Wystawa o leśnych złodziejach jajek

Wyjątkowa wystawa o intrygującym tytule zostanie zaprezentowana w krakowskiej Galerii ZPAF i S-ka. "Kto kradnie jajka w lesie?" to ekspozycja składająca się z fotografii pochodzących z archiwum Zakładu Ekologii, Badań Łowieckich i Ekoturystyki. Choć cel zdjęć powstałych przy pomocy wbudowanego w budkę dla ptaków aparatu cyfrowego i termo-komórki nie był artystyczny, to charakter obrazów jest zbliżony do niejednej współczesnej twórczej kreacji.
zdjęcie z wystawy "Kto kradnie jajka w lesie?"

Poniżej publikujemy tekst kuratora wystawy - Karola Hordzieja:

Tęsknota za autentycznością to zapewne jeden z powodów, dla których coraz chętniej oglądamy różnego rodzaju kolekcje fotografii amatorskiej lub archiwalnej. W krajach anglojęzycznych istnieje pojęcie "vernacular photography" używane na określenie fotografii amatorskiej, przeważnie anonimowej, tworzonej spontanicznie: jako rodzinna pamiątka, dokumentacja ważnych momentów z życia bliskich osób, zdjęcia zbiorowe. Obecnie coraz częściej pojęcie to wchłania także fotografię znalezioną (na przykład na pchlich targach lub wśród zdjęć odrzuconych przez klientów zakładów fotograficznych), fotografię wykonaną w celach użytkowych, kiedy strona wizualna i artystyczna nie była intencją osoby tworzącej zdjęcie, a także fotografie wykonane bez bezpośredniego udziału człowieka, przy pomocy odpowiednich urządzeń (jak w budkach do zdjęć paszportowych).

Fotografie składające się na wystawę "Kto kradnie jajka w lesie?" to wybór z archiwum liczącego kilka tysięcy fotografii wykonanych w ramach ekologicznych badań naukowych. Cały proces badawczy jest zjawiskiem w pełni czytelnym tylko dla przeprowadzających go naukowców, którzy posiadają odpowiednią wiedzę metodologiczną. Dla widza spoglądającego z zewnątrz projekt nabiera charakteru szalonego performance. Pracownicy Instytutu Biologii rozkładają w lesie tysiące kurzych jaj, stosując przy tym bardzo dokładny schemat wyznaczony na mapie terenu. Ponieważ statystyczne dane uzyskane w pierwszym etapie badań są niewystarczające, badacze zmuszeni są zamontować na drzewach - w pobliżu miejsc, w których zostawiają jajka - cyfrowe aparaty wyposażone w fotokomórkę, które mają dostarczyć im dodatkowych informacji.


zdjęcie z wystawy "Kto kradnie jajka w lesie?"

Przedstawiony na wystawie wybór jest na tyle niewielki, by utracić swój poznawczy charakter. Pozostaje sama wizualna strona i atmosfera, przypominająca zdjęcia Weegee z miejsca zbrodni, albo album Kohei Yoshiyuki "Document Park", przedstawiający podglądane sceny z schadzek w tokijskim parku wykonane na filmie na podczerwień w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Oderwane od swojego przeznaczenia i źródła powstania zdjęcia odkrywają przed nami, jak blisko siebie znajdują się różne gatunki i nurty fotografii. Charakterystyczne rysy estetyki snapshot - sposób kadrowania, niska jakość zdjęć, światło lampy błyskowej skierowane na wprost obiektu - przywołują zdjęcia z albumu "Hysteric Glamour" (1998) Terry'ego Richardsona, autora odważnych kampanii reklamowych dla marki Sisley. Richardson z pseudo-amatorskiej fotografii stworzył niezwykle popularny i wpływowy styl, który pod koniec lat dziewięćdziesiątych zawładnął fotografią mody, a obecnie jego ślady można odnaleźć w twórczości wielu fotografów z obszaru fotografii artystycznej lub reportażowej. Takie efekty, jak flesz przepalający pierwszy plan zdjęcia, nie tylko nadają mu mają nie tylko estetyczny charakter, lecz mają na celu potwierdzenie autentyczności wykonanego zdjęcia.

Pracom składającym się na wystawę "Kto kradnie jajka w lesie" towarzyszy jeden z aparatów używanych w trakcie badań, zawieszony na ścianie między odbitkami. W przypadku obecności widzów w galerii, aparat wprawia w ruch fotokomórka (uaktywniana co 30 sekund). Przyłapani w nieprzewidzianym momencie odwiedzający trafiają w sytuację, która okazuje się być powtórzeniem chwili uchwyconej na zdjęciach z lasu. Krótki błysk sygnalizuje wykonanie zdjęcia, które pozostaje w pamięci aparatu, bez wskazania jego przeznaczenia.
- Karol Hordziej

Zdjęcia na wystawę udostępnił Zakład Ekologii, Badań Łowieckich i Ekoturystyki (Instytut Biologii Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) oraz Nadleśnictwo Ruszów i Nadleśnictwo Przemków.


Wystawa Kto kradnie jajka w lesie?
15.09 - 7.10.2007
Wernisaż: 14.09.2007 godzina 19

Galeria ZPAF i S-ka
ul. św. Tomasza 24, Kraków


 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2