Prezentacje: Canon EOS-1Ds

W związku z polską premierą najnowszych produktów firmy Canon prezentujemy obszernie aparat, którego powstanie dla konkurencji będzie bardzo poważnym wyzwaniem. Canon EOS-1Ds to profesjonalna lustrzanka cyfrowa o pełnoklatkowym, 11.1-megapikselowym sensorze CMOS.
W związku z polską premierą najnowszych produktów firmy Canon prezentujemy obszernie aparat, którego powstanie dla konkurencji będzie bardzo poważnym wyzwaniem. Canon EOS-1Ds to profesjonalna lustrzanka cyfrowa o pełnoklatkowym, 11.1-megapikselowym sensorze CMOS.



EOS-1Ds to bezpośredni następca profesjonalnego aparatu EOS-1Ds wywodzącego się jeszcze z analogowego EOS-1V. Najnowsza propozycja koncernu Canon ma przy tym dwa poważne atuty różniące go od innych modeli we własnej ofercie jak i w ofertach większości producentów. Dysponuje olbrzymią rozdzielczością co przy udanym przetwarzaniu obrazu procentuje w jakości porównywalnej z tradycyjnymi materiałami fotochemicznymi. Druga rzecz to mityczny już "pełny wymiar" czyli sensor światłoczuły o wymiarach identycznych z klatką filmu małoobrazkowego. Jest to o tyle ważne, że trwale usuwa ze specyfikacji technicznych słowa "powiększenie" i "ekwiwalent ogniskowej" - ogniskowa jest taka jak nominalna wartość oznaczona na obiektywie.

1Ds miał swoja premierę światową na Targach Photokina w Kolonii pod koniec września 2002. Przypomnijmy, że na tej samej imprezie Canon wystawił kilka innych nowości z różnych linii i o różnych stopniach zaawansowania, a w lutym 2002 podczas PMA w Orlando zaprezentował 6-megapikselowy model dla zaawansowanych użytkowników EOS-D60. Wraz z 1D i D30 tworzą wspomniane aparaty najciekawszą na rynku linię lustrzanek cyfrowych.

EOS-1Ds vs. EOS-1D

Konstrukcja EOS-1Ds jest w całości oparta na 1D, ale w związku z nowym sensorem niektóre cechy uległy zmianie. Z powodu większej ilości danych do obrobienia i zapisania aparat pracuje wolniej, "straty" te rekompensuje jednak niesamowita rozdzielczość i udoskonalona redukcja szumów oraz mniejsze zużycie energii przez sensor CMOS (w warunkach pokojowych). Wprowadzono też kilka mniejszych poprawek.

border=2;sizex=3;sizey=14;headersx=0;headersy=0|;EOS-1Ds;EOS-1D;
Obudowa;Magnezowa, 70 uszczelek, 1265g;1250g;
Sensor;11.1 Mp CMOS, 35.8 x 23.8mm;4.15 Mp CCD, 27 x 17.8mm;
Piksel;8.8 x 8.8 _m;10.8 x 10.8_m;
Rozdzielczość;4064 x 2704, 2032 x 1352;2464 x 1648, 1232 x 824;
Czułość;ISO 100 - ISO 1250, z możliwością rozszerzenia do ISO 50;ISO 200 - ISO 1600, z możliwością rozszerzenia do ISO 100 i ISO 3200;
Migawka;1/8000 - 30sek., bulb;1/16000 - 30 sek., bulb;
X-sync;przy 1/250 sek.;przy 1/500 sek.;
Szybkostrzelność;3 kl/sek. do 10 w serii;8 kl/sek do 21 (JPEG) / 16 (RAW) w serii;
Redukcja szumów;Aktywna od 1 sek.;Aktywna od 1/15 sek.;
Pomiar światła;[LST|u|"Partial" - 8.5% w centrum kadru;Punktowy - 2.4% w punktach AF
;
  • "Partial" - 13.5% w centrum
  • Punktowy - 3.8%
;
Format plików;Zgodny z FAT 32;Zgodny z FAT 16;
Powiększenie;Dospępne po aktywacji w PFn;Niedostępne;
Zasilanie;600 zdjęć przy 20 st.C / 450 zdjęć przy 0 st.C; 500 zdjęć przy 20 st.C / 550 zdjęć przy 0 st.C.]

System nazewnictwa poszczególnych linii sprzętowych jest niemniej istotnym elementem strategii marketingowej niż huczne premiery nowych modeli. W przypadku aparatów fotograficznych marki Canon skala kończyła się 3-krotnie. Analogowy EOS-1v pozostanie najbardziej zaawansowanym w ofercie modelem na film światłoczuły, EOS-1D to jego profesjonalny odpowiednik cyfrowy, a niedawno i ten "najlepszy" ma swego następcę w postaci EOSa-1Ds.

Ostatni produkt Canona (23-12-2002) powstał z myślą o tych profesjonalnych fotografach, dla których ograniczenia kąta czy po prostu kiepska jakość były głównym argumentem za pozostaniem przy rejestracji analogowej. W pracy reporterskiej szybkość 1D jest wystarczająco doceniana, ale na planie zdjęciowym 4 Mp to stanowczo za mało. Co do szybkostrzelności 3 kl/sek. w 1Ds należy uznać za wynik całkiem przyzwoity, ale kartą przetargową jest tu 11-milionowy przetwornik CMOS o wymiarach klatki filmu małoobrazkowego.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0