Symulacja F Amalii Woźnej

Zainteresowania filozoficzne Amalia Woźna odzwierciedla w swoich cyklach fotograficznych. W projekcie "Symulacja F", prezentowanym obecnie we wrocławskiej galerii Entropia, człowieka potraktowała jak obiekt, który po obdarciu z chroniącej go powłoki, staje się narażony na wszelkie bodźce zewnętrzne.
fot. fot. Amalia Woźna z cyklu "Symulacja F"

O cyklu i o filozoficznych rozważaniach napisała autorka:

Wszystkie moje prace wykonuję metodą tradycyjną, bez użycia komputera. Fotografie prezentowane na wystawie pt. "Symulacja F" traktują o człowieku, jednakże ciało jest tutaj potraktowane zupełnie przedmiotowo, nie ma miejsca na tradycyjny akt, ciało jest zdeformowane, zniszczone, często ledwie rozpoznawalne. Tym samym jednak powstaje nowa jakość, nowy znak; znak, który przenosi poza siebie. Być może dzisiaj, gdy w otaczającym nas świecie dominują bodźce estetyczne i rzeczy istnieją o tyle, o ile "znaczą" - my sami stajemy się jedynie znakami. Może znakami wartości, które wyznajemy, a może jedynie tego, co druga osoba zdoła w nas zobaczyć. Dzisiaj, bowiem znaki istnieją zupełnie samoistnie poza tym, do czego miałyby odsyłać lub, czego brak miałyby zakrywać. Na obecnym etapie znaki są swoim własnym simulacrum, zastępują rzeczywistość, która już dawno zniknęła, oferując symulację świata tak doskonałą, że za "tą prawdziwą" nie żałujemy już wcale. Taki właśnie jest współczesny człowiek - zatraca się w niezliczonych obrazach, w nieskończonych możliwościach oferowanych mu przez wirtualny świat, który mami coraz to nowymi atrakcjami. Można, więc powiedzieć, że współczesny człowiek znalazł się w potrzasku - po pierwsze, atakuje go niezliczona ilość zmysłowych bodźców, po drugie, jest przez te bodźce odurzany i znieczulany, po trzecie, nie żyje już w świecie rzeczywistym, ale w wirtualnej symulacji. W takiej sytuacji, artysta może jedynie proponować pewne możliwe ujęcia, pewne przerysowania, które być może pozwolą nam się na chwilę zatrzymać i spojrzeć na otaczający nas świat, i na naszą w nim sytuację, z nieco innej strony.

fot. fot. Amalia Woźna z cyklu "Symulacja F"

Amalia Woźna z wykształcenia jestem filozofem i fotografem. Jej zainteresowania zagadnieniami współczesną estetyką okazały się inspirujące również dla fotografii, stąd obroniony w 1999 roku w szkole fotograficznej PHO-BOS dyplom Precesja symulakrów nawiązujący do rozważań francuskiego filozofa Jeana Baudrillarda. Swoje prace prezentowała na wystawach studentów szkoły PHO-BOS (Arsenał Miejski, Muzeum Architektury), z grupą plastyczną im. Franka Zappy (Muzeum Architektury) oraz na wystawie autorskiej w kowarskim Domu Kultury. Obecnie Woźna pracuję jako tłumacz oraz lektor języka angielskiego we Wrocławiu.



Wystawa zatytułowana Symulacja F Amali Woźnej czynna jest od 15 grudnia 2006 w Galerii ENTROPIA (ul.Rzeźnicza 4) we Wrocławiu.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0