Fotomontaż w polskiej przedwojennej awangardzie

W Galerii Sztuki Zachęta rozpoczęła się właśnie wystawa "Fotomontaż polski w dwudziestoleciu międzywojennym". Na ekspozycję złożyło się ponad 100 prac 20 artystów.

Wystawa w Zachęcie jest pierwszym tak obszernym pokazem polskiego fotomontażu w dwudziestoleciu międzywojennym. Ekspozycja obejmuje prace około 20 artystów. Składa się na nią ponad 100 obiektów oraz więcej niż 100 slajdów fotomontaży prasowych.

fot. M. Sułkiewicz


Pomysł na przygotowanie wystawy zrodził się w głowie kurator - Karoliny Lewandowskiej, po wydaniu książki Stanisława Czekalskiego, poświęconej fotomontażowi w polskiej awangardzie. Tematyka jest inspirująca, podobnie jak same obrazy. Według Karoliny Lewandowskiej Fotomontaż umożliwia realizację jednego z istotnych postulatów awangardy - zniesienia antynomii pomiędzy sztuką "wysoką" a "niską". W latach 20. i 30. technika ta dawała możliwości produkcji masowej, a jednocześnie pozwalała na przekazywanie nierzadko skomplikowanych treści w prostej i łatwej w odbiorze formie.

fot. M. Sułkiewicz


Ekspozycja prezentuje zarówno fotomontaże o wymowie artystycznej jak i o charakterze polityczno-społecznym. Dlatego też, poza lirycznymi fotogramami Stefana Themersona z filmu Europa oraz pracami autorstwa artystów ze środowiska lwowskiej grupy "Artes", obejrzymy na wystawie wiele fotomontażowych projektów okładek książkowych, ilustracji do poematów, obrazów reklamowych oraz fotomontaży satyrycznych - o wydźwięku antyfaszystowskim lub krytykujących społeczeństwo burżuazyjne czy też polskie życie kulturalne.

fot. M. Sułkiewicz


Fotomontaż zajmował bardzo ważne miejsce w twórczości polskich artystów awangardowych. Pierwsze fotomontaże powstały w Polsce już w 1924 roku, zaledwie dwa lata później niż pierwsze fotomontaże dadaistyczne. Na ich kształt niebagatelny wpływ mieli artyści europejscy, przede wszystkim z terenu Niemiec - np. Johan Heartfielda czy Laszlo Moholy-Nagy. Fotomontażem zajmowali się często wybitni artyści awangardowi, tacy jak Kazimierz Podsadecki, Janusz Maria Brzeski czy Mieczysław Berman.

wystawie w Zachecie towarzyszy pokaz slajdów fotomontaży prasowych, fot. M. Sułkiewicz


Niezwykle obszerna wystawa pokazuje różnorodność i wielość różnych form polskiego fotomontażu. Ale nie ogranicza się ona do dokumentowania przedwojennej sztuki awangardowej ani do edukacji historycznej. Prezentowane prace mają swoje walory artystyczne i estetyczne i warto na nie spojrzeć jak na ciekawe, pełne inspirujących treści obrazy.

Wystawa Fotomontaż polski w dwudziestoleciu międzywojennym w Zachęcie (pl. Małachowskiego 3) czynna jest do 27 kwietnia 2003. Więcej infromacji na stronie zacheta.art.pl

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8