Andrew Miksys "Disko" - recenzja

Andrew Miksys przez 10 lat podróżował po Litwie w poszukiwaniu wiejskich dyskotek. Efektem jego pracy jest książka "Disko" opowiadająca o postsowieckiej kulturze zabawy.


Disko to publikacja poświęcona postsowieckiej kulturze dyskotekowej. Andrew Miksys spędził wiele weekendów w ciągu ostatnich 10 lat na fotografowaniu wiejskich dyskotek na Litwie. Powodem, dla którego mieszkający w Stanach Zjednoczonych twórca zainteresował się tematem, były jego litewskie korzenie. Jednocześnie status outsidera pozwolił mu na swobodną pracę, której jednak towarzyszył dreszczyk emocji. Mimo ostrzeżeń znajomych zdecydował się w końcu na samotne podróże po kraju w poszukiwaniu kolorowych świateł i pulsującej muzyki.

Na książkę składają się eleganckie portrety, fotografie przedstawiające wnętrza oraz krajobrazy. Wiejskie zabawy odbywają się często w spartańskich warunkach. Jednak stare, pamiętające sowieckie czasy pomieszczenia nie są pozostawione same sobie. Srebrna kula, światła, kolorofony dodają im wątpliwego blasku. Na jedną noc stają się sceną, gdzie na tle odrapanych ścian rozgrywają się plemienne rytuały. Dziewczyny niepewnie stojące pod ścianami, a potem tańczące samotnie w oczekiwaniu na zainteresowanie; męskie spory kończące się bójkami; do tego alkohol oraz gęsty dym papierosowy zamiast sztucznej mgły. To świat wykreowany przez Andrew Miksysa.













Tylne wyjścia kuszące czerwonym światłem, pusta sala z kilkoma rzędami kinowych krzeseł, ciężkie kurtyny z grubych płócien, obejmująca się para. Chociaż część z powyższych obrazów wydaje się znajoma nie odbiera im to jednak uroku. Ich łącznikiem jest surowy, przaśny charakter wiejskich zabaw. Uczestnicy dyskotek jedną nogą tkwią w starej rzeczywistości, a drugą wchodzą w nowoczesność. Robią to nieporadnie, po swojemu, ale z szacunkiem dla ludycznej tradycji.

Fotograf izoluje swoich bohaterów z tła, wycina z otoczenia fragmenty, które przyciągają jego uwagę. Pokazuje nam tylko tyle ile chce. Jego historia jest zakorzeniona w konkretnej rzeczywistości, a jednocześnie ma uniwersalny wymiar. Mogłaby się dziać wszędzie i nigdzie. Każdy z nas zna zapewne miejsca o podobnym charakterze. O ile nie uświadczymy ich w Zachodniej Europie to w jej środkowo-wschodniej części odnajdziemy ich dużo. I to właśnie ta mieszanina obcości i swojskości sprawia, że zdjęcia Miksysa są mi bliskie. Wywołują uśmiech, który pojawia się, kiedy zauważamy coś dobrze znanego, a jednocześnie egzotycznego.


Andrew MiksysDisko
Twarda oprawa
Format: 30x24 cm
104 strony, 45 zdjęć
Arok Books 2013
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2
Oto dlaczego warto zaufać zawodowcom. Wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards
14 Sty 2019
Poznaliśmy wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards. Wyselekcjonowana galeria 50 zdjęć prezentuje to, co najlepsze w fotografii ślubnej: uchwycone emocje i wyczucie momentu. „Twoje zdjęcia powinny być równie nieustraszone jak Twoja miłość“ - zaznaczają organizatorzy Fearless Awards.
0
Opowiedzieć muzykę zdjęciami - rozmowa z Witkiem Orskim
9 Sty 2019
Dzięki technologicznemu partnerstwu BMW i Canon, powstały niezwykłe wizualizacje, ściśle współgrające z muzyką symfoniczną i prezentowane w najlepszych przestrzeniach koncertowych w Polsce. O genezę tego mariażu pytamy ich autora, Witka Orskiego.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!