"Footprints" Anity Andrzejewskiej w Wozowni

Galeria Sztuki Wozownia zaprasza na wystawę fotografii Anity Andrzejewskiej. Prace artystki znane są z łagodności półtonów, miękkiego obrazu i specyficznego, nostalgiczno-tajemniczego klimatu. Na ekspozycji zatytułowanej "Footprints" prezentowane są fotografie zrealizowane przez Andrzejewską w różnych zakątkach świata.
fot. Anita Andrzejewska

Anita Andrzejewska urodziła się w 1970 roku w Toruniu. Absolwentka Wydziału Grafiki i Projektowania ASP w Krakowie, członkini ZPAF oraz stowarzyszenia twórczego "Grupa 13".

Za swoją twórczość w dziedzinie grafiki, ilustracji i fotografii była wielokrotnie nagradzana. Do głównych jej osiągnięć należy: 2003 - wyróżnienie honorowe w konkursie na projekt fotograficzny, Santa Fe Center for Visual Arts, USA; 2002 - stypendium Ministra Kultury w dziedzinie fotografii; 2001- I nagroda w konkursie ilustracji dziecięcej Pro-Bolonia, Warszawa; 1997 - nagroda regulaminowa Trzecie Triennale Grafiki Polskiej, Katowice; 1996 - druga nagroda w konkursie Grafika Roku, Kraków; 1995 - wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Fotografii Artystycznej Fotoforum'95. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych. Poza fotografią zajmuje się również projektowaniem książek oraz ilustracją dla dzieci.

Oprócz licznych nagród należy wymienić kilka ważnych wystaw indywidualnych m.in. w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie 2002 i Bratysławie 2003 oraz zbiorowych "Transphotographiques" Lille 2002, "Woman Photographers Net" Bolonia 2000.

fot. Anita Andrzejewska

Poniżej publikujemy fragmenty tekstu "Monumenty stanów ulotnych" autorstwa Adama Soboty z katalogu wystawy "Miejsca":

Anita Andrzejewska nadaje swoim fotografiom wyrazisty indywidualny styl, przez co już na pierwszy rzut oka możemy nabrać przekonania, że mamy do czynienia ze świadomą wypowiedzią artystyczną. W wypadku takich prac obraz świata uzyskuje rangę rzeczywistości autonomicznej, nawet jeśli jest to bezpośrednie odwzorowanie fizycznej przestrzeni. W istocie jest on bowiem konstrukcją stworzoną przez autora na podstawie współoddziaływanie jego intencji, warunków w świecie zewnętrznym i specyficznych możliwości medium. Tak więc wypracowanie jakiegoś stopnia obrazowej autonomii fotografii jest warunkiem rozpatrywania jej jako obiektu sztuki. Może to być osiągnięte w różny sposób. Niegdyś fotografowie-pikturaliści dążyli do tego uszlachetniając ostateczny obraz specjalnymi procedurami, aby dorównać ówczesnym normom estetycznym malarstwa i grafiki. Z kolei późniejsi zwolennicy fotografii awangardowej ten sam cel starali się osiągnąć respektowaniem medialnej czystości procedur fotografii. Różne cechy pac Anity Andrzejewskiej dowodzą, że wyciąga ona wnioski z wielu tych doświadczeń, jakkolwiek nie czyni wyraźnych odniesień do historycznych wzorów, w formie pastiszów czy cytatów.

Najbardziej charakterystyczne właściwości strategii autorki przejawiają się poprzez wyborów tematów, sposób kadrowania obrazów, jak i przez specyficzną redukcję tego zakresu bodźców wizualnych, jakie może przekazać fotografia. Wrażenie redukcji narzuca się dość mocno odbiorcy tych prac. Autorka posługuje się fotografią czarno-białą, w której modyfikuje skalę tonów tak, że na obrazach dominują ciemne szarości, zawierające jednak wiele odcieni i rozpoznawalnych szczegółów. Z kolei najjaśniejsze parte obrazów często zostają tam wyraźnie wyodrębnione i kontrastują z ciemnoszarym tłem. Taki kontrast stwarza wysublimowane formalne napięcia i dynamizuje przedstawienia, co jest o tyle istotne, że są one skadrowane z wyraźnym podkreśleniem symetrii. Te modyfikacje światłocienia sprawiają, że odbiorca ma raczej wrażenie kontaktu z wewnętrzną wizją niż z powierzchownym odzwierciedleniem widzialnego świata, mimo zasadniczo dokumentalnego charakteru przekazu. Znaczące jest także to, że autorka rezygnuje z koloru jako środka wyrazu. Większość prac wystawianych ostatnio przez Anitę Andrzejewską to obserwacje poczynione w Indiach i Australii, a więc w miejscach które zwykle fascynują przybyszów niezwykłą kolorystyką. Zwłaszcza w fotoreportażach, jakie różni podróżnicy przywożą z Indii dominuje pewien stereotyp, w którym obfitość jaskrawych barw towarzyszy impresyjnym obserwacjom takich zjawisk, jak nędza, przeludnienie, wspaniałość zabytków, przeplatanie się sacrum i profanum lub piękna i kiczu. Rezygnacja z kolorów i ekspresyjna modyfikacja światłocienia służy więc usunięciu tego stereotypu z pola widzenia, aby uwaga odbiorcy kierowała się ku poszukiwaniu jakiejś elementarnej struktury przedstawionego świata.

Moim zdaniem, fotografie Anity Andrzejewskiej są ważnym przejawem pewnej koncepcji nowoczesności, która wyraża się w uważniej kontemplacji tego, co bezpośrednio zauważalne. Prace te wyrażają stany skupienia w świecie, który właśnie dzięki temu wydaje się wyciszony. Jest to jakby odwrotna strona hałaśliwej i agresywnej codzienności, ale nie odwrócenie się od niej. (...)
- Adam Sobota


Anita AndrzejewskaFootprints
7 - 30 września 2007

Galeria Sztuki Wozownia
Rabiańska 20, Toruń
tel. +48 (0)56 622 63 39?
fax. +48 (0)56 621 09 29
email:
wozownia@wp.pl
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0