Zdzisław Sosnowski w Galerii Foto-Medium-Art

W najbliższą środę, 20 lutego 2008 roku w Galerii Foto-Medium-Art zostanie otwarta indywidualna wystawa Zdzisława Sosnowskiego, jednego z czołowych postaci polskiej neoawangardy artystycznej lat 70. Na ekspozycji w Krakowie zostaną zaprezentowane prace powstające od lat 70-tych XX wieku do dzisiaj - wśród nich filmy, fotografie oraz eksperymentalne utwory audio.
Zdzisław Sosnowski (1947) jest absolwentem malarstwa na PWSSP we Wrocławiu. Zajmuje się eksperymentalnym filmem i fotografią, sztuką performance oraz audio art. W latach siedemdziesiątych był jedną z najaktywniejszych postaci ruchu neoawangardowego, którego działalność sytuuje się na granicy sztuki pojęciowej i postkonceptualnej. Jako jeden z pierwszych wykorzystywał język kultury popularnej i świadomie kreował własny wizerunek medialny. We Wrocławiu współtworzył grupę artystyczną "Galeria Sztuki Aktualnej" oraz współpracował z "Permafo". Po rozpadzie grupy Sosnowski przeniósł się do Warszawy i w 1975 roku rozpoczął pracę w Galerii Współczesnej. Później prowadził Galerię Studio.

Prace Sosnowskiego pokazywane były na indywidualnych i zbiorowych wystawach m.in. w Galerii Akumulatory 2 (Poznań, 1973), w Galerii Dziekanka (Warszawa, 1973), X Biennale De Paris (1977), Presences Polonaises (Centrum Pompidou, 1983), w Wanda Dunikowski Galerie (Kolonia, 1989).
Od 1982 roku Zdzisław Sosnowski mieszka i pracuje w Paryżu.

fot. Zdzisław Sosnowski "My time", 2000

Poniżej publikujemy materiał dostarczony przez organizatorów wystawy:

Dzieła z pierwszej połowy lat 70-tych są badaniami mediów (fotografii i filmu), które ujawniają zainteresowanie semiotyką obrazu. Charakterystyczne jest widoczne dążenie do odautoryzacji, porzucenie unikalności i ładunku egzystencjalnego sztuki. Wśród nich zasługują na uwagę dokumentacje potocznych, banalnych doświadczeń zarejestrowanych w seriach fotografii "Ziemniaki" (1971), "Okulary" (1971), "Uśmiechy" (1972), "Mała/wielka zmiana" (1971) oraz w filmach "Proste czynności" (1971/72), Jedzenie (1973). Zrealizowany w podobnej konwencji film "Czyszczenie ryb" (1970) epatuje ponad to estetyką niepokojącego a zarazem pożądanego obrzydzenia.

fot. Zdzisław Sosnowski "Goalkeeper", 1975

Tytuł ekspozycji "My Time" koresponduje ze strategią tworzenia mitu i autokreacją Zdzisława Sosnowskiego, której najwybitniejszym przykładem jest cykl fotografii realizowanych od 1974 roku i film "Goalkeeper". Wcielając się w idola sportu i bożyszcze kobiet, operował obrazami zaczerpniętymi z ikonosfery popkultury. Świadomie wykorzystywał język masmediów, a porzucając zainteresowania dociekaniami analitycznymi skoncentrował się na problematyce kulturowo-społecznej. "Goalkeeper" z racji pragmatycznego doboru języka kreacji pozostaje jednym z najważniejszych dzieł - dokumentów sztuki postkonceptualnej.

Współczesne prace - wielkoformatowe "My Time" (2000) i "Kolekcjonerzy much" (2007), wykonane z wykorzystaniem technik komputerowych, są ludycznym rozwinięciem problematyki autokreacji, autorefleksji i tautologii.


Kurator wystawy: Krzysztof Siatka

Zdzisław Sosnowski My Time
Otwarcie wystawy: 20 luty 2008 godzina 18
Wystawę można oglądać do 26 kwietnia 2008 roku

Galeria Foto-Medium-Art
ul. Karmelicka 28/12, 31-128 Kraków

info@foto-medium-art.com
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0