Ludzie znad Dunaju sfotografowani przez Franka Gaudlitza

Goethe-Institut w Krakowie zaprasza na otwarcie wystawy Franka Gaudlitza "Ludzie znad Dunaju. Oczekiwanie na Europę". Artysta przez dwa lata podróżował po krajach, przez które przepływa Dunaj i średnioformatową kamerą fotografował ich mieszkańców. Na ekspozycji w Galerii Camelot zostanie zaprezentowanych 74 fotograficznych portretów Gaudlitza wybranych z kolekcji liczącej ponad 350 prac.
Frank Gaudlitz urodził się w 1958 roku. Studiował pod okiem samego Arno Fischera. Wbrew, obecnym na rynku sztuki, trendom fotografii artystycznej, Gaudlitz hołduje tradycyjnej fotografii dokumentalnej. Szczególnie interesuje go Rosja i inne kraje wschodnioeuropejskie, w których fotografuje zachodzące zmiany jakie dokonkują się po rozpadzie Związku Radzieckiego.

copyrights Frank Gaudlitz, "Ludzie znad Dunaju. Oczekiwanie na Europę"

Poniżej publikujemy cytaty z tekstu do katalogu wystawy autorstwa Jana Thorn-Prikkera:

Dunaj ciągle jest jeszcze linią graniczną. Rzeka łączy, ale i dzieli dziesięć państw, które w większości należały do dawnego bloku wschodniego, czyli strefy wpływów ZSRR. W małych miasteczkach i w regionach wiejskich położonych wzdłuż Dunaju dochodzi do spotkania najróżniejszych grup etnicznych, a także do zderzenia bogactwa i nędzy. Stagnacja gospodarcza, przełomy polityczne i niedawne wojny domowe pozostawiły tutaj wiele wyraźnych śladów. Oczekiwanie na Europę jest również podróżą w czasie, fotograficzną refleksją poświęconą zagadnieniu "postępu i rozwoju".

(...) Zdjęcia te nie roszczą sobie pretensji do reprezentatywności. Ich precyzja jest owocem wyczucia, które fotografik prezentuje w odniesieniu do człowieka, układu ciała i gestu. Niezmiernie istotne jest, że artysta potrafi zachęcić swoich modeli do nawiązania z nim intensywnego kontaktu i doprowadzić ich do stanu natężonej uwagi pomimo przypadkowości i krótkotrwałości spotkania.


copyrights Frank Gaudlitz, "Ludzie znad Dunaju. Oczekiwanie na Europę"

Gaudlitz posługuje się aparatem średnioformatowym, który trzeba umieszczać na statywie, wskutek czego proces fotografowania ulega znacznemu spowolnieniu. Okoliczności sporządzania portretu powodują, iż to, co normalnie dokonuje się w mgnieniu oka, tutaj znacznie rozciąga się w czasie. Ludzie muszą czekać przed obiektywem aparatu. Rezultatem tego specyficznego procesu twórczego jest pełna napięcia koncentracja oraz niezwyczajna powaga. Opadają maski, jakie często przybierają portretowani ludzie w typowych sytuacjach.

Artysta fotografował swoich modeli w tych miejscach, gdzie doszło do spotkania z nimi. Odżegnał się od inscenizowania obrazu i koncentrował się wyłącznie na samym momencie wykonywania zdjęcia oraz na relacji pomiędzy osobą i tłem. Gaudlitz pokazuje wyłącznie całe postacie pozujących ludzi i prawie zawsze fotografuje w plenerze. Prace są bardzo podobne formalnie i właśnie dlatego kierują uwagę ku szczegółom, które różnią przedstawione osoby.
- cytaty z tekstu Jana Thorn-Prikkera

Organizatorzy wystawy: Galeria Camelot i Funacja Imago Mundi.


Frank Gaudlitz Ludzie znad Dunaju. Oczekiwanie na Europę
24.11 - 30.12.2007
wernisaż wystawy: 23 listopada 2007 godzina 18

Galeria Camelot
ul. sw. Tomasza 1, Kraków
Tel. +48 12 4225829

info@krakau.goethe.org
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
8
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0