Sto fotografii z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego

Wyjątkową wystawę będzie można zobaczyć już od 27 lutego 2008 roku w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, gdzie zaprezentowana zostanie kolekcja fotografii Cezarego Pieczyńskiego. Powstający od kilku lat zbiór zawiera prace najznakomitszych polskich artystów takich jak: Zdzisława Beksińskiego, Zbigniewa Dłubaka, Edwarda Hartwiga, Jerzego Kosińskiego, Jerzego Lewczyńskiego, Marka Piaseckiego, Pawła Pierścińskiego, Fortunaty Obrąpalskiej czy Bronisława Schlabsa. Na ekspozycji w Sopocie będzie można zobaczyć 100 fotografii pochodzących z tej interesującej kolekcji.
Fortunata Obrąpalska, Tancerka

(...) Kolekcja fotografii Cezarego Pieczyńskiego początkowo wyrastała wprost z zainteresowania polskim malarstwem "nowoczesnym", obecnym na scenie artystycznej po 1945 roku. - o kolekcji napisała Dorota Łuczak - Eksperymenty formalne, eksploatowanie materiału fotochemicznego, kontynuacja doświadczeń awangardy reprezentowane są w tym zbiorze przez najbardziej interesujących fotografów Polski powojennej. Z biegiem czasu, kolekcja zaczęła się jednak rozrastać, a akcent został przeniesiony na różne drogi obrazowania fotograficznego. (...) Przygoda intelektualna, jaką jest kolekcjonowanie, przeobraziła się w wyprawę, podczas której wyszukiwane są coraz to nowe wątki zarówno w fotografii polskiej, jak i zagranicznej. Ta ostatnia tworzy w kolekcji kontekst dla zjawisk obecnych w pracach rodzimych artystów, zjawisk nierzadko marginalizowanych w dyskursie.

Paweł Pierściński, Wachlarz

Wystawa "Materia (w) fotografii. 100 fotografii z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego" prezentuje równolegle układ diachroniczny i taksonomiczny. Z jednej strony ukazuje obiekty z określonego czasu i przestrzeni, z drugiej zaś wpływ dystansu historycznego, współczesnego kontekstu, który umożliwia manipulowanie nimi. Innymi słowy akumulacja przedmiotów, w tym wypadku obrazów fotograficznych pozwala na budowanie zestawień i porównań, czasami poza chronologią wydarzeń. Poprzez funkcjonowanie na danym "terytoriu" wchodzą one w nowe korelacje, ujawniając kolejne znaczenia. (...)

Jerzy Lewczyński, Bez tytułu

Praca z zamkniętym zbiorem dzieł, jakim jest każda kolekcja, choć ze względów oczywistych narzuca pewne ograniczenia, prowokuje także do nowych, nierzadko odważnych zestawień, przekraczających wyznaczone konstrukty historyczne oraz konteksty, w których funkcjonują indywidualni artyści. Obok siebie pokazywane są fotografie wchodzące w różnorodne korelacje, umożliwiające odmienne spojrzenie na jedne z najważniejszych obiektów, tworzących polską historię artystyczną. - Dorota Łuczak

Wystawa powstała przy współpracy Galerii Piekary w Poznaniu.


Wystawa Materia (w) fotografii. Sto fotografii z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego
wernisaż wystawy: 27 luty 2008 o godzinie 18.00
Wystawa czynna do 24 marca od wtorku do niedzieli w godz. 11.00 - 18.00

Państwowa Galeria Sztuki
ul. Marii Skłodowskiej - Curie 10/12, Sopot
telefon: 00 48 58 551 06 21

Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1