EZ-MICRO - 20-krotne powiększenie fotografowanego przedmiotu dzięki sprzężonemu z aparatem mikroskopowi firmy Nikon.

Nikon stworzył mikroskop dla miłośników makrofotografii, dzięki któremu można oglądać 20-krotne stereoskopowe powiększenie przedmiotu oraz wykonać jego zdjęcie. Wprawdzie taka fotografia nie daje obrazu trójwymiarowego, ale za to w zależności od zastosowanego aparatu można jeszcze zwiększyć krotność powiększenia. Prezentujemy urządzenie Nikona o nazwie EZ-Micro.
Budowa
EZ-Micro zbudowany jest jak klasyczny mikroskop. Dwa obiektywy pozwalają oglądać stereoskopowy obraz przez okulary o regulowanym rozstawie. Jednak inaczej rozwiązany został sposób oświetlenia przedmiotu - światło skierowane jest od strony obiektywów, a jego źródłem są dwie diody LED zasilane baterią typu AA. Suwak wyłącznika ma trzy pozycje, co pozwala na włączenie dwóch lub jednej diody. Stolik nie umożliwia podświetlenia preparatu od spodu, natomiast po przekręceniu ruchomej wkładki mamy do dyspozycji niewielki pojemniczek na płyny. Element ten można także wyjąć, co pozwala na oglądanie fragmentów dużych przedmiotów lub skał.

podstawę na preparat można obrócić, a wtedy staje się ona pojemniczkiem na płyny

Ostrość reguluje się za pomocą pokrętła znajdującego się na kolumnie mikroskopu. Ma ono dodatkowy pierścień pozwalający na ustalenie siły, z jaką porusza się głowica. Przy dużym poluzowaniu głowica opada pod własnym ciężarem, natomiast silne skręcenie powoduje, że ciężko obracają się pokrętła regulujące. Regulacja siły jest jednak przydatna, gdyż należy pamiętać, że mikroskopu można używać bez aparatu, a wtedy nie potrzebne jest mocne dokręcenie regulatora.

animacja przedstawiająca skrajne położenia głowicy mikroskopu

Głowica EZ-Micro obraca się o 360° z wyraźnym skokiem co 90°, co pozwala na wygodną pracę podczas oglądania powiększeń na przykład pionowych przedmiotów o znacznych rozmiarach.

głowica obraca się o 360°

Wizerunek urządzenia psuje użycie naszym zdaniem zbyt słabych materiałów. O ile głowica sprawia bardzo solidne wrażenie, to tworzywo zastosowane do wykonania podstawy jest za bardzo plastikowe. Nawet wysuwana podpora zapobiegająca przechyleniu urządzenia przy zastosowaniu cięższych kompaktów jest na tyle delikatna, że nie wydaje się, aby skutecznie pełniła swoją rolę. Na całe szczęście metalowa kolumna dobrze stabilizuje urządzenie, więc nie drga ono podczas regulacji ostrości lub w razie delikatnego szturchnięcia.

EZ-Micro oglądany z różnych stron




W tylnej części głowicy znalazł się pierścień służący do założenia adaptera z aparatem fotograficznym. Na zdjęciach widać wyraźnie obiektyw pozwalający wykonać fotografie oglądanym przedmiotom. Jest on tak skalibrowany, że nie wymaga stosowania trybu makro aparatu. Dzięki temu autofokus działa w pełnym zakresie i pozwala wygodnie ustawić ostrość.

adapter FSB-5

przy pomocy środkowej śruby przymocowuje się aparat do adaptera, zwraca uwagę gumowa osłona zapobiegająca wpadaniu bocznego światła na obiektyw aparatu

bok i dół adaptera

Adapter FSB-5 ma taką konstrukcję, że po dokręceniu kompaktu spust migawki obsługuje się przy pomocy wężyka spustowego, który dołączono do zestawu. W ten sposób uniknięto niepotrzebnych poruszeń mikroskopu podczas sięgania do sztywno umieszczonego aparatu oraz poszukiwań po omacku przycisku spustu. Kompakt jest tak zamocowany, że pozwala na bezpośrednią obserwację obrazu na monitorze, co często pozwala dodatkowo wyregulować ostrość. Adapter daje także możliwość ustawienia aparatu w pionie lub pod dowolnym kątem.

EZ-Micro z założonym adapterem FSB-5

EZ-Micro z założonym adapterem FSB-5...

... i po założeniu kompaktu Nikon Coolpix S7c


EZ-Micro w pełnym uzbrojeniu - z adapterem, aparatem i wężykiem spustowym

aparat przekręcony do pozycji pionowej

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0