Test aparatu Casio Exilim EX-Z1000

Casio to jedyna na rynku licząca się firma, która konsekwentnie nie zabiera się za modele większe niż kieszonkowe i równie konsekwentnie rozwija linię amatorską. Jej najnowsza odsłona to kompaktowy Exilim EX-Z1000, pierwszy na rynku aparat tej klasy wyposażony w sensor 10 Megapikseli. Zapraszamy do lektury testu.
0
Tomasz Gutkowski
9 Grudzień 2006
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści
FOTOGRAFOWANIE

Szybkość pracy
Casio od dość dawna uchodzi za specjalistę od prędkości. EX-Z1000 wyłamuje się z tego stereotypu tylko tam, gdzie nie da się przeskoczyć dużego obciążenia spowodowanego wysoką rozdzielczością matrycy. Więcej pikseli, to więcej danych do przetworzenia, a więc i dłuższa praca niektórych systemów.

Czas startowy, czyli okres od wciśnięcia włącznika do uzyskania przez aparat pełnej gotowości do wykonania zdjęcia, wynosi ok. 1 s, co jest wynikiem nieco wyższym od przeciętnej. Pomiar ostrości, w zależności od sytuacji, wacha się od 0,2 do 0,5 s a więc powyżej średniej. Można w tym miejscu dodać, że system AF radzi sobie nieźle nawet w trudnych warunkach, a do tego zawsze z pomocą może mu przyjść dioda doświetlająca. Najlepiej z podstawowych pomiarów prędkości wypadło opóźnienie migawki, czyli odcinek od dociśnięcia spustu migawki (już po zmierzeniu ostrości) do rozpoczęcia naświetlania - jest bliski doskonałości.

system obsługi zminimalizowany do kilku przycisków ma także wpływ na szybkość pracy z aparatem

Wspominaliśmy wcześniej, że włącznik aparatu nie jest najlepiej zaprojektowany - mały i schowany wewnątrz obudowy. Ale jest na to rada: z poziomu menu setup (ustawień aparatu) możemy uaktywnić funkcję włączania aparatu za pomocą przycisków PLAY (zielony) i REC (czerwony) ulokowanych na górnej powierzchni obudowy. One bardziej wystają i są łatwiejsze do wciśnięcia.

Ekspozycja
Exilim EX-Z1000 to aparat amatorski i nie pozwala na ręczny dobór przysłony oraz czasu naświetlania. Ma za to 37 trybów predefiniowanych ukrytych pod przyciskiem BS (Best Shot). Są wśród nich klasyczne "tematy": portret, sceneria nocna czy zwierzęta, ale są też bardzo pomysłowe i, mówiąc kolokwialnie, ułatwiające życie: zdjęcia legitymacyjne, wizytówka oraz tekst. Użytkownicy, którzy dopiero uczą się fotografii i nie potrafią jeszcze korzystać z różnych metod pomiaru światła lub korekty ekspozycji, mogą z pełną ufnością zdać się na tryby BS. Listę programów przewidzianych dla zdjęć uzupełnia 5 trybów BS dla filmów (portret, krajobraz, film nocny, fajerwerki i czarno-biały). Warto pamiętać, że cały pakiet BS pomyślany jest nie tylko jako pomoc w różnych sytuacjach zdjęciowych, ale także jako źródło kreatywnych pomysłów i dobrej zabawy (tryby "solaryzacja". "retro", "pastele").

Podstawowy tryb pracy, Auto, daje również sporo możliwości. Użytkownik może wybrać między trzema metodami pomiaru światła (matrycowy, centralnie-ważony, punktowy), skorzystać z korekty ekspozycji, dobrać czułość (ISO 50 - ISO 400). Wszystkie wymienione parametry zmienia się z poziomu menu, ale można wybrać jedną funkcję, która będzie dostępna bezpośrednio z poziomu klawiszy lewo-prawo.

tryb BS "Ilustracja" czyli solaryzacja w kolorze

W trybie Auto dostępny zakres czasów ekspozycji to 1/2 - 1/2000 s, dlatego przy zdjęciach nocnych musimy skorzystać z odpowiedniego trybu Best Shot. Tu najdłuższy czas naświetlania wynosi 4 s. Podobnie czułość, która w trybie ręcznym kończy się na ekwiwalencie ISO 400, a w trybie nocnym (lub Anti Shake) może sięgnąć ISO 800. Przysłona dobierana jest przez aparat z pomiędzy dwóch wartości, odpowiadających aktualnej pozycji obiektywu (np. F2.8 lub F5.4 przy szerokim kącie). Użytkownik nie ma żadnego wpływu na wartość przysłony (choć bardziej doświadczeni mogą spróbować - np. zwiększyć ogniskową lub wybrać jeden z trybów BS, niekoniecznie odpowiadający sytuacji w jakiej jest robione zdjęcie).

dobra ekspozycja w kontrastowej sytuacji, choć obszary jasne są wyraźnie przepalone

Pomiar światła to jeden z mocnych punktów Z1000. Jeśli tylko umiemy korzystać z różnych metod pomiaru oraz z funkcji korekty ekspozycji nie będzie dla nas sytuacji niemożliwych do sfotografowania. Aparat świetnie radzi sobie w sytuacjach kontrastowych, choć jak wykażemy za chwile ma tendencję do wypalania jasnych obszarów. Niezwykle pomocny jest tu wyświetlacz LCD, który odwzorowuje obraz naprawdę wiernie.

I jeszcze jedna ważna uwaga dotycząca działania menu w trybach BS. Nieco dziwne jest to, że w każdym z nich dostępne jest całe menu, mimo że niektóre programy definiują ustawienia aparatu. Na przykład w trybie "prywatka" możemy zmienić balans bieli choć do tego programu powinien być przypisany balans żarowy. Jest to chyba przeoczenie popełnione przez konstruktorów i od czasu do czasu może wprowadzać zamieszanie.

Pomiar ostrości
System pomiaru ostrości oparty jest na detekcji kontrastu i wspomagany jest przez czerwoną diodę doświetlającą ulokowaną na frontowej ściance obudowy. Jeśli funkcja wspomagania AF będzie aktywna (można ją wyłączyć w menu) dioda oświetli fotografowaną scenę umożliwiając wykonanie pomiaru. Jej efektywny zasięg wynosi ok 3,5m.

praktyczny przykład sprawnego działania systemu AF

Do wyboru mamy dwie metody pomiaru ostrości ze względu na ilość aktywnych punktów AF: centralny 1-punktowy oraz multi 9-punktowy. W tym drugim wypadku wszystkie ramki skupione są w okolicach centrum kadru i działają na zasadzie "pierwszeństwa pierwszego planu". Druga lista opcji pomiaru ostrości obejmuje: zwykły AF (od 40 cm do nieskończoności), makro AF ( od 6 do 50 cm), nieskończoność oraz tryb ręczny. W wypadku tego ostatniego na ekranie zobaczymy skalę odległości oraz powiększony 2-krotnie centralny wycinek kadru. Wobec dobrego działania zwykłego trybu AF nie zalecamy korzystania z trybu makro.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, system AF działa bardzo dobrze, a przede wszystkim szybko. W normalnych warunkach pomiar zajmuje ok 0,3 s. Gotowość ostrości sygnalizowana jest podświetleniem aktywnej ramki AF na zielono. W trudnych warunkach (ciemna, mało kontrastowa scena) możemy liczyć na diodę wspomagającą pomiar. Przy jej użyciu czas pomiaru nieznacznie się wydłuża, ale ciągle jest to wynik znakomity na tle konkurencji. Bywają oczywiście sytuacje gdy aparat się myli, to znaczy sygnalizuje gotowość gdy scena jest ewidentnie nieostra. Na szczęście zdarza się to stosunkowo rzadko.

Balans bieli
Kolejny ukłon producenta w stronę początkujących użytkowników. Zasada równoważenia światła białego jest dla wielu osób niezrozumiała. Ale jeśli system doboru odpowiedniego balansu jest dobrze zaprojektowany nie ma to znaczenia. Tak jest w wypadku Z1000, który oferuje "żywy" podgląd podczas zmiany trybu - na ekranie widać w jakim ustawienia obraz dobrze wygląda. Do ustawień balansu bieli wchodzi się w drugiej zakładce menu rejestracji lub skrótem spod nawigatora, o ile go wcześniej zaprogramujemy.

dobry balans w świetle mieszanym

Do dyspozycji jest 5 trybów predefiniowanych: Auto, do światła słonecznego, do zdjęć w pochmurny dzień, do zdjęć w cieniu, do światła żarowego, do światła jarzeniowego neutralnego, do światła jarzeniowego dziennego, do światła żarowego. Ostatni tryb możemy zaprogramować sami i jest to niezwykle prosta operacja - należy wcisnąć spust migawki w miejscu, w którym robione będzie właściwe zdjęcie. Najlepiej podsunąć pod obiektyw coś białego.

Tryb manualny sprawdza się zdecydowanie najlepiej i polecamy opanowanie tej funkcji. Tryb Auto działa poprawnie, choć w części wypadków lepiej zachowuje się jeden z balansów predefiniowanych. Przykładowo mieszane światło żarowe (czyli dość ciepłe ale pochodzące z różnych źródeł) najlepiej równoważone jest w trybie jarzeniowym N. Takich sytuacji jest więcej, ale wyjątkowo nie będziemy ich wyliczać. Polecamy za to zaufanie własnemu instynktowi. Wystarczy pobawić się balansem w różnych sytuacjach (o zróżnicowanym oświetleniu) i potem wybrać, które zdjęcia bardziej się nam podobają. Z czasem nauczymy się żonglować balansem tak, że wszystkie zdjęcia będą świetne.

Opcje korekty obrazu i efekty
Podstawowe opcje korekty obejmują: ostrość (+/-2, od wyostrzenia do zmiękczenia), nasycenie (+/-2, od wysokiego do niskiego) i kontrast (+/-2, od wysokiego do niskiego). Jest też funkcja doboru filtrów barwnych: czarno-białego, sepiowego, czerwonego, zielonego, niebieskiego, żółtego, różowego i purpurowego. Choć lista ta znana nam jest od dawna, dotąd nie potrafimy znaleźć zastosowania dla żadnego z filtrów poza czarno-białym. Niestety nie można w/w filtrów łączyć, ale za to można połączyć niektóre tryby BS z filtrami barwnymi.

podstawowe (wybrane) opcje korekty: niskie i wysokie nasycenie oraz 2 z 8 filtrów

Poza wymienionymi dotychczas efektami, oddzielną grupę stanowią style przypisane do niektórych trybów Best Shot. Są to: 'ilustracja' (polaryzacja), 'pastele', 'retro' (zmiękczona sepia), 'stare zdjęcie' (imitacja podniszczonego zdjęcia) i 'monochrom' (czarno-białe lub inne). Inne tryby BS, które możemy zaliczyć do "efektów" to: zdjęcie legitymacyjne, wizytówka, prezentacja.

Plusy
+ duża szybkość (czas startowy i opóźnienie migawki)
+ szybki i skuteczny pomiar AF
+ liczne i skuteczne tryby tematyczne
+ powtarzalny pomiar światła
+ łatwy w obsłudze balans bieli
+ świetny balans definiowany ręcznie
+ liczne efekty i opcje korekty obrazu

Minusy
- dostęp do całego menu z poziomu trybów Best Shot


Spis treści
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Nikon Z50 - zdjęcia przykładowe
Nikon Z50 - zdjęcia przykładowe
W nasze ręce wpadł już produkcyjny model najnowszego bezlusterkowca APS-C Nikona. Zobaczcie jak radzi sobie w praktyce.
8
13
Leica SL2 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Leica SL2 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Druga generacja modelu SL, wprowadzająca usprawnienia niemal na każdej płaszczyźnie, ma być klejnotem w koronie systemu L-Mount, będąc przy okazji cieszącym oko,...
10
27
Fujifilm X-Pro3 - zdjęcia przykładowe
Fujifilm X-Pro3 - zdjęcia przykładowe
Fujifilm X-Pro3 to odważna kontynuacja "dalmierzowej" serii aparatów systemu X. Oprócz specyficznej konstrukcji odchylanego ekranu aparat otrzymał jednak także zupełnie nowe wnętrze. Zobaczcie...
16
12
Powiązane artykuły