Fotografie Carlosa Saury w Królikarni

Królikarnia w Warszawie zaprasza 20 kwietnia 2008 roku na otwarcie wystawy wybitnego hiszpańskiego reżysera i scenażysty Carlosa Saury. Na ekspozycji, prezentowanej w ramach Polskiego Festiwalu Reklamy KTR'08, pokazane zostaną fotografie pochodzące z trzech ważnych fotograficznych cykli artysty.
Carlos Saura - hiszpański reżyser filmowy, scenarzysta, pisarz, producent filmowy i fotograf. Zdobywca wielu nagród filmowych, w tym Nagrody Specjalnej Jury (1974) i Grand Prix (1977) w Cannes oraz statuetki Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie (1981). Laureat Nagrody Specjalnej za reżyserię filmową oraz wyjątkową wrażliwość wizualną na Festiwalu Filmowym Camerimage (1998), a także Europejskiej Nagrody Filmowej za dorobek filmowy (2004).

Fotografią Carlos Saura zainteresował się już we wczesnej młodości. W wieku 15 lat zaczął robić pierwsze swoje poważne zdjęcia, a gdy skończył 18 lat rozpoczął pracę jako zawodowy fotograf. W listopadzie 1951 roku jego prace zostały pokazane na indywidualnej wystawie w Królewskim Towarzystwie Fotograficznym w Madrycie. Niedługo potem Saura porzucił studia inżynieryjne i przez kilka następnych lat intensywnie zajmował się fotografowaniem.

... robię zdjęcia po to, żeby zacząć wszystko zapamiętywać. Ale ponieważ zapamiętać własne życie znaczyłoby żyć dwa razy - rzecz niemożliwa i z pewnością nudna i bezcelowa - zadowalam się wyborem tego, [...] co najbardziej przykuwa moją uwagę [...]: ludzie, domy, miasta, krajobrazy...

fot. Carlos Saura. MERCHE ESMERALDA na planie filmu Sevillanas. 1991. Własność Carlos Saura/Círculo del Arte

W 1952 roku wstępuje do Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas w Madrycie, gdzie zaczyna tworzyć pierwsze filmowe dokumenty. Fotograf staje się reżyserem, zatrzymany na fotografii obraz ożywa dzięki filmowej taśmie.

...kiedy przygotowywałem "Los golfos" - mój pierwszy film długometrażowy, w 1959 roku, dostałem propozycję współpracy z czasopismem fotograficznym Paris-Match. Za późno: tamtej nocy nie zmrużyłem oka; to było moje marzenie jako fotografa, ale wygrało kino i nigdy tego nie żałowałem.

Fotografia u Saury schodzi na drugi plan, ale wciąż, obok filmu i tańca, pozostaje wielką pasją reżysera.

fot. Carlos Saura. Z cyklu POR TIERRAS DE CASTILLA. 1955. Własność Carlos Saura/Cículo del Arte

Na wystawie w Królikarni zaprezentowanych zostanie 99 czarno-białych zdjęć Carlosa Saury pochodzących z trzech ważnych cykli fotograficznych: "Espana anos 50", "El Rastro" i "Flamenco", a także portrety m.in. Luisa Bunuela, Paco de Lucii, Antonia Saury - brata reżysera, rodziny i przyjaciół oraz autoportrety. Fotografie powstawały na przestrzeni ponad 40 lat, od lat 50. do 90. Fotografie w Polsce prezentowane będą po raz pierwszy.

Zdjęcia z cyklu Espana anos 50 (Hiszpania lat 50.) są - jak mówi sam autor - jego "świadectwem pewnej epoki w historii Hiszpanii, która dziś wydaje się zagubiona w otchłani wieków". Powodem ich powstania był młodzieńczy projekt artysty stworzenia fotograficznego albumu o wioskach i ludziach ówczesnej Hiszpanii. Prowincjonalnej i ubogiej, niszczonej słońcem, naznaczonej wciąż dostrzegalnymi śladami wojny domowej. "Projekt nigdy nie został zrealizowany, a winne temu było kino" - tłumaczy Saura.

El Rastro - to nazwa słynnego madryckiego targu staroci i jednocześnie tytuł poświęconej mu książki Ramóna Gómeza de la Serny wydanej w 1914 roku. Prawie pół wieku później, w 1961 roku, Carlos Saura dostaje zlecenie na zilustrowanie utworu zdjęciami.

"W przeciągu kilku niedziel, moją Leicą starałem się sfotografować wszystko to, co przykuwało moją uwagę".


fot. Carlos Saura. Z cyklu SANABRIA. 1955. Własność Carlos Saura/Círculo del Arte

Interesuje go wiele. "Starzyzna, używane ubrania, płyty o siedemdziesięciu ośmiu obrotach na minutę, czasopisma, które pewnego dnia sprawiły, że marzyliśmy o innych istotach i innych światach, cyrkle, kompasy, mikroskopy, aparaty fotograficzne [...]".

Cykl "Flamenco" skupia fotografie powstające na planie muzycznych filmów Saury: "Krwawe gody" (1981), "Carmen" (1983), "Sevillanas" (1992) i "Flamenco" (1995) oraz portrety najwybitniejszych, legendarnych już artystów biorących w nich udział: śpiewaków i tancerzy. Wśród nich Antonio Gades, "uwodziciel o błyskotliwej inteligencji", "pełna gracji, elegancka i wyrafinowana" Cristina Hoyos, piękna i wrażliwa Laura del Sol, cudowna Lola Flores, "rodowita Cyganka, Manuela Carrasco - "trzęsienie ziemi", wyjątkowy Joaquin Cortes, Paco de Lucia - "jeszcze jeden uwodziciel", wreszcie Farruco, którego "jedno stuknięcie obcasów jest warte więcej niż cały występ jakiegokolwiek innego tancerza".

"Zbliżałem się do flamenco na palcach, zawsze z szacunkiem należnym muzyce, którą czuję głęboko w moim wnętrzu, a która zarazem wymyka mi się z rąk [...]"

Początki zainteresowania Saury flamenco zbiegają się z podjęciem przez niego w 1950 roku pracy w charakterze fotografa festiwali muzyki i tańca w Granadzie i Santander. Przyszły reżyser, zafascynowany flamenco przez moment sam chce zostać tancerzem. W latach późniejszych jego pasja znajduje wyraz w muzycznych filmach poświęconych flamenco.
- tekst towarzyszący wystawie


Wszystkie cytaty autorstwa Carlosa Saury (w tłumaczeniu Patrycji Nowickiej), pochodzą ze wstępów do albumów: Carlos Saura Fotógrafo, Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Círculo del Arte, Barcelona 2000; Ramón Gómez de la Serna, El Rastro, Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Barcelona 2002; Carlos Saura. Flamenco, Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, Barcelona 2004

Kurator wystawy: Magdalena Trubalska

Wystawa przygotowana we współpracy z Círculo del Arte w Barcelonie i Stowarzyszeniem Agencji Reklamowych w ramach Polskiego Festiwalu Reklamy KTR'08.


Wystawa Carlosa Saury
Termin: 20.04. - 18.05.2008

Królikarnia Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
ul. Puławska 113a, Warszawa
tel. (022) 843 15 86
czynne: wtorek, środa, piątek, niedziela 10-16, czwartek, sobota 10-18

słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0