Fotografie Michała Diamenta we Wrocławiu

W trzydziestą rocznicę śmierci Michała Diamenta Centrum Fotografii Domek Romański we Wrocławiu zorganizował wystawę upamiętniającą prace tego wybitnego powojennego wrocławskiego twórcy. Na wystawie prezentowane są fotografie ze wszystkich etapów twórczości Diamenta oraz zdjęcia pochodzące z prywatnego archiwum artysty.
fot. Michał Diament

Michał Diament urodził się w 1935 roku w Skarżysku Kamiennej. W latach 1953-1955 studiował na wydziale mechanicznym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W roku 1961 przeniósł się do Wrocławia, gdzie podjął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Fotografią zainteresował się podczas studiuów. Po ich ukończeniu rozpoczął pracę dydaktyczną w PWSSP, w Międzywydziałowym Zakładzie Fotografii. W roku 1974 uzyskał stopień adiunkta, przedstawiając pracę teoretyczną "Fotografika jako istotny element w procesie twórczym grafika"; wówczas objął kierownictwo Międzywydziałowego Zakładu Fotografii w PWSSP. W 1966 roku został przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików.

Michał Diamnet na koncie ma wiele wystaw indywidualnych, z których do najważniejszych zalicza się: cykl Siatki (od 1969 roku), Dziecko (1965), Fotografika (1969) i Szukanie formy (1969).

Prace Michała Diamenta znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Okręgowego w Jeleniej Górze, Muzeum Zamkowego w Malborku, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Musée d?Art et d?Historie w Genewie oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.

Wystawa we Wrocławiu Michała Diamenta ma na celu przypomnienie i uchronienie fotografii artysty od zapomnienia. Prezentowane fotografie w przeważającej części będą to czarno-białe zdjęcia o bardzo dużym kontraście, z pogranicza fotografii i grafiki.

fot. Michał Diament

Fotografia stała się pierwszym i głównym obszarem działania Michała Diamenta, mimo specjalizacji w dziedzinie szkła na PWSSP. Fotografię traktował jako dziedzinę plastyki najbliższą grafice również poprzez możliwość manipulowania elementami procesu fotograficznego, dzięki czemu negatyw fotograficzny mógł traktować jako wersję matrycy graficznej. Uniwersalne od strony plastycznej założenia narzucały artyście specyficzną formę kontaktu z rzeczywistością jaką rejestruje fotografia, poprzez wyszukanie odpowiednich tematów i sposobów widzenia. Jednak w praktyce fotografia nie stała się dla Michała Diamenta tylko punktem wyjścia dla prac graficznych, a wręcz odwrotnie - to grafika stanowi margines jego twórczości, gdzie wykorzystywał jako motywy fotografie ?Siatek? czy portrety. Grafiki mają charakter estetyzujący i sam autor wystawiał je tylko sporadycznie. Uznawał, iż złudzenie rzeczywistości ma w wypadku fotografii wyjątkowy charakter i nadaje jej dodatkowy wymiar, nieobojętny dla wyboru tego właśnie medium.

Zmarł 9 maja 1977 roku.
- tekst autorstwa Jana Bortkiewicza, kierownika artystycznego

Michał Diament
Wystawa czynna do 1.06.2007
Poniedziałek - sobota 10 - 18

Centrum Kultury Dworek Romański
Pl. Bp Nankiera 8
50-140 Wrocław


 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
0
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0