących lustrzanek cyfrowych z sensorem światłoczułym o wymiarach klatki małoobrazkowej. Canon EOS 1Ds jest już w sprzedaży, natomiast ogłaszany znacznie wcześniej Contax N Digital ciągle ma kłopoty z dotarciem do odbiorców. Produkt Kodaka bije przy tym nieoficjalny rekord rozdzielczości z liczbą całkowitą 13,85 milionów pikseli przy dość atrakcyjnej cenie 27,500 PLN brutto (amerykańska cena sugerowana to US $4995).

Egzemplarz, który mieliśmy przez kilka godzin do dyspozycji posiadał firmware w wersji 4.1.2. Jest dość ważna informacja bowiem Kodak powtarza przy wielu okazjach, że końcowa jakość i niektóre parametry fotograficzne nie są sprawą zamkniętą. Przez lekkie opóźnienie premiery rynkowej mieliśmy już okazję śledzić proces udoskonalania oprogramowania wewnętrznego aparatu, co było obrazowane zdjęciami samplowymi na stronie producenta. Faktycznie w miarę upływu czasu zdjęcia pochodzące z nowszych wersji firmware'u były lepsze od poprzednich. Prace ciągle trwają i będą trwały póki aparat będzie w ofercie.

Niezależnie od postępu prac możemy już ocenić właściwości aparatu oraz zaprezentować kilka przykładowych zdjęć zrobionych podczas wspomnianej sesji studyjnej. W poniższym tekście przedstawimy też właściwości fotograficzne i cyfrowe (wraz z możliwościami oprogramowania). Ponieważ nie ma na razie możliwości by przeprowadzić duży test aparatu (w tym zdjęcia tablic, zdjęcia na słońcu, nocne itd.) dlatego ocenę jakości pozostawiamy w większości zainteresowanym czytelnikom. Służymy za to wstępnymi obserwacjami.

PODSTAWOWE WŁASCIWOŚCI

  • Lustrzanka cyfrowa z pełnym zakresem funkcji fotograficznych lustrzanki analogowej
  • 24 x 36mm RGB CMOS, 13.5 Mp efektywnych, rozdzielczość do 4500 x 3000
  • Mocowanie Nikon "F"
  • Automatyka programowa (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manual (M)
  • Migawka od 2 do 1/4000 sek.
  • Pojedynczy i dynamiczny AF, ostrość manualna, dioda doświetlająca pomiar AF
  • Czułość dobierana w zakresie ISO 80 - 800 (w najwyższej rozdzielczości do ISO 400)
  • 3D Matrycowy, centralnie-ważony i punktowy pomiar światła
  • Bracketing i korekta ekspozycji (w zakresie +/-3EV w skoku 1/2EV)
  • Zdjęcia seryjne ok.1.7 kl/sek oraz zdjęcia z interwałem
  • Celownik TTL 95% krycia
  • Podgląd głębi ostrości
  • Wbudowana lampa błyskowa, gorąca stopka lampy zewnętrznej i gniazdo synchronizacyjne
  • Czas synchronizacji z lampą 1/125 sek.
  • Pliki RAW (Kodak .DCR) oraz ERI-JPEG lub symultaniczne RAW+JPEG
  • 7 programowych balansów bieli (w tym ręczny)
  • Pamięć Compact Flash Typ I/II (Microdrive) oraz SD/MMC
  • 2-calowy monitor TFT LCD 130,000 punktów i dwa wyświetlacze ciekłokrystaliczne
  • Złącze FireWire (IEEE 1394) oraz port szeregowy
  • Wyjście video, zgodność z GPS i 10-pinowy port sterowania (Nikon)


 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0