Sto fotografii z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego

Wyjątkową wystawę będzie można zobaczyć już od 27 lutego 2008 roku w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, gdzie zaprezentowana zostanie kolekcja fotografii Cezarego Pieczyńskiego. Powstający od kilku lat zbiór zawiera prace najznakomitszych polskich artystów takich jak: Zdzisława Beksińskiego, Zbigniewa Dłubaka, Edwarda Hartwiga, Jerzego Kosińskiego, Jerzego Lewczyńskiego, Marka Piaseckiego, Pawła Pierścińskiego, Fortunaty Obrąpalskiej czy Bronisława Schlabsa. Na ekspozycji w Sopocie będzie można zobaczyć 100 fotografii pochodzących z tej interesującej kolekcji.
Fortunata Obrąpalska, Tancerka

(...) Kolekcja fotografii Cezarego Pieczyńskiego początkowo wyrastała wprost z zainteresowania polskim malarstwem "nowoczesnym", obecnym na scenie artystycznej po 1945 roku. - o kolekcji napisała Dorota Łuczak - Eksperymenty formalne, eksploatowanie materiału fotochemicznego, kontynuacja doświadczeń awangardy reprezentowane są w tym zbiorze przez najbardziej interesujących fotografów Polski powojennej. Z biegiem czasu, kolekcja zaczęła się jednak rozrastać, a akcent został przeniesiony na różne drogi obrazowania fotograficznego. (...) Przygoda intelektualna, jaką jest kolekcjonowanie, przeobraziła się w wyprawę, podczas której wyszukiwane są coraz to nowe wątki zarówno w fotografii polskiej, jak i zagranicznej. Ta ostatnia tworzy w kolekcji kontekst dla zjawisk obecnych w pracach rodzimych artystów, zjawisk nierzadko marginalizowanych w dyskursie.

Paweł Pierściński, Wachlarz

Wystawa "Materia (w) fotografii. 100 fotografii z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego" prezentuje równolegle układ diachroniczny i taksonomiczny. Z jednej strony ukazuje obiekty z określonego czasu i przestrzeni, z drugiej zaś wpływ dystansu historycznego, współczesnego kontekstu, który umożliwia manipulowanie nimi. Innymi słowy akumulacja przedmiotów, w tym wypadku obrazów fotograficznych pozwala na budowanie zestawień i porównań, czasami poza chronologią wydarzeń. Poprzez funkcjonowanie na danym "terytoriu" wchodzą one w nowe korelacje, ujawniając kolejne znaczenia. (...)

Jerzy Lewczyński, Bez tytułu

Praca z zamkniętym zbiorem dzieł, jakim jest każda kolekcja, choć ze względów oczywistych narzuca pewne ograniczenia, prowokuje także do nowych, nierzadko odważnych zestawień, przekraczających wyznaczone konstrukty historyczne oraz konteksty, w których funkcjonują indywidualni artyści. Obok siebie pokazywane są fotografie wchodzące w różnorodne korelacje, umożliwiające odmienne spojrzenie na jedne z najważniejszych obiektów, tworzących polską historię artystyczną. - Dorota Łuczak

Wystawa powstała przy współpracy Galerii Piekary w Poznaniu.


Wystawa Materia (w) fotografii. Sto fotografii z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego
wernisaż wystawy: 27 luty 2008 o godzinie 18.00
Wystawa czynna do 24 marca od wtorku do niedzieli w godz. 11.00 - 18.00

Państwowa Galeria Sztuki
ul. Marii Skłodowskiej - Curie 10/12, Sopot
telefon: 00 48 58 551 06 21

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0