EZ-MICRO - 20-krotne powiększenie fotografowanego przedmiotu dzięki sprzężonemu z aparatem mikroskopowi firmy Nikon.

Nikon stworzył mikroskop dla miłośników makrofotografii, dzięki któremu można oglądać 20-krotne stereoskopowe powiększenie przedmiotu oraz wykonać jego zdjęcie. Wprawdzie taka fotografia nie daje obrazu trójwymiarowego, ale za to w zależności od zastosowanego aparatu można jeszcze zwiększyć krotność powiększenia. Prezentujemy urządzenie Nikona o nazwie EZ-Micro.
Wykonywanie zdjęć i podsumowanie
Po zrobieniu pierwszego zdjęcia zaskoczyło nas, że właściwie zupełnie inny obraz obserwowaliśmy w okularze mikroskopu, a co innego oglądamy na fotografii. Powód okazuje się banalny - stereoskopowy obraz ze względu na trójwymiarowość jest bogatszy w szczegóły i bardziej atrakcyjny wizualnie, a co najważniejsze daje pełne wyobrażenie o strukturze powierzchni oglądanego przedmiotu. Wiąże się z tym także dużo większa głębia ostrości. Praktycznie podstawowe ustawienie ostrości pozwala na komfortowe oglądanie nawet dość rozbudowanych przestrzennie przedmiotów bez odczucia nieostrości. Kiedy wykonamy zdjęcie okazuje się, że nie dość, że przedmiot jest płaski, to głębia ostrości wyjątkowo mała. Ustawienie ostrości pierścieniem regulacyjnym na podstawie obserwacji przedmiotu w okularze nie przyniesie właściwego rezultatu - obraz nie będzie ostry. Dużo lepszą metodą okazało się ustawianie ostrości na ekranie aparatu. Niestety jest to dosyć żmudna czynność, ale daje najlepsze efekty, gdyż wybieramy ostrość w miarę precyzyjnie na element, który chcemy utrwalić na zdjęciu. Ma to przede wszystkim znaczenie przy fotografowaniu przedmiotów o głębokiej strukturze powierzchni.

EZ-Micro został tak zbudowany, aby aparat znajdował się z tyłu urządzenia. Jeśli jednak przyjdzie nam ustawiać ostrość na ekranie kompaktu, wtedy dobrze jest odwrócić mikroskop tak, aby można było wygodnie obserwować monitor. Na szczęście nie ma wtedy problemu z oglądaniem obrazu przez okulary mikroskopu.

Kiedy już przyzwyczaimy się do tego, że co innego widzimy na żywo, a co innego na zdjęciach, wtedy okazuje się, że możliwości mikroskopu są imponujące. Widać to na zdjęciach, które zamieszczamy poniżej.

oglądany przedmiot to popularne ciastko "deserowe z cukrem", powiększenie 20x, widać że głębia ostrości nie obejmuje całej struktury

po maksymalnym wyciągnięciu zoomu powiększenie wzrasta do 60x, problemy z głębią ostrości stają się wyraźniejsze

muszka sfotografowana z wykorzystaniem powiększenia 60x

a oto skala wielkości, obok muszki znalazł się łepek szpilki, powiększenie 20x



W czasie wykonywania zdjęć zauważyliśmy, że najlepsze efekty uzyskiwaliśmy przy stosowaniu światła wbudowanego w mikroskop. Włączone dwie diody dawały równo pokryty światłem obraz, natomiast tylko jedna dioda pozwalała na podkreślenie struktury powierzchni.

można włączyć obie umieszczone w dolnej części urządzenia diody lub jedną z nich

I jeszcze jedna uwaga dotycząca powiększenia. Jak już wcześniej zauważyliśmy nasz zestaw pozwalał na uzyskanie 60-krotnego zbliżenia. Jednak jeszcze mocniejsze zbliżenie można uzyskać oglądając zdjęcie na ekranie monitora w skali 1:1 (patrz przykłady poniżej). Cyfrówki o większej rozdzielczości matrycy dają oczywiście szersze możliwości. Jednak wtedy wyraźnie widać, jak precyzyjnie trzeba ustawić ostrość, aby w pełni skorzystać z takiego rozwiązania.

fragment 100-złotówki w powiększeniu 20x

powiększenie 60x - uwidacznia się przestrzenna struktura farby drukarskiej

fragment powyższego zdjęcia powiększony do 100% - to wszystko, co da się wyciągnąć z zestawu, który otrzymała nasza redakcja

obraz namalowany farbami olejnymi o rozmiarach 14 cm x 18,5 cm z zaznaczonymi fragmentami przedstawionymi poniżej, na zielono zaznaczono powiększenie 20x, na pomarańczowo 60x, fragmentu zdjęcia powiększonego do 100% nie zaznaczono

powiękseznie 20x

powiększenie 60x

fragment zdjęcia w skali 1:1 wykonanego z wykorzystaniem 60-krotnego powiększenia - to maksymalne powiększenie zestawu EZ-Micro i Coolpixa S7c - widać, że nawet nieznaczne nieprawidłowości przy ustawieniu ostrości dadzą rozmazany obraz, ustawienie właściwej ostrości przy takim powiększeniu jest bardzo trudne


Podsumowanie
Kiedy oglądaliśmy różne przedmioty pod mikroskopem zaczęliśmy się zastanawiać, dla kogo właściwie został on przygotowany. Instrukcja wymienia przede wszystkim oglądanie przyrody - owadów i roślin oraz minerałów. Nie przyda się on raczej do oglądania preparatów wymagających oświetlenia od spodu - EZ-Micro nie daje takich możliwości. Jednak wszelkie formy przestrzenne z powodzeniem można obserwować i robić im zdjęcia. Pomyśleliśmy sobie, że urządzenie Nikona mogłoby znaleźć także zastosowanie w pracowniach konserwacji zabytków, gdzie przydaje się wykonanie zdjęć uszkodzeń dzieł sztuki lub sfotografowanie szczegółów pozwalających na późniejszą łatwą identyfikację autentyczności obrazu lub innego dzieła sztuki.

Szkoda tylko, że precyzyjne ustawienie ostrości w celu zrobienia zdjęcia wymaga sporo zachodu. Na całe szczęście kompakty cyfrowe pozwalają na bezpośredni podgląd obrazu na żywo, więc możliwe jest właściwe dobranie ostrości.

Nie udało nam się znaleźć polskiej ceny EZ-Micro, natomiast w zagranicznych sklepach internetowych cena waha się po przeliczeniu na złotówki między 2250 a 3400 złotych. Czy to dużo? Raczej nie, zwłaszcza jeśli mikroskop będzie na siebie zarabiał.

EZ-Micro otrzymaliśmy dzięki uprzejmości firmy Nikon Polska.
Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0