Canon EOS 5D - pierwsze zdjęcia

Podczas konferencji prasowej w Warszawie, Canon Polska zaprezentował swoje najnowsze, jesienne produkty. Nas najbardziej interesowała lustrzanka EOS 5D, którą udało nam się zabrać na krótki spacer. Do dyspozycji mieliśmy także pachnący nowością obiektyw EF 24-105mm f/4.0L IS USM. Zapraszamy do obejrzenia efektów.
Prezentacja lustrzanki Canon EOS 5D wywołała niemałe poruszenie. Jest to pierwszy na rynku aparat, w którym połączono dwie ważne cechy - umiarkowanie duże gabaryty obudowy i pełnoklatkową matrycę światłoczułą. Tym samy, Canon ustanowił nową klasę sprzętu. EOS 5D pośredniczy między zaawansowanym EOSem 20D, a profesjonalnym EOS-1D Mark II.

Przy pierwszym kontakcie aparat - jak można się było spodziewać - robi bardzo dobre wrażenie. Osoby zaznajomione z systemem cyfrowym EOS nie będą miały żadnych kłopotów z obsługą. Jedyna widoczna zmiana w stosunku do 20D to układ trybów pracy na pokrętle głównym - zniknęły tryby tematyczne, zamiast których wprowadzono (do menu) tzw. Style optymalizujące parametry obrazu do określonych zadań. EOS 5D jest dobrze wyprofilowany i zdecydowanie wygodniejszy niż potężne i ciężkie "jedynki".

Pierwszy okrzyk radości wydamy z siebie zaglądając do wizjera. Obraz jest duży, jasny i wyraźny, to znaczy pozbawiony efektu "tunelu" znanego z lustrzanek o matrycy mniejszej niż 24 x 36 mm. Drugą najważniejszą zaletę tej konstrukcji zrozumiemy zakładając obiektyw szerokokątny. Ogniskowa będzie dokładnie taka, jak nominalna ogniskowa obiektywu! My do dyspozycji mieliśmy najnowszą stabilizowaną "elkę", Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM. Wszystkie zaprezentowane poniżej zdjęcia wykonane zostały tym zestawem, uzupełnionym też o nowy pojemnik na baterie BG-E4.

Pierwsze trzy zdjęcia możną ściągnąć na dysk i ocenić samodzielnie. Udostępniamy fotografie wykonane w trybie Standard w jakości JPEG Large Fine (4368 x 2912), z czułościami ISO 50, ISO 160 oraz ISO 400. Kliknięcie na jedną z poniższych miniaturek rozpocznie ściąganie plików docelowych (.zip) o wadze od 3.5MB do 6.0MB.









Dla osób, które z przyczyn technicznych nie mogą sobie pozwolić na ściąganie tak dużych plików, przygotowaliśmy kilka następnych ujęć. Są to fotografie wykonane takim samym zestawem, z pełną automatyką balansu bieli, przy różnych czułościach. Z każdego zdjęcia wycięliśmy fragment (zaznaczony czerwoną ramką na miniaturce), który następnie zachowano w skali 1:1. Aby uzyskać możliwie najwyższą jakość przy niewielkich rozmiarach zdjęć, skorzystaliśmy z funkcji "Save for Web" -> 100% w programie Photoshop CS.

1/200 s, f/5.6, ISO 200, 105mm

fragment 1:1, świetna reprodukcja barw, znakomita ostrość






1/25 s, f/4, ISO 400, 24mm

fragment 1:1, niewielkie zaszumienie obrazu, widoczna (choć niezwyt duża) aberracja chromatyczna i dystorsja powstająca na poziomie obiektywu






1/125 s, f/5.0, ISO 500, 98mm

fragment 1:1, dobra ostrość i dynamika obrazu, małe zaszumienie






1/200 s, f/5.0, ISO 250, 105mm

fragment 1:1, znakomita reprodukcja koloru skóry, dobra ostrość



Na koniec jeszcze jedno zdjęcie wykonane w maksymalnej czułości ISO 3200. Jak widać 5D radzi sobie całkiem nieźle, o ile nie musi reprodukować dużych, jednolitych powierzchni. Tradycyjnie najlepiej wyglądają płaszczyzny o średniej i wysokiej jasności.



Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0