"Footprints" Anity Andrzejewskiej w Wozowni

Autor: Marta Sinior

14 Wrzesień 2007
Artykuł na: 6-9 minut
Galeria Sztuki Wozownia zaprasza na wystawę fotografii Anity Andrzejewskiej. Prace artystki znane są z łagodności półtonów, miękkiego obrazu i specyficznego, nostalgiczno-tajemniczego klimatu. Na ekspozycji zatytułowanej "Footprints" prezentowane są fotografie zrealizowane przez Andrzejewską w różnych zakątkach świata.
fot. Anita Andrzejewska

Anita Andrzejewska urodziła się w 1970 roku w Toruniu. Absolwentka Wydziału Grafiki i Projektowania ASP w Krakowie, członkini ZPAF oraz stowarzyszenia twórczego "Grupa 13".

Za swoją twórczość w dziedzinie grafiki, ilustracji i fotografii była wielokrotnie nagradzana. Do głównych jej osiągnięć należy: 2003 - wyróżnienie honorowe w konkursie na projekt fotograficzny, Santa Fe Center for Visual Arts, USA; 2002 - stypendium Ministra Kultury w dziedzinie fotografii; 2001- I nagroda w konkursie ilustracji dziecięcej Pro-Bolonia, Warszawa; 1997 - nagroda regulaminowa Trzecie Triennale Grafiki Polskiej, Katowice; 1996 - druga nagroda w konkursie Grafika Roku, Kraków; 1995 - wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Fotografii Artystycznej Fotoforum'95. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych. Poza fotografią zajmuje się również projektowaniem książek oraz ilustracją dla dzieci.

Oprócz licznych nagród należy wymienić kilka ważnych wystaw indywidualnych m.in. w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie 2002 i Bratysławie 2003 oraz zbiorowych "Transphotographiques" Lille 2002, "Woman Photographers Net" Bolonia 2000.

fot. Anita Andrzejewska

Poniżej publikujemy fragmenty tekstu "Monumenty stanów ulotnych" autorstwa Adama Soboty z katalogu wystawy "Miejsca":

Anita Andrzejewska nadaje swoim fotografiom wyrazisty indywidualny styl, przez co już na pierwszy rzut oka możemy nabrać przekonania, że mamy do czynienia ze świadomą wypowiedzią artystyczną. W wypadku takich prac obraz świata uzyskuje rangę rzeczywistości autonomicznej, nawet jeśli jest to bezpośrednie odwzorowanie fizycznej przestrzeni. W istocie jest on bowiem konstrukcją stworzoną przez autora na podstawie współoddziaływanie jego intencji, warunków w świecie zewnętrznym i specyficznych możliwości medium. Tak więc wypracowanie jakiegoś stopnia obrazowej autonomii fotografii jest warunkiem rozpatrywania jej jako obiektu sztuki. Może to być osiągnięte w różny sposób. Niegdyś fotografowie-pikturaliści dążyli do tego uszlachetniając ostateczny obraz specjalnymi procedurami, aby dorównać ówczesnym normom estetycznym malarstwa i grafiki. Z kolei późniejsi zwolennicy fotografii awangardowej ten sam cel starali się osiągnąć respektowaniem medialnej czystości procedur fotografii. Różne cechy pac Anity Andrzejewskiej dowodzą, że wyciąga ona wnioski z wielu tych doświadczeń, jakkolwiek nie czyni wyraźnych odniesień do historycznych wzorów, w formie pastiszów czy cytatów.

Najbardziej charakterystyczne właściwości strategii autorki przejawiają się poprzez wyborów tematów, sposób kadrowania obrazów, jak i przez specyficzną redukcję tego zakresu bodźców wizualnych, jakie może przekazać fotografia. Wrażenie redukcji narzuca się dość mocno odbiorcy tych prac. Autorka posługuje się fotografią czarno-białą, w której modyfikuje skalę tonów tak, że na obrazach dominują ciemne szarości, zawierające jednak wiele odcieni i rozpoznawalnych szczegółów. Z kolei najjaśniejsze parte obrazów często zostają tam wyraźnie wyodrębnione i kontrastują z ciemnoszarym tłem. Taki kontrast stwarza wysublimowane formalne napięcia i dynamizuje przedstawienia, co jest o tyle istotne, że są one skadrowane z wyraźnym podkreśleniem symetrii. Te modyfikacje światłocienia sprawiają, że odbiorca ma raczej wrażenie kontaktu z wewnętrzną wizją niż z powierzchownym odzwierciedleniem widzialnego świata, mimo zasadniczo dokumentalnego charakteru przekazu. Znaczące jest także to, że autorka rezygnuje z koloru jako środka wyrazu. Większość prac wystawianych ostatnio przez Anitę Andrzejewską to obserwacje poczynione w Indiach i Australii, a więc w miejscach które zwykle fascynują przybyszów niezwykłą kolorystyką. Zwłaszcza w fotoreportażach, jakie różni podróżnicy przywożą z Indii dominuje pewien stereotyp, w którym obfitość jaskrawych barw towarzyszy impresyjnym obserwacjom takich zjawisk, jak nędza, przeludnienie, wspaniałość zabytków, przeplatanie się sacrum i profanum lub piękna i kiczu. Rezygnacja z kolorów i ekspresyjna modyfikacja światłocienia służy więc usunięciu tego stereotypu z pola widzenia, aby uwaga odbiorcy kierowała się ku poszukiwaniu jakiejś elementarnej struktury przedstawionego świata.

Moim zdaniem, fotografie Anity Andrzejewskiej są ważnym przejawem pewnej koncepcji nowoczesności, która wyraża się w uważniej kontemplacji tego, co bezpośrednio zauważalne. Prace te wyrażają stany skupienia w świecie, który właśnie dzięki temu wydaje się wyciszony. Jest to jakby odwrotna strona hałaśliwej i agresywnej codzienności, ale nie odwrócenie się od niej. (...)
- Adam Sobota

Anita AndrzejewskaFootprints

7 - 30 września 2007

Galeria Sztuki Wozownia
Rabiańska 20, Toruń
tel. +48 (0)56 622 63 39?
fax. +48 (0)56 621 09 29
email:
wozownia@wp.pl

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Wraz z końcem czerwca ruszają Letnie Meetingi Fotograficzne - seria wydarzeń obejmujących spotkania z ekspertami, praktyczne warsztaty i testy sprzętu. Przez cały lipiec cykl odwiedzi...
4
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Powiązane artykuły