Gry wizualne w Cieszynie

Już dzisiaj, 24 października 2007 roku o godzinie 18 w galerii Szarej w Cieszynie odbędzie się otwarcie zbiorowej wystawy zatytułowanej "Gry wizualne". Ekspozycja jest kolejną prezentacją w ramach Projektu Otwartego polegającego na konfrontacji aktualnych tendencji w sztuce Czech i Polski. Na wystawie zaprezentowane zostaną prace siedmiu artystów: Dity Pepe, Anety Grzeszykowskiej & Jana Smagi, Kateřiny Držkovej, Macieja Osiki, Tereza Severová oraz Ewy Axelrad. Polecamy!
Gdyby grę określał cel, na miano jedynego prawdziwego gracza zasługiwałby oszust. - Jean Baudrillard "O uwodzeniu"

Do Gier wizualnych zaproszeni zostali przedstawiciele młodego pokolenia, wykorzystujący w swoich projektach medium fotografii. Jak napisali pomysłodawcy projektu - Idea wystawy oparta jest na oszustwie dokonywanym na powierzchni obrazu fotograficznego, lecz manipulacje artystów są jedynie punktem wyjścia, a "prawdziwe" gry toczą się nieco dalej w miejscach, do których one się odnoszą. Swoje gry z obrazem na wystawie zaprezentują: Dita Pepe, Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga, Kateřina Držková, Maciej Osika, Tereza Severová oraz Ewa Axelrad.

fot. Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga

Manipulacje w obrębie obrazu fotograficznego, tak cyfrowe jak i wykorzystujące zwykłą, "analogową" inscenizację, stylizację, poruszają się w przestrzeni pomiędzy złudzeniem a rzeczywistością. Zdaje się, że na styku tych dwóch pojęć dzieją się najbardziej interesujące rzeczy. Istotnego znaczenia w przypadku większości prac nabiera problematyka dokumentalności, przepracowana, poddana pod wątpliwość, wręcz zdewaluowana, szczególnie w pracach Teresy Severovej "Overflow area" przedstawiających zatopione hale/baseny, iluzyjne przestrzenie budynku YMCA Anety Grzeszykowskiej i Jana Smagi, czy demaskujące cyfrowe zafałszowania rzeczywistości "Viewpoints" Kateřiny Držkovej, ale przede wszystkim "Autoportrety z mężczyznami" Dity Pepe, które to jednocześnie inicjują kolejny istotny wątek ekspozycji czyli poszukiwane tożsamości.

fot. Dita Pepe "Autoportrety z mężczyznami"

Odnajdujemy tu "puste portrety" Anety Grzeszykowskiej z wizerunkami nieistniejących ludzi, "za którymi już nic się nie kryje", autoportrety Macieja Osiki kreujące nową nieokreśloną tożsamość, bazujące na kulturowych ikonach piękna, czy też prawdę zamienioną w sztuczność w przedstawieniach młodych ludzi autorstwa Ewy Axelrad. - tekst Łukasz Dziedzic i Joanna Rzepka

fot. Tereza Severova

Kuratorzy wystawy: Joanna Rzepka & Łukasz Dziedzic.


Wystawa Gry wizualne
25.10 - 28.11.2007
Wernisaż wystawy: 24 października 2007 godzina 18

galeria SZARA
ul. Srebrna 1, Cieszyn

szara@galeriaszara.pl

Projekt współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej z programu Interreg III a Czechy-Polska.
Projekt Otwarty jest częścią programu "Ciesz się Cieszynem".

Współpraca: Miasto Cieszyn, Galeria Raster


Fotografie Anety Grzeszykowskiej i Jana Smagi udostępnione zostały dzięki uprzejmości galerii Raster.
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1