Poza utartymi szlakami: Agata Ciastoń i Bartek Warzecha [PODCAST]

O szukaniu innych narracji, formy i opowieści, o wychodzeniu poza utarte szlaki i sposoby patrzenia. O fotografowaniu, procesie i byciu w drodze w rozmowie z Moniką Szewczyk-Wittek opowiadają Agata Ciastoń i Bartek Warzecha.

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

2 Czerwiec 2025
Artykuł na: 2-3 minuty

Czuła obserwacja tego co Nas otacza i krytyczne spojrzenie nie musi się wykluczać. Książki „Rdza” Bartka Warzechy i „Na środkowym pasie latem trawa była wysoka” Agaty Ciastoń udowadniają, że bycie w drodze może być też procesem twórczym. To rozmowa o niezależności, wrażliwości i inspiracjach do sięgania po nowe i nieznane. 

Agata Ciastoń ‒ niezależna kuratorka, badaczka i autorka, doktora kulturoznawstwa. Od lat współpracuje z instytucjami kultury, placówkami edukacyjnymi oraz wydawnictwami. Była pomysłodawczynią, koordynatorką i kuratorką wystaw zbiorowych, m.in. „Poezja i performans. Perspektywa wschodnioeuropejska” i „Miesięcznik »Fotografia« 1953–1974” oraz wielu indywidualnych. Pełniła również funkcję kuratorki międzynarodowych rezydencji artystycznych. W pracy interesuje się przede wszystkim problematyką różnorodnie pojmowanych granic i terytoriów. W jej projektach często powracają zagadnienia dotyczące wieloznaczności krajobrazu oraz relacji człowieka ze światem zwierząt, roślin i rzeczy. Latem 2024 roku nakładem Wydawnictwa Warstwy ukazała się jej debiutancka książka „Na środkowym pasie latem trawa była wysoka”.

Bartek Warzecha – urodzony w Białymstoku, fotograf i twórca wizualny, absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Autor sesji promocyjnych, okładek płyt i teledysków oraz fotografii do plakatów teatralnych i operowych. Dwukrotny laureat Grand Press Photo, czterokrotny laureat nagrody KTR, a także Konkursu Fotografii Teatralnej. Laureat stypendium Młoda Polska oraz rocznego stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autor dwóch książek fotograficznych „Bartek Warzecha / Przedstawienia” i „RDZA” oraz trzech wystaw indywidualnych: „Pierwsza Generalna”, „IN/OUT”, „RDZA”. Był wykładowcą Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz tutorem w programie Gaude Polonia. Jego prace były prezentowane na festiwalach i wystawach fotograficznych w Polsce i za granicą. Pracuje dla najważniejszych instytucji kultury oraz podmiotów komercyjnych. www.bartekwarzecha.com

Skopiuj link

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

Fotoedytorka, kuratorka i autorka tekstów o fotografii. Pomysłodawczyni przedsięwzięć promujących fotografię. Współtwórczyni projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Kierowała projektem Cyfrowy TR – procesem archiwizacji i digitalizacji zbiorów TR Warszawa. Współzałożycielka agencji Napo Images. Współkuratorka archiwum Pawła Pierścińskiego. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytutu Pileckiego w Berlinie. W 2021 roku ukazała się jej pierwsza książka “Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek”.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Zaczyna się od rozmowy - Arkadiusz Gola o książce „Życia nigdy dość” [PODCAST]
Zaczyna się od rozmowy - Arkadiusz Gola o książce „Życia nigdy dość” [PODCAST]
Z dokumentalistą Arkiem Golą rozmawiamy o kulisach pracy nad projektem "Życia nigdy dość". Jego efektem jest książka fotograficzno-reporterska, prezentująca historie osób, które otrzymały nowe...
10
Kwiaty duszą się powietrzem - Joanna Szpak-Ostachowska i Olga Łacna o książce „Sześć Wazonów” [PODCAST]
Kwiaty duszą się powietrzem - Joanna Szpak-Ostachowska i Olga Łacna o książce „Sześć Wazonów”...
Co cięte kwiaty mają wspólnego z ludźmi? Jak długo może żyć bukiet i dlaczego autorka "Sześciu Wazonów" niektóre z nich trzyma miesiącami? Jak poczucie winy, depresję i złość opowiedzieć...
13
Fotografki rodziny: Anna Hernik, Ola Klimek-Lipnicka i Kasia Warpas [PODCAST]
Fotografki rodziny: Anna Hernik, Ola Klimek-Lipnicka i Kasia Warpas [PODCAST]
O najpiękniejszych, ale też najtrudniejszych chwilach zatrzymanych na zdjęcia. O fotografowaniu codzienności i ważnych dla rodziny wydarzeń. O tym jak fotografować własną rodzinę, ale też...
35