Zdzisław Sosnowski w Galerii Foto-Medium-Art

W najbliższą środę, 20 lutego 2008 roku w Galerii Foto-Medium-Art zostanie otwarta indywidualna wystawa Zdzisława Sosnowskiego, jednego z czołowych postaci polskiej neoawangardy artystycznej lat 70. Na ekspozycji w Krakowie zostaną zaprezentowane prace powstające od lat 70-tych XX wieku do dzisiaj - wśród nich filmy, fotografie oraz eksperymentalne utwory audio.
Zdzisław Sosnowski (1947) jest absolwentem malarstwa na PWSSP we Wrocławiu. Zajmuje się eksperymentalnym filmem i fotografią, sztuką performance oraz audio art. W latach siedemdziesiątych był jedną z najaktywniejszych postaci ruchu neoawangardowego, którego działalność sytuuje się na granicy sztuki pojęciowej i postkonceptualnej. Jako jeden z pierwszych wykorzystywał język kultury popularnej i świadomie kreował własny wizerunek medialny. We Wrocławiu współtworzył grupę artystyczną "Galeria Sztuki Aktualnej" oraz współpracował z "Permafo". Po rozpadzie grupy Sosnowski przeniósł się do Warszawy i w 1975 roku rozpoczął pracę w Galerii Współczesnej. Później prowadził Galerię Studio.

Prace Sosnowskiego pokazywane były na indywidualnych i zbiorowych wystawach m.in. w Galerii Akumulatory 2 (Poznań, 1973), w Galerii Dziekanka (Warszawa, 1973), X Biennale De Paris (1977), Presences Polonaises (Centrum Pompidou, 1983), w Wanda Dunikowski Galerie (Kolonia, 1989).
Od 1982 roku Zdzisław Sosnowski mieszka i pracuje w Paryżu.

fot. Zdzisław Sosnowski "My time", 2000

Poniżej publikujemy materiał dostarczony przez organizatorów wystawy:

Dzieła z pierwszej połowy lat 70-tych są badaniami mediów (fotografii i filmu), które ujawniają zainteresowanie semiotyką obrazu. Charakterystyczne jest widoczne dążenie do odautoryzacji, porzucenie unikalności i ładunku egzystencjalnego sztuki. Wśród nich zasługują na uwagę dokumentacje potocznych, banalnych doświadczeń zarejestrowanych w seriach fotografii "Ziemniaki" (1971), "Okulary" (1971), "Uśmiechy" (1972), "Mała/wielka zmiana" (1971) oraz w filmach "Proste czynności" (1971/72), Jedzenie (1973). Zrealizowany w podobnej konwencji film "Czyszczenie ryb" (1970) epatuje ponad to estetyką niepokojącego a zarazem pożądanego obrzydzenia.

fot. Zdzisław Sosnowski "Goalkeeper", 1975

Tytuł ekspozycji "My Time" koresponduje ze strategią tworzenia mitu i autokreacją Zdzisława Sosnowskiego, której najwybitniejszym przykładem jest cykl fotografii realizowanych od 1974 roku i film "Goalkeeper". Wcielając się w idola sportu i bożyszcze kobiet, operował obrazami zaczerpniętymi z ikonosfery popkultury. Świadomie wykorzystywał język masmediów, a porzucając zainteresowania dociekaniami analitycznymi skoncentrował się na problematyce kulturowo-społecznej. "Goalkeeper" z racji pragmatycznego doboru języka kreacji pozostaje jednym z najważniejszych dzieł - dokumentów sztuki postkonceptualnej.

Współczesne prace - wielkoformatowe "My Time" (2000) i "Kolekcjonerzy much" (2007), wykonane z wykorzystaniem technik komputerowych, są ludycznym rozwinięciem problematyki autokreacji, autorefleksji i tautologii.


Kurator wystawy: Krzysztof Siatka

Zdzisław Sosnowski My Time
Otwarcie wystawy: 20 luty 2008 godzina 18
Wystawę można oglądać do 26 kwietnia 2008 roku

Galeria Foto-Medium-Art
ul. Karmelicka 28/12, 31-128 Kraków

info@foto-medium-art.com
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
4
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1