Nacho López w Królikarni

Nacho López zaliczany jest obecnie do grona największych meksykańskich fotografów XX wieku zaraz obok jego nauczyciela Manuela Álvareza Bravo. Fotoreportaże Lópeza charakteryztują się prostotą i wyrazistością niezmiernie cenną przy tego typu pracach. Jego zdjęcia ukazujące codzienność Meksyku będzie można zobaczyć od 30 marca 2007 roku na wystawie w warszawskiej Królikarni.
fot. Nacho López

Poniżej zamieszczamy tekst dostarczony przez organizatorów wystawy w Warszawie:

Twórczość Lópeza odzwierciedla przekonanie, że fotografia uzyskuje swoją pełnię w fotoreportażu. Zdjęcia utrwalają codzienność Meksyku kilku minionych dziesięcioleci, nadając jej rysów pozbawionej patosu wyjątkowości i autentyczności. W obiektywie jego aparatu biedni i mieszkańcy ulic stają się świadomymi swej roli aktorami o wyrazistej indywidualności. Podrzędne kantyny, tawerny i pulquerias, w których pijano pulque (tani alkohol z agawy) czy tancbudy zamieniają się w sceny, gdzie pierwszoplanową rolę gra niekłamana radość życia, komisariaty policji i więzienia są świadkami ludzkich dramatów i emocji. Religijna atmosfera świąt łączy mistykę z ekstatycznością fiesty. Śmierć styka się z życiem. "Humanistyczny reportaż" Lópeza może sugerować związki z ważną dla fotografii lat pięćdziesiątych tendencją najpełniej wyrażoną w "Rodzinie człowieczej", wystawie przygotowanej przez Edwarda Steichena w 1955 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

fot. Nacho López

Zdjęcia Nacho Lópeza, po raz pierwszy prezentowane w Polsce, powstały w latach pięćdziesiątych, w okresie "meksykańskiego cudu". Aparat Lópeza był wnikliwym świadkiem ówczesnych głębokich przemian społecznych, wyznaczających drogę ku nowoczesności. Dzięki swojemu talentowi Nacho López jako pierwszy meksykański fotoreporter mógł korzystać z artystycznej swobody, w czasie gdy prasa i radio pozostawały pod kontrolą władz. Był pionierem fotoreportażu prasowego w Meksyku. Swoje fotografie łączył w cykle tworząc narracyjne "foto-eseje". W Królikarni pokazujemy między innymi serię "Wenus poszła się bawić w podrzędnych dzielnicach", reportaże: "Wiezienie snów", "Tylko biedni idą do piekła", "Dzień z życia miasta", "Dzieci". López współpracował z ukazującymi się w latach pięćdziesiątych pismami ilustrowanymi: "Hoy, Maana" i "Siempre", dbał o wybór i układ zdjęć oraz towarzyszący im tekst.

Zdjęcia Lópeza odzwierciedlają kontrasty charakterystyczne dla życia codziennego Meksyku. Łączą estetykę z symboliką, surrealistyczną wizję z mistycznym nastojem, migawkowość reporterskiego ujęcia ze zmiennością i intensywnością ludzkich emocji. Nieuchwytność objawienia z logiką odkrycia.


fot. Nacho López

Nacho Lopez urodził się w 1923 roku w Meksyku. Chociaż był jednym z ważniejszych meksykańskich fotografów XX wieku, jego twórczość poza krajem jest mało znana. Tak jak wielu początkujących fotografów był uczniem mistrza reportażu Manuela Álvareza Bravo. Swoją pierwszą wystawę miał w 1948 roku w Wenezueli. Zaraz potem jego prace były publikowane w magazynach ilustrowanych takich jak: Maana, Hoy, Siempre i Unomásuno. Nacho Lopez zmarł 1986 roku w Mexico City.

Wystawa Nacho López. Milagros y Revelaciones została przygotowana we współpracy z Ambasadą Meksyku w Polsce. Fotografie Nacho Lópeza pochodzą ze zbiorów SINAFO (Sistema Nacional de Fototecas) Fototeca Nacional del INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia) w Meksyku.


Otwarcie wystawy fotografii Nacho Lópeza nastąpi w czwartek, 29 marca 2007 roku w Królikarni (Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, ul. Puławska 113a) w Warszawie. Ekspozycja prezentowana będzie do 6 maja 2007.

UWAGA
W dniach 16 - 20 kwietnia 2007 Królikarnia będzie nieczynna dla zwiedzających.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
2
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - test obiektywu
28 Sty 2019
Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.
0