Gry wizualne w Cieszynie

Już dzisiaj, 24 października 2007 roku o godzinie 18 w galerii Szarej w Cieszynie odbędzie się otwarcie zbiorowej wystawy zatytułowanej "Gry wizualne". Ekspozycja jest kolejną prezentacją w ramach Projektu Otwartego polegającego na konfrontacji aktualnych tendencji w sztuce Czech i Polski. Na wystawie zaprezentowane zostaną prace siedmiu artystów: Dity Pepe, Anety Grzeszykowskiej & Jana Smagi, Kateřiny Držkovej, Macieja Osiki, Tereza Severová oraz Ewy Axelrad. Polecamy!
Gdyby grę określał cel, na miano jedynego prawdziwego gracza zasługiwałby oszust. - Jean Baudrillard "O uwodzeniu"

Do Gier wizualnych zaproszeni zostali przedstawiciele młodego pokolenia, wykorzystujący w swoich projektach medium fotografii. Jak napisali pomysłodawcy projektu - Idea wystawy oparta jest na oszustwie dokonywanym na powierzchni obrazu fotograficznego, lecz manipulacje artystów są jedynie punktem wyjścia, a "prawdziwe" gry toczą się nieco dalej w miejscach, do których one się odnoszą. Swoje gry z obrazem na wystawie zaprezentują: Dita Pepe, Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga, Kateřina Držková, Maciej Osika, Tereza Severová oraz Ewa Axelrad.

fot. Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga

Manipulacje w obrębie obrazu fotograficznego, tak cyfrowe jak i wykorzystujące zwykłą, "analogową" inscenizację, stylizację, poruszają się w przestrzeni pomiędzy złudzeniem a rzeczywistością. Zdaje się, że na styku tych dwóch pojęć dzieją się najbardziej interesujące rzeczy. Istotnego znaczenia w przypadku większości prac nabiera problematyka dokumentalności, przepracowana, poddana pod wątpliwość, wręcz zdewaluowana, szczególnie w pracach Teresy Severovej "Overflow area" przedstawiających zatopione hale/baseny, iluzyjne przestrzenie budynku YMCA Anety Grzeszykowskiej i Jana Smagi, czy demaskujące cyfrowe zafałszowania rzeczywistości "Viewpoints" Kateřiny Držkovej, ale przede wszystkim "Autoportrety z mężczyznami" Dity Pepe, które to jednocześnie inicjują kolejny istotny wątek ekspozycji czyli poszukiwane tożsamości.

fot. Dita Pepe "Autoportrety z mężczyznami"

Odnajdujemy tu "puste portrety" Anety Grzeszykowskiej z wizerunkami nieistniejących ludzi, "za którymi już nic się nie kryje", autoportrety Macieja Osiki kreujące nową nieokreśloną tożsamość, bazujące na kulturowych ikonach piękna, czy też prawdę zamienioną w sztuczność w przedstawieniach młodych ludzi autorstwa Ewy Axelrad. - tekst Łukasz Dziedzic i Joanna Rzepka

fot. Tereza Severova

Kuratorzy wystawy: Joanna Rzepka & Łukasz Dziedzic.


Wystawa Gry wizualne
25.10 - 28.11.2007
Wernisaż wystawy: 24 października 2007 godzina 18

galeria SZARA
ul. Srebrna 1, Cieszyn

szara@galeriaszara.pl

Projekt współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej z programu Interreg III a Czechy-Polska.
Projekt Otwarty jest częścią programu "Ciesz się Cieszynem".

Współpraca: Miasto Cieszyn, Galeria Raster


Fotografie Anety Grzeszykowskiej i Jana Smagi udostępnione zostały dzięki uprzejmości galerii Raster.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0
Panasonic Lumix LX100 II - zdjęcia przykładowe
10 Wrz 2018
Podczas dzisiejszej wizyty w siedzibie firmy, mieliśmy okazję bliżej zaznajomić się w drugą generacją uniwersalnego kompaktu opartego o matrycę 4/3. Zobaczcie, jak Panasonic Lumix LX100 II radzi sobie w praktyce.
0