Piękności bez nóg

Morten Traavik, norwseki reżyser i aktor stworzył niezwykłą sesję laureatek niecodziennego konkursu piękności. Kobiety biorące udział w konkursie przeżyły wypadek z miną przeciwpiechotną, tracąc którąś z kończyn. Rezultat sesji zdjęciowej Traavika można zobaczyć w warszawskiej Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej.
Morten Traavik stworzył poruszający cykl pod hasłem "Każdy ma prawo być piękny". W ten sposób artysta zwrócił uwagę na problem społeczny mający miejsce w wielu krajach odbudowujących pokój po długotrwałym konflikcie zbrojnym.

W konkursie piękności Miss Landmine udział wzięło 10 Angolskich kobiet. Każda z nich w wyniku wypadku z miną przeciwpiechotną straciła którąś z kończyn. Uczestniczki reprezentują swoją rodzinną prowincję należącą do Angoli - kraju będącego jednym z najbardziej dotkniętych problemem min na świecie. Dla najpiękniejszej kobiety czekała główna nagroda, którą była nowoczesna proteza wyprodukowana przez najlepszą klinikę ortopedyczna Norwegii.

fot. Morten Traavik

Jak napisali organizatorzy wystawy: Projekt ten ma na celu zwrócenie uwagi na tragiczne skutki, jakie miny przeciwpiechotne powodują wśród ludności cywilnej na długo po zakończeniu konfliktu zbrojnego. Stworzony został w sposób odwracający naszą uwagę od powszechnie używanego w mediach obrazu Trzeciego Świata budzącego, często krótkotrwałe, współczucie. Dlatego może wydawać się kontrowersyjny. Głęboko porusza urok i zmysłowość angolskich kobiet sfotografowanych bez ukrywania ich kalectwa. Przemawiają one do nas przede wszystkim jako kobiety piękne i podziwiane, obnoszące się ze swoją dumą i godnością.

W swoich pracach autor podważa powszechne wyobrażenie o perfekcyjnym kobiecym pięknie, skłania odbiorcę do odejścia od stereotypu, w którym osoby niepełnosprawne spychane są na margines społeczny. Czy poprzez piękno można pokazać rzeczywistość ogarniętą wojnami i cierpieniem? Czy sztuka może wpływać na los ludzi niepełnosprawnych? Czy zdjęcie może zmienić postrzeganie świata?

Oto pytania, na które odpowiedzi dostarczyć może właśnie wystawa Mortena Traavika. Wystawa ta jest planowana jako część akcji na rzecz ratyfikacji przez Polskę Konwencji o zakazie użycia, składowania, produkcji i przekazywania min przeciwpiechotnych oraz o ich zniszczeniu (tzw. Konwencji Ottawskiej). Przedsięwzięcie to swoim patronatem objął Ambasador Kanady oraz Ambasador Norwegii, a także działające w Polsce agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNDP, UNICEF,UNHCR)
- materiały organizatora

fot. Morten Traavik

Warszawska ekspozycja w Warszawie planowana jest jako część szerszej akcji organizowanej przez Polski Czerwony Krzyż i Międzynarodową Kampanią Przeciwko Minom (ICBL) pod patronatem Ambasady Kanady i Norwegii, promującej ratyfikację przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej tzw. Traktatu Ottawskiego o zakazie użycia, produkcji, składowania i przekazywania min przeciwpiechotnych oraz o ich zniszczeniu.


Morten Traavik {BITMiss Landmine]
11.03 - 11.04.2008

Galeria K. Napiórkowskiej - VIVA L'ARTE
Rynek Starego Miasta 19/21/21a, Warszawa

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0