Laurent Dejente w Instytucie Francuskim

Instytut Francuski w Warszawie postanowil otworzyć się na nowe media i prezentować najnowsze tendencje w sztuce polskiej i francuskiej. Pierwszą wystawą inaugurującą cykl prezentacji współorganizowanych przez Instytut Francuski w Warszawie, Transfotografia i Maison de la Photographie du Nord-Pas de Calais będzie ekspozycja artysty reprezentowanego przez galerię Le Reverbere - Laurenta Dejente'a. Uroczyste otwarcie wystawy nastąpi we wtorek, 19 czerwca 2007 roku o godzinie 19.
Laurent Dejente z wystawy "Stacje"

Laurent Dejente urodził się w Sedan w 1961 roku. Studiował w Montpellier w szkole kineziterapii, gdzie uczył się odczytywać i leczyć ludzkie ciało. Jednocześnie zajmował się malarstwem. W 1991 roku porzucił malarstwo i poświęcił się studiowaniu historii sztuki oraz filozofii. WDwa lata później stypendium miasta Marsylii na realizację projektu Comme si l'arbre dans la foret/ Jakby drzewo w lesie zainspirowanego koncepcja natury Kanta. Ta praca wpłyneła na póżniejsze zainteresowania i rozważania artysty nad współczesnymi stereotypami i zależnościami socjokulturwymi.

W 1997 roku Dejente postanowił zająć się w większym stopniu fotografią, którą uznał za idealne medium do grania kodami przedstawienia. Stworzył wtedy pierwszą odsłonę projektu Itineraire bis: Les Sorties (Ścieżka bis: Wyjścia), który stanowi próbę dekonstrukcji za pomocą analizy postaw ciała i naszego romantycznego związku z przyrodą.
W 1999 roku otrzymał stypendium CNAP na swoją pierwszą wystawę w galerii Le Reverbere. L.Dejente powracił wtedy do swojego pierwszego przedmiotu studiów: ciała. Zaczął transponować dla swojej praktyki artystycznej metody obserwacji i diagnostyki wyuczone podczas praktyki lekarskiej. W ten sposób oko terapeuty prowadziło spojrzenie artysty. Podczas rezydencji w Bretanii w latach 1998 - 99 (na zaproszenie galerii Dourven w regionie Cotes d'Armor) zrealizował drugą część wystawy Itinéraire bis: Les Panoplies. (Ścieżki bis: Panoplie). Poprzez serię wielkoformatowych portretów sportowców amatorów i miłośników przyrody w strojach z Decathlonu,ujawniał i kwestionowal fałszywą, dominującą ideologię dobrego samopoczucia.

Wraz z galerią le Réverbere uczestniczył w FIAC w latach 1999, 2001, 2003 oraz w Paris Photo w 2001 i 2006 roku. W latach 2000 - 2003 tworzył krótkie serie (Leitmotiv, Lounge, La partie), w których ujawniało się coraz wyraźniej jego zainteresowanie wzajemną zależnością spojrzenia, ciała i przestrzeni.

W latach 2003 - 2004, wraz z artystką wideo Muriel Toulemonde, stworzył wystawę audiowizualną łączącą jego zainteresowania ciałem i sztuką. Le Gymnase stało się pracą na temat ciała realizowaną w ośrodku leczniczym, w którym niegdyś pracował.

L. Dejente przeprowadził się w 2004 roku do Lille i uczestniczył w piątek edycji festiwalu Transphotographiques, a następnie wystawiał w galerii Le Reverbere w ramach biennale sztuki współczesnej w Lyonie. Zaprezentował tam swoją nową serię Stations (Stacje), która wywraca przyzwyczajenia naszej percepcji i destabilizuje kadr percepcyjny, którym organizujemy sobie rzeczywistość. Obecnie mieszka i pracuje pomiędzy Lille i Marsylią.
- materiał dostarczony przez organizatorów wystawy

Laurent Dejente jest reprezentowany przez galerię Le Reverbere.

Laurent Dejente z wystawy "Stacje"

Poniżej publikujemy materiał powstały na podstawie tekstu Elodie Guida:

Stacja nr 22 Dziewczyna siedzi na brzegu basenu, ale jak to się dzieje, że woda jest za nią, a nie pod nią?
Stacja nr 26 Jak ten mężczyzna może chodzić po oknach swojego mieszkania?

Wystarczy obrócić głowę o 90°, by zrozumieć, że przestrzeń przedstawiona oraz przestrzeń obrazu zostały przekręcone. Ale gdy przestrzeń odnajdzie już swój naturalny kierunek, to ustawienie postaci staje się dziwne i nienaturalne.

Akt przechylenia kamery o 90 stopni oraz same sceny są tak wyreżyserowane, by gesty i ustawienie ludzi wydawały się jak najbardziej naturalne w otoczeniu przewróconym na bok. Zdają się tę osobliwą przestrzeń zamieszkiwać, choć nie dzieje się to bez pewnego napięcia. Fotograf nie ukrywa jednak elementów mechanizmu odwrócenia. Postaci nawiązują w ten sposób związek - często ironiczny i paradoksalny - z otoczeniem, które nie pasuje do przyjętej przez nich postawy.
Przez ten akt przechylenia, fotografia odrywa się od swojej bliskości z rzeczywistością, by znaleźć się w logice wieloznaczności. Obrazy przeobrażają się i grają naszymi przyzwyczajeniami oraz naszą intuicją. Nie funkcjonują już jako kopie świata, ale nie stają się też mylącym pozorem i manipulacją, ponieważ procedury inscenizacji pozostają widzialne. Narzędzie oraz przestrzeń, którą artysta stwarza funkcjonują jak instrument eksperymentu, jak oś napięcia między ciałem a światem. Sens fizyczny i metafizyczny miejsca człowieka w świecie zawiązują tutaj ścisłe związki.

Metoda zastosowana przez Dejente jest czymś więcej niż tylko techniką wykonania zdjęcia. Rozwija się w pytanie o związek człowieka ze światem. Jest propozycją eksperymentu do wykonania, a nie odpowiedzią na zadane pytanie.



Laurent Dejente Stacje
20 czerwca - 30 lipca 2007
wernisaż: 19 czerwca 2007 o godzinie 19.00

Galeria Instytutu Francuskiego w Warszawie
ul.Senatorska 38
tel. 0-22 505.98.00
fax 0-22 828.90.56

Komentarze
Polecane artykuły
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
2
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!