Projekt "malavida: moRgan & veriKami" w CSW

Projekt "malavida: moRgan & veriKami" Barbary Konopki, należącej do pierwszego pokolenia polskich artystek cyberfeministek, realizowany jest od trzech lat. Na projekt ten składają się wielkoformatowe fotografie cyfrowe, filmy oraz animacje. Na wystawie zaprezentowane zostaną obrazy fotograficzne zbudowane z 70-80 warstw i wykonywane aparatem o matrycy 34 mln pikseli.
fot. Barbara Konopka, Mężczyzna - to się teraz leczy

moRgan (Barbara Konopka) należy do pierwszego pokolenia polskich artystek cyberfeministek. Muzyk, artystka performance i wideo, filmowiec. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi. W latach 1990-tych uczestniczyła aktywnie w rozwoju sztuki ruchomego obrazu. Do najbardziej znanych jej filmów, często nagradzanych na festiwalach filmowych za granicą, należą Interferencje (1985), Salve Nostardamus (1990), Animus XII (1990), Kaprysy i wariacje na tematy własne (1993-94), Binary Notes (1998), Hibernating Chips (1999) oraz Alice & Aibo (2003).

Jednym z najciekawszych i jednocześnie najbardziej pionierskich cyberfeministycznych projektów był Mental_Slide - wykrywacz do kłamstw do internetowych komunikatorów powstały w latach 2002-2004 z Wydziałem Elektroniki Politechniki Warszawskiej.

W swojej twórczości artystycznej, jak również w prezentowanym projekcie artystka podejmuje zagadnienia związane ze zjawiskiem transpłciowości ("transgenderyzmu"). Interesuje ją przede wszystkim transformacja jakiej podlega ciało oraz tożsamość w wyniku poddawanie się zabiegom takich jak: eugenika, modyfikacje genetyczne, chirurgia estetyczna czy operacje zmiany płci.

W czasie trwania wystawy planowana jest sesja teoretyczna poświęcona tematom, do których w swoim projekcie i pracach odnosi się artystka.

fot. Barbara Konopka, neurodziny Venus

Poniżej zamieszczamy tekst towarzyszący wystawie:

"Mala vida" to zarówno tytuł jednej z piosnek zespołu Manu Chao, jak i wyrażenie, które oznacza "złe życie". "Złe życie", jak napisała moRgan, to "życie bez stabilnej pozycji oraz bezpieczeństwa socjalnego". To również życie "z ryzykiem i bólem". Życie "pełne barw, a jednocześnie odwagi", "z dystansem do norm i standardów".

"malavida" to jedna z najbardziej ambitnych w sztukach wizualnych prób zapisu współczesnego kulturowego doświadczenia. I jedna z najbardziej ambitnych, również na poziomie zastosowania najnowszych technologii i estetyki, prób jego wizualizacji. Doświadczenia, które jest w równej mierze unikalne i wyjątkowe, jak i uniwersalne i powszechne.

"malavida" to studium płci, jej różnorodnych uwarunkowań oraz jej i ich roli w kształtowaniu własnej tożsamości. moRgan, w powszechnym i najbardziej potocznym rozumieniu, jest kobietą. veriKami również jest kobietą. Ale na podstawie czego można stwierdzić, kim są? Na podstawie kariotypu? Na podstawie drugo- czy też może trzeciorzędnych cech płciowych? A może na podstawie psychiki lub mentalności? Lub na podstawie tego, jak się ubierają? Czy też może na podstawie testów psychologicznych lub psychiatrycznych? A może na podstawie ustalenia sądu, że jedno z nich rzeczywiście jest kobietą, i tym samym zwolnione z bycia "mężczyzną"?

"malavida" to opowieść o spotkaniu kobiety z mężczyzną, który mężczyzną nie jest i który podczas 'sex reassignment therapy' - 'terapii dostosowania znamion płci do płci przeżywanej psychicznie' - przechodzi transformację w kobietę. Opowieść o spotkaniu, podczas którego dokonuje się, także dzięki wiedzy i technologii, proces dojrzewania obydwu kobiet do swojej własnej płciowości. To również afirmacja życia, nowego życia, całej jego "zjawiskowości" i jego piękna. Świętowanie spełnionych i zrealizowanych pragnień i marzeń, po okresie osaczenia i opuszczenia oraz różnych wykluczeń i dyskryminacji, we wszelkich możliwych formach, od obyczajowych, poprzez zawodowe, po społeczne i kulturowe (żeby wymienić tylko niektóre), związanych z transpłciowością. Radość ze spotkania i, jak przy narodzinach, z narodzin nowego i pięknego człowieka.



Projekt malavida: moRgan & veriKami Barbara Konopka
Otwarcie wystawy: poniedziałek 16 lipca, godzina 18
Wystawa czynna do 2 września 2007

Centrum Sztuki Współczesnej
Al. Ujazdowskie 6, Warszawa


 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2