Fotomontaż w polskiej przedwojennej awangardzie

W Galerii Sztuki Zachęta rozpoczęła się właśnie wystawa "Fotomontaż polski w dwudziestoleciu międzywojennym". Na ekspozycję złożyło się ponad 100 prac 20 artystów.

Wystawa w Zachęcie jest pierwszym tak obszernym pokazem polskiego fotomontażu w dwudziestoleciu międzywojennym. Ekspozycja obejmuje prace około 20 artystów. Składa się na nią ponad 100 obiektów oraz więcej niż 100 slajdów fotomontaży prasowych.

fot. M. Sułkiewicz


Pomysł na przygotowanie wystawy zrodził się w głowie kurator - Karoliny Lewandowskiej, po wydaniu książki Stanisława Czekalskiego, poświęconej fotomontażowi w polskiej awangardzie. Tematyka jest inspirująca, podobnie jak same obrazy. Według Karoliny Lewandowskiej Fotomontaż umożliwia realizację jednego z istotnych postulatów awangardy - zniesienia antynomii pomiędzy sztuką "wysoką" a "niską". W latach 20. i 30. technika ta dawała możliwości produkcji masowej, a jednocześnie pozwalała na przekazywanie nierzadko skomplikowanych treści w prostej i łatwej w odbiorze formie.

fot. M. Sułkiewicz


Ekspozycja prezentuje zarówno fotomontaże o wymowie artystycznej jak i o charakterze polityczno-społecznym. Dlatego też, poza lirycznymi fotogramami Stefana Themersona z filmu Europa oraz pracami autorstwa artystów ze środowiska lwowskiej grupy "Artes", obejrzymy na wystawie wiele fotomontażowych projektów okładek książkowych, ilustracji do poematów, obrazów reklamowych oraz fotomontaży satyrycznych - o wydźwięku antyfaszystowskim lub krytykujących społeczeństwo burżuazyjne czy też polskie życie kulturalne.

fot. M. Sułkiewicz


Fotomontaż zajmował bardzo ważne miejsce w twórczości polskich artystów awangardowych. Pierwsze fotomontaże powstały w Polsce już w 1924 roku, zaledwie dwa lata później niż pierwsze fotomontaże dadaistyczne. Na ich kształt niebagatelny wpływ mieli artyści europejscy, przede wszystkim z terenu Niemiec - np. Johan Heartfielda czy Laszlo Moholy-Nagy. Fotomontażem zajmowali się często wybitni artyści awangardowi, tacy jak Kazimierz Podsadecki, Janusz Maria Brzeski czy Mieczysław Berman.

wystawie w Zachecie towarzyszy pokaz slajdów fotomontaży prasowych, fot. M. Sułkiewicz


Niezwykle obszerna wystawa pokazuje różnorodność i wielość różnych form polskiego fotomontażu. Ale nie ogranicza się ona do dokumentowania przedwojennej sztuki awangardowej ani do edukacji historycznej. Prezentowane prace mają swoje walory artystyczne i estetyczne i warto na nie spojrzeć jak na ciekawe, pełne inspirujących treści obrazy.

Wystawa Fotomontaż polski w dwudziestoleciu międzywojennym w Zachęcie (pl. Małachowskiego 3) czynna jest do 27 kwietnia 2003. Więcej infromacji na stronie zacheta.art.pl

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0