Grzegorz Zygier w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego

W czwartek, 29 listopada 2007 roku w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zostanie otwarta wystawa fotografii Grzegorza Zygiera. Artysta, członek Związku Polskich Artystów Fotografików w swoim najnowszym cyklu zatytułowanym "Twoone" wykorzystuje efekt podwójnej ekspozycji.
Grzegorz Zygier urodził się w 1954 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Absolwent Politechniki Krakowskiej. Od 20 lat pracuje jako fotograf w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oprócz fotografii uprawia rówież sztukę video i performance. W latach 1982-1987 był związany z ruchem artystycznym "Kultura Zrzuty". W tym czasie uczestniczy w wielu manifestacjach, akcjach i spotkaniach artystycznych, m.in. Nieme Kino, Pozdrawiamy Urzędników Sztuki, plenery Teofilów oraz współtworzy pismo artystyczne "Tango". W 1990 roku w Krakowie razem z Adamem Rzepeckim zorganizował formację artystyczną "Stacja Pi. Stacja", znaną m.in. ze spektakularnych performances podczas Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. W 1988 roku Zygier został wyróżniony stypendium twórczym Miasta Krakowa. Grzegorz Zygier od 1987 roku należy do Związku Polskich Artystów Fotografików.

fot. Grzegorz Zygier "Twoone"

Poniżej zamieszczamy fragment tekstu Krzysztofa Jureckiego "O problemie fotografii pt. TWOONE":

Nowy cykl prac Grzegorza Zygiera nie jest zupełnie nową koncepcją. Artysta operuje w nim autorską techniką, która wykorzystuje potencjał tzw. podwójnej ekspozycji i tkwiących w niej technicznych możliwości podlegających artystycznej, a także intuicyjnej analizie. Nie jest to jednak fotomontaż, ani fotografia cyfrowa, choć z pewnością metoda Grzegorza przybliża się do tych technik. Pierwsze prace z takim bardzo oryginalnym eksperymentowaniem powstały już w końcu lat 80. i odnosiły się do dwóch zjawisk artystycznych: ludycznej Kultury Zrzuty oraz do tradycji konceptualizmu*.
(...)
Czym jest TWOONE?
To bardzo ciekawe prace, będące kontynuacją Zestawu autorskiego i Perfo.racji, które były jednak bardziej nastawione na idee kontekstu słownego, pojawiającego się między tekstem preformacji błony filmowej, a samym obrazem. Obecne są bardziej skomplikowane w sensie ideowym, albo zmierzające do zgeometryzowania i absolutyzowania zawartych tam form. Ironia jest, ale bardzo subtelna i jeszcze bardziej skryta. Zdjęcia pokazują, że można sięgać do tradycji konceptualizmu, że jest ona bardzo ważna, ba, stanowi niezbędny składnik wielu najnowszych koncepcji sztuki z przełomu XX/XXI wieku. W tym wypadku konceptualizm łączy się z tradycją wizualizmu i jej polskiej odmiany "fotografii elementarnej". Jednak znów dostrzegam więcej różnic, niż podobieństw w zakresie metody fotografowania i ostatecznej formy.
- fragment wstępu do katogu wystawy autorstwa Krzysztofa Jureckiego

fot. Grzegorz Zygier "Twoone"

*Pisałem o pracach z zestawu autorskiego w wydawnictwie Fotografia polska lat 80.-tych, ŁDK, Łódź 1989. Warto zaznaczyć, że w latach 80. Grzegorz był jednym z najbardziej wytrwałych uczestników Kultury Zrzuty. Jego z prace z tego okresu czekają na właściwą interpretację, której np. zabrakło w katalogu i na wystawie Asteizm (CSW Warszawa, 2007). Mogłaby być jednym z "odkryć" dla tej ekspozycji, podobnie jak grupa Stacja Pi. Stacja czy grupa Łódź Fabryczna, ale tak się nie stało.


Grzegorz Zygier Twoone
Wernisaż: 29 listopada 2007 godzina 18

Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Cellarium Collegii Maioris
ul. Jagiellońska 15, Kraków

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Coolpix P1000 - pierwsze wrażenia
10 Lip 2018
Najnowszy Coolpix P1000 chce podbić serca miłośników superzoomów obiektywem o wyjątkowo dużym zakresie ogniskowych i wygodną ergonomią. Czy zdobędzie równie dużą popularność, co poprzednik, model P900?
3
Sony A7 III - test aparatu
6 Lip 2018
Choć wiele elementów zaczerpnięto z flagowego modelu, A7 III kosztuje ponad połowę mniej. Czy to najbardziej uniwersalna pełna klatka na rynku?
1
Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe
29 Cze 2018
Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.
1
WD My Passport Wireless SSD - test przenośnego dysku do backupu
27 Cze 2018
Backup zdjęć z karty pamięci w czasie podróży, łączność Wi-Fi, przeglądanie zdjęć na smartfonie i praca na baterii do 10 godzin, a w razie potrzeby - power bank dla aparatu. Brzmi, jak narzędzie marzeń dla wielu fotografów. Sprawdźmy czy dysk wart jest swojej wysokiej ceny.
1