Nacho López w Królikarni

Nacho López zaliczany jest obecnie do grona największych meksykańskich fotografów XX wieku zaraz obok jego nauczyciela Manuela Álvareza Bravo. Fotoreportaże Lópeza charakteryztują się prostotą i wyrazistością niezmiernie cenną przy tego typu pracach. Jego zdjęcia ukazujące codzienność Meksyku będzie można zobaczyć od 30 marca 2007 roku na wystawie w warszawskiej Królikarni.
fot. Nacho López

Poniżej zamieszczamy tekst dostarczony przez organizatorów wystawy w Warszawie:

Twórczość Lópeza odzwierciedla przekonanie, że fotografia uzyskuje swoją pełnię w fotoreportażu. Zdjęcia utrwalają codzienność Meksyku kilku minionych dziesięcioleci, nadając jej rysów pozbawionej patosu wyjątkowości i autentyczności. W obiektywie jego aparatu biedni i mieszkańcy ulic stają się świadomymi swej roli aktorami o wyrazistej indywidualności. Podrzędne kantyny, tawerny i pulquerias, w których pijano pulque (tani alkohol z agawy) czy tancbudy zamieniają się w sceny, gdzie pierwszoplanową rolę gra niekłamana radość życia, komisariaty policji i więzienia są świadkami ludzkich dramatów i emocji. Religijna atmosfera świąt łączy mistykę z ekstatycznością fiesty. Śmierć styka się z życiem. "Humanistyczny reportaż" Lópeza może sugerować związki z ważną dla fotografii lat pięćdziesiątych tendencją najpełniej wyrażoną w "Rodzinie człowieczej", wystawie przygotowanej przez Edwarda Steichena w 1955 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

fot. Nacho López

Zdjęcia Nacho Lópeza, po raz pierwszy prezentowane w Polsce, powstały w latach pięćdziesiątych, w okresie "meksykańskiego cudu". Aparat Lópeza był wnikliwym świadkiem ówczesnych głębokich przemian społecznych, wyznaczających drogę ku nowoczesności. Dzięki swojemu talentowi Nacho López jako pierwszy meksykański fotoreporter mógł korzystać z artystycznej swobody, w czasie gdy prasa i radio pozostawały pod kontrolą władz. Był pionierem fotoreportażu prasowego w Meksyku. Swoje fotografie łączył w cykle tworząc narracyjne "foto-eseje". W Królikarni pokazujemy między innymi serię "Wenus poszła się bawić w podrzędnych dzielnicach", reportaże: "Wiezienie snów", "Tylko biedni idą do piekła", "Dzień z życia miasta", "Dzieci". López współpracował z ukazującymi się w latach pięćdziesiątych pismami ilustrowanymi: "Hoy, Maana" i "Siempre", dbał o wybór i układ zdjęć oraz towarzyszący im tekst.

Zdjęcia Lópeza odzwierciedlają kontrasty charakterystyczne dla życia codziennego Meksyku. Łączą estetykę z symboliką, surrealistyczną wizję z mistycznym nastojem, migawkowość reporterskiego ujęcia ze zmiennością i intensywnością ludzkich emocji. Nieuchwytność objawienia z logiką odkrycia.


fot. Nacho López

Nacho Lopez urodził się w 1923 roku w Meksyku. Chociaż był jednym z ważniejszych meksykańskich fotografów XX wieku, jego twórczość poza krajem jest mało znana. Tak jak wielu początkujących fotografów był uczniem mistrza reportażu Manuela Álvareza Bravo. Swoją pierwszą wystawę miał w 1948 roku w Wenezueli. Zaraz potem jego prace były publikowane w magazynach ilustrowanych takich jak: Maana, Hoy, Siempre i Unomásuno. Nacho Lopez zmarł 1986 roku w Mexico City.

Wystawa Nacho López. Milagros y Revelaciones została przygotowana we współpracy z Ambasadą Meksyku w Polsce. Fotografie Nacho Lópeza pochodzą ze zbiorów SINAFO (Sistema Nacional de Fototecas) Fototeca Nacional del INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia) w Meksyku.


Otwarcie wystawy fotografii Nacho Lópeza nastąpi w czwartek, 29 marca 2007 roku w Królikarni (Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, ul. Puławska 113a) w Warszawie. Ekspozycja prezentowana będzie do 6 maja 2007.

UWAGA
W dniach 16 - 20 kwietnia 2007 Królikarnia będzie nieczynna dla zwiedzających.

Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm GFX 100 - zdjęcia przykładowe
26 Cze 2019
W nasze ręce trafił król średnioformatowego systemu Fujifilm. Zobaczcie, jak wyglądają 102-megapikselowe zdjęcia z GFX 100!
3
Fujifilm Instax Mini LiPlay - szybki test
21 Cze 2019
Najnowszy hybrydowy aparat Fujifilm łączy w sobie zalety natychmiastówki i przenośnej drukarki. To też najmniejszy Instax w historii. Sprawdzamy, jaki jest naprawdę.
1
Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu
21 Cze 2019
Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!
5
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
4