"Analogie" w Galerii Lipińskiego

Galeria Lipińskiego zaprasza w najbliższy piątek, 28 września 2007 roku na otwarcie zbiorowej wystawy fotografii zatytułowanej "Analogie". Na ekspozycji zostaną zaprezentowane prace czwórki artystów: Basi Sokołowskiej, Łukasza Jurewicza, Weroniki Gęsickiej i Ireneusza Misiaka. Jak napisała georgia Krawiec w tekście towarzyszącym wystawie: "wszystkie (fotografie) kreują własną rzeczywistość oraz uzmysławiają współistnienie drugiego człowieka w jego własnej osamotnionej rzeczywistości".
fot. Weronika Gęsicka

Poniżej publikujemy tekst autorstwa georgii Krawiec towarzyszący wystawie Analogie:

Zacznijmy od oszustwa. "Warunkiem bogactwa jest utrata wszystkiego" - tak przekonuje pewne bóstwo w komedii Plauta, protagonistę Querolusa. Bohater ten ma zaufać oszustowi, ponieważ, jak twierdzi owo bóstwo, zaufanie wbrew własnej woli przyniesie mu upragnione szczęście. Jeśli poruszając się w świecie klasycznej fotografii czarno-białej użyjemy tak specyficznego jej rodzaju jakim jest fotografia litowa nie padniemy ofiarą oszustwa jak nasz protagonista. Tutaj, tak jak przyrzeka bóstwo, koncentracja nad formą całości a nie nad szarym detalem, ograniczenie widzenia do kluczowych elementów oznacza bogactwo przez utratę. Taką właśnie drogę wybrali trzej młodzi fotograficy wystawiający wspólnie z Basią Sokołowską w Galerii Lipińskiego w Warszawie.

W subtelnych obrazach Weroniki Gęsickiej widzimy codzienność w warszawskim Zoo. Jak podkreśla tytuł, baśniowy świat ogrodu zoologicznego jest diametralnie inny od zdjęć w stylu kolorowych miesięczników geograficznych: z jednej strony jej obrazy rozpraszają tło i redukują treści, z drugiej jednak są pełne tak wielu niuansów szarości, że w przykładowej parkowej mgle czy też w cieniu drzew doszukujemy się nieuchronnie stworzeń z beztroskiego dzieciństwa.

Także światło-cieniem zajmuje się Ireneusz Misiak, który w swoich fotografiach przedstawia tło ludzkiego istnienia. W graficznych ujęciach redukuje rysy główki dziecięcej demaskując indywidualnego człowieka jako płaszczyznę ingerencji innych. Odwracając priorytety przedstawia ludzi sprowadzonych do sylwetek, których indywidualizm zanika, zaś w bezwładnie wiszące ciało Chrystusa wpaja ducha prawdy. W ten sposób alegoryzuje podejście współczesnego społeczeństwa do wiary.


fot. Łukasz Jurewicz

Łukasz Jurewicz już od czterech lat pracuje nad cyklem ADMIRABILIS łączącym portret i krajobraz. W tych "Osobliwościach" każdy obraz z osobna przekonuje dopracowaniem grymasu, zagłębia się w sferę emocji, próbując przedstawić wizualny alfabet uczuć. Autor pisze "Tworząc ADMIRABILIS chciałem, by odbiorca (...) we własny sposób przeżył na nowo minioną już sytuację - zatrzymaną jednak w kadrze i dzięki temu nie pozwalającą o sobie zapomnieć." Myślę, że wychodząc z wystawy, większość odwiedzających zachowa na długo w pamięci obraz ucieleśnionego zdziwienia.

Formalnym przeciwieństwem prac wyżej opisanych autorów, pokazujących graficzne monochromatyczne odbitki litowe jest projekt Basi Sokołowskiej DOM, która przedstawia wielkoformatowe crossy o uderzającej swą intensywnością kolorystyce. Autorka odkrywa przewrotność rzeczywistości znajdującej się po zewnętrznej i wewnętrznej stronie okna. Przez odwrócenie kolorystyki podkreśla ona formalną część przewrotności. Przez wskazanie nie zrównoważenia treści z formą: świat wewnętrzny jest zawsze sztucznie barwny - świat zewnętrzny jednokolorowy, artystka odsłania różnice relacji jednostki ze światem wewnętrznym i zewnętrznym. Przez podkreślenie braku równowagi połączonych ujęć: na każdej fotografii dominuje świat wewnętrzny - świat zewnętrzny jest widoczny dopiero na "drugi rzut oka", Sokołowska wskazuje na przewagę świata wewnętrznego nad zewnętrznym. Także przez połączenie różnych technik sugeruje ona dysproporcję naszego traktowania tych dwóch sfer: w świecie wewnętrznym użyty analogowy aparat pozwolił autorce ująć w sposób szczegółowy zawartość wnętrza - świat zewnętrzny zarejestrowany schematycznie i zredukowany został naświetlony za pomocą aparatu otworkowego.


fot. Basia Sokołowska

Te głeboko emocjonalne ale także estetycznie piękne unikatowe fotografie Basi Sokołowskiej nie odbiegają jednak w swej intencji od fotografii litowych: wszystkie kreują własną rzeczywistość oraz uzmysławiają współistnienie drugiego człowieka w jego własnej osamotnionej rzeczywistości. - Wrzesień, 2007 georgia Krawiec

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace takich artystów jak: Basia Sokołowska, Łukasz Jurewicz, Weronika Gęsicka i Ireneusz Misiak.


Wystawa Analogie
Termin: 29.09 - 18.10.2007
Wernisaż wystawy: 28 września 2007 godzina 19

Galeria Lipińskiego
przy Alejach Jerozolimskich 63, Warszawa


Do 28 września 2007 roku w Galerii Lipińskiego prezentowane są prace Andrzeja Dragana z cyklu Alegorie i Makabreski. Polecamy.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0