Nacho López w Królikarni

Nacho López zaliczany jest obecnie do grona największych meksykańskich fotografów XX wieku zaraz obok jego nauczyciela Manuela Álvareza Bravo. Fotoreportaże Lópeza charakteryztują się prostotą i wyrazistością niezmiernie cenną przy tego typu pracach. Jego zdjęcia ukazujące codzienność Meksyku będzie można zobaczyć od 30 marca 2007 roku na wystawie w warszawskiej Królikarni.
fot. Nacho López

Poniżej zamieszczamy tekst dostarczony przez organizatorów wystawy w Warszawie:

Twórczość Lópeza odzwierciedla przekonanie, że fotografia uzyskuje swoją pełnię w fotoreportażu. Zdjęcia utrwalają codzienność Meksyku kilku minionych dziesięcioleci, nadając jej rysów pozbawionej patosu wyjątkowości i autentyczności. W obiektywie jego aparatu biedni i mieszkańcy ulic stają się świadomymi swej roli aktorami o wyrazistej indywidualności. Podrzędne kantyny, tawerny i pulquerias, w których pijano pulque (tani alkohol z agawy) czy tancbudy zamieniają się w sceny, gdzie pierwszoplanową rolę gra niekłamana radość życia, komisariaty policji i więzienia są świadkami ludzkich dramatów i emocji. Religijna atmosfera świąt łączy mistykę z ekstatycznością fiesty. Śmierć styka się z życiem. "Humanistyczny reportaż" Lópeza może sugerować związki z ważną dla fotografii lat pięćdziesiątych tendencją najpełniej wyrażoną w "Rodzinie człowieczej", wystawie przygotowanej przez Edwarda Steichena w 1955 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

fot. Nacho López

Zdjęcia Nacho Lópeza, po raz pierwszy prezentowane w Polsce, powstały w latach pięćdziesiątych, w okresie "meksykańskiego cudu". Aparat Lópeza był wnikliwym świadkiem ówczesnych głębokich przemian społecznych, wyznaczających drogę ku nowoczesności. Dzięki swojemu talentowi Nacho López jako pierwszy meksykański fotoreporter mógł korzystać z artystycznej swobody, w czasie gdy prasa i radio pozostawały pod kontrolą władz. Był pionierem fotoreportażu prasowego w Meksyku. Swoje fotografie łączył w cykle tworząc narracyjne "foto-eseje". W Królikarni pokazujemy między innymi serię "Wenus poszła się bawić w podrzędnych dzielnicach", reportaże: "Wiezienie snów", "Tylko biedni idą do piekła", "Dzień z życia miasta", "Dzieci". López współpracował z ukazującymi się w latach pięćdziesiątych pismami ilustrowanymi: "Hoy, Maana" i "Siempre", dbał o wybór i układ zdjęć oraz towarzyszący im tekst.

Zdjęcia Lópeza odzwierciedlają kontrasty charakterystyczne dla życia codziennego Meksyku. Łączą estetykę z symboliką, surrealistyczną wizję z mistycznym nastojem, migawkowość reporterskiego ujęcia ze zmiennością i intensywnością ludzkich emocji. Nieuchwytność objawienia z logiką odkrycia.


fot. Nacho López

Nacho Lopez urodził się w 1923 roku w Meksyku. Chociaż był jednym z ważniejszych meksykańskich fotografów XX wieku, jego twórczość poza krajem jest mało znana. Tak jak wielu początkujących fotografów był uczniem mistrza reportażu Manuela Álvareza Bravo. Swoją pierwszą wystawę miał w 1948 roku w Wenezueli. Zaraz potem jego prace były publikowane w magazynach ilustrowanych takich jak: Maana, Hoy, Siempre i Unomásuno. Nacho Lopez zmarł 1986 roku w Mexico City.

Wystawa Nacho López. Milagros y Revelaciones została przygotowana we współpracy z Ambasadą Meksyku w Polsce. Fotografie Nacho Lópeza pochodzą ze zbiorów SINAFO (Sistema Nacional de Fototecas) Fototeca Nacional del INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia) w Meksyku.


Otwarcie wystawy fotografii Nacho Lópeza nastąpi w czwartek, 29 marca 2007 roku w Królikarni (Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, ul. Puławska 113a) w Warszawie. Ekspozycja prezentowana będzie do 6 maja 2007.

UWAGA
W dniach 16 - 20 kwietnia 2007 Królikarnia będzie nieczynna dla zwiedzających.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0