Wystawa Arturasa Valiaugi w ramach "Dni Wilna"

6 września 2008 roku o godzinie 18.30 w Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" nastąpi otwarcie wystawy fotografii litewskiego artysty - Arturasa Valiaugi. Chwilę wcześniej, o 16 będzie można spotkać się z Valiaugią oraz jeszcze dwoma litewskimi twórcami prezentowanymi w ramach "Dni Wilna", podczas panelu dyskusyjnego w Galerii Pionovej.
fot. Arturas Valiauga

Arturas Valiauga urodził się w Wilnie w 1967 roku. W latach 1990-1993 pracował jako fotograf na Vilnus Technical University. Od 1992 roku jest członkiem Związku Litewskich Artystów Fotografików. Jest zdobywcą następujących nagród: Grand Prix (Silver Nugget) przyznawane przez Kodak European Panorama of Young Professional Photographers w Arles, Union of Lithuanian Art Photographers Prize for Innovation and Development of Photographic Art i IPRN Changing Faces przyznawane przez Commission Exchange Lithuania. Jego cykl "Beetween the shores" był zaprezentowany na 4th Ars Baltica Triennial of Photographic Art. Jego prace znajdują się w zbiorach Związku Litewskich Artystów Fotografów (Wilno), Litewskiego Muzeum Sztuki (Wilno) oraz Muzeum Fotografii (Viaulia).

W ramach Dni Wilna zaprezentuje cykl Beetwen the shores.

fot. Arturas Valiauga

Fotografie Arturasa Valiaugi są zapisem różnych środowisk wraz z ich mieszkańcami, począwszy od tradycyjnych domków wiejskich po najdziwniejsze wnętrza współczesnych budowli. Przestrzenie te traktuje jako rejestracja indywidualnych i społecznych znaków. Arturas twierdzi, że zewnętrzna przestrzeń mówi więcej o naszym wnętrzu niż twarz. Dlatego też przestrzenie na jego zdjęciach są intensywne i nasycone, a ludzie efemeryczni, rozpływający i znikający w cieniach.

Dla Arturasa Valiaugi morze jest medium komunikacji na swój osobliwy sposób. Podczas wielogodzinnej podroży przez bezkresne wody Bałtyku pasażerowie "zabijają" czas na przesiadywaniu w barze, i to właśnie w tym momencie Valiauga ich uwiecznia. Siedzą i czekają, aż dopłyną na drugi brzeg, a ich twarze nic nie mówią - nie mają żadnej przeszłości, nikogo, kogo mogliby kochać, żadnego domu, no space filled with their selves, a gdy pozują do zdjęcia przyjmują wyprostowaną pozę oczekiwania. Oczekiwania... ale na co? Może na przerwanie znudzenia spowodowanego świadomością, że na końcu ich drogi nie czeka ich nic nowego, nieznanego. Valiauga zestawił ze sobą wybrzeża, z których wyruszyli z brzegami, do których zmierzają. Oba wyglądają tak samo: przeciętne, nijakie, monotonne i jednostajne.
- tekst dostarczony przez organizatorów wystawy.


Arturas Valiauga Between the Shores
6 - 20.09.2008
Wernisaż wystawy: 6 września 2008 godz.18:30
6 września godzina 16: Panel dyskusyjny z artystami Arturasem Valiauga, Jurgitą Remeikyte, Vidasem Biveinisem. Prowadzenie Krzysztof Jurecki ), Galeria Pionova ul. Olejarna 2)

Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia"
ul. Jaskółcza 1, Gdańsk


Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8