Laurent Dejente w Instytucie Francuskim

Autor: Marta Sinior

18 Czerwiec 2007
Artykuł na: 6-9 minut
Instytut Francuski w Warszawie postanowil otworzyć się na nowe media i prezentować najnowsze tendencje w sztuce polskiej i francuskiej. Pierwszą wystawą inaugurującą cykl prezentacji współorganizowanych przez Instytut Francuski w Warszawie, Transfotografia i Maison de la Photographie du Nord-Pas de Calais będzie ekspozycja artysty reprezentowanego przez galerię Le Reverbere - Laurenta Dejente'a. Uroczyste otwarcie wystawy nastąpi we wtorek, 19 czerwca 2007 roku o godzinie 19.
Laurent Dejente z wystawy "Stacje"

Laurent Dejente urodził się w Sedan w 1961 roku. Studiował w Montpellier w szkole kineziterapii, gdzie uczył się odczytywać i leczyć ludzkie ciało. Jednocześnie zajmował się malarstwem. W 1991 roku porzucił malarstwo i poświęcił się studiowaniu historii sztuki oraz filozofii. WDwa lata później stypendium miasta Marsylii na realizację projektu Comme si l'arbre dans la foret/ Jakby drzewo w lesie zainspirowanego koncepcja natury Kanta. Ta praca wpłyneła na póżniejsze zainteresowania i rozważania artysty nad współczesnymi stereotypami i zależnościami socjokulturwymi.

W 1997 roku Dejente postanowił zająć się w większym stopniu fotografią, którą uznał za idealne medium do grania kodami przedstawienia. Stworzył wtedy pierwszą odsłonę projektu Itineraire bis: Les Sorties (Ścieżka bis: Wyjścia), który stanowi próbę dekonstrukcji za pomocą analizy postaw ciała i naszego romantycznego związku z przyrodą.
W 1999 roku otrzymał stypendium CNAP na swoją pierwszą wystawę w galerii Le Reverbere. L.Dejente powracił wtedy do swojego pierwszego przedmiotu studiów: ciała. Zaczął transponować dla swojej praktyki artystycznej metody obserwacji i diagnostyki wyuczone podczas praktyki lekarskiej. W ten sposób oko terapeuty prowadziło spojrzenie artysty. Podczas rezydencji w Bretanii w latach 1998 - 99 (na zaproszenie galerii Dourven w regionie Cotes d'Armor) zrealizował drugą część wystawy Itinéraire bis: Les Panoplies. (Ścieżki bis: Panoplie). Poprzez serię wielkoformatowych portretów sportowców amatorów i miłośników przyrody w strojach z Decathlonu,ujawniał i kwestionowal fałszywą, dominującą ideologię dobrego samopoczucia.

Wraz z galerią le Réverbere uczestniczył w FIAC w latach 1999, 2001, 2003 oraz w Paris Photo w 2001 i 2006 roku. W latach 2000 - 2003 tworzył krótkie serie (Leitmotiv, Lounge, La partie), w których ujawniało się coraz wyraźniej jego zainteresowanie wzajemną zależnością spojrzenia, ciała i przestrzeni.

W latach 2003 - 2004, wraz z artystką wideo Muriel Toulemonde, stworzył wystawę audiowizualną łączącą jego zainteresowania ciałem i sztuką. Le Gymnase stało się pracą na temat ciała realizowaną w ośrodku leczniczym, w którym niegdyś pracował.

L. Dejente przeprowadził się w 2004 roku do Lille i uczestniczył w piątek edycji festiwalu Transphotographiques, a następnie wystawiał w galerii Le Reverbere w ramach biennale sztuki współczesnej w Lyonie. Zaprezentował tam swoją nową serię Stations (Stacje), która wywraca przyzwyczajenia naszej percepcji i destabilizuje kadr percepcyjny, którym organizujemy sobie rzeczywistość. Obecnie mieszka i pracuje pomiędzy Lille i Marsylią.
- materiał dostarczony przez organizatorów wystawy

Laurent Dejente jest reprezentowany przez galerię Le Reverbere.

Laurent Dejente z wystawy "Stacje"

Poniżej publikujemy materiał powstały na podstawie tekstu Elodie Guida:

Stacja nr 22 Dziewczyna siedzi na brzegu basenu, ale jak to się dzieje, że woda jest za nią, a nie pod nią?
Stacja nr 26 Jak ten mężczyzna może chodzić po oknach swojego mieszkania?

Wystarczy obrócić głowę o 90°, by zrozumieć, że przestrzeń przedstawiona oraz przestrzeń obrazu zostały przekręcone. Ale gdy przestrzeń odnajdzie już swój naturalny kierunek, to ustawienie postaci staje się dziwne i nienaturalne.

Akt przechylenia kamery o 90 stopni oraz same sceny są tak wyreżyserowane, by gesty i ustawienie ludzi wydawały się jak najbardziej naturalne w otoczeniu przewróconym na bok. Zdają się tę osobliwą przestrzeń zamieszkiwać, choć nie dzieje się to bez pewnego napięcia. Fotograf nie ukrywa jednak elementów mechanizmu odwrócenia. Postaci nawiązują w ten sposób związek - często ironiczny i paradoksalny - z otoczeniem, które nie pasuje do przyjętej przez nich postawy.
Przez ten akt przechylenia, fotografia odrywa się od swojej bliskości z rzeczywistością, by znaleźć się w logice wieloznaczności. Obrazy przeobrażają się i grają naszymi przyzwyczajeniami oraz naszą intuicją. Nie funkcjonują już jako kopie świata, ale nie stają się też mylącym pozorem i manipulacją, ponieważ procedury inscenizacji pozostają widzialne. Narzędzie oraz przestrzeń, którą artysta stwarza funkcjonują jak instrument eksperymentu, jak oś napięcia między ciałem a światem. Sens fizyczny i metafizyczny miejsca człowieka w świecie zawiązują tutaj ścisłe związki.

Metoda zastosowana przez Dejente jest czymś więcej niż tylko techniką wykonania zdjęcia. Rozwija się w pytanie o związek człowieka ze światem. Jest propozycją eksperymentu do wykonania, a nie odpowiedzią na zadane pytanie.

Laurent Dejente Stacje

20 czerwca - 30 lipca 2007
wernisaż: 19 czerwca 2007 o godzinie 19.00

Galeria Instytutu Francuskiego w Warszawie
ul.Senatorska 38
tel. 0-22 505.98.00
fax 0-22 828.90.56

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Wraz z końcem czerwca ruszają Letnie Meetingi Fotograficzne - seria wydarzeń obejmujących spotkania z ekspertami, praktyczne warsztaty i testy sprzętu. Przez cały lipiec cykl odwiedzi...
5
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2