Początek "Zmian niesezonowych" w Krakowie

Agencja Visavis zaprasza na kameralną wystawę będącą zapowiedzią zaplanowanego na cały rok większego projektu. Czterech fotografów: Bogdan Krężel, Przemysław Krzakiewicz, Bartek Solik i Łukasz Trzciński chce na przykładzie Niepołomic "zilustrować zmiany społeczno-ekonomiczne jakie zachodzą w Polsce". Brzmi ambitnie, a wygląda obiecująco.
Wiktor karate mistrz. Nie ma lepszego sposobu na rozbrykanego czterolatka jak godzina prawdziwego karate. Na początek trochę ćwiczeń ogólnorozwojowych i już małe smyki osiągają wewnętrzną dyscyplinę tak pożądaną przez rodziców. Wiktor (z lewej) i Mateusz poszli o krok dalej, zdobywając mistrzostwo kraju w kategorii wiekowej do lat dziewięciu. Sukcesem Wiktora tak przejął się tata, że sam przywdział kimono i o godz. 7.30 ćwiczy dwa razy w tygodniu. Jednak, jak twierdzi sensei Paweł Janusz, pan Jurek nie ma z synem szans, a za kilkanaście lat powinien zdecydowanie unikać starć z Wiktorem. Akademia zrzesza trzysta osób. Wszyscy razem własnymi rękami odremontowali dawny budynek koszarowy, gmina sfinansowała materiały. Teraz szefowie sekcji myślą o rozbudowie i proszą burmistrza o przekazanie drugiej części budynku. Fot. Przemyslaw Krzakiewicz/visavis.pl Wszelkie prawa zastrzezone


Akcje fotograficzne, w które angażuje się Agencja Visavis oscylują między ironicznymi portretami Przemka Krzakiewicza, a zaangażowanymi projektami o ambicjach socjologiczno-ekonomicznych, jak w wypadku "Zmian niesezonowych". O ile te pierwsze dostarczają rozrywki, o tyle drugie są bardzo potrzebne. Systematycznego dokumentu społecznego, biorąc pod uwagę rozmiary i liczebność naszego kraju, robi się u nas niewiele.

15 zdjęć ulokowanych na krakowskich Plantach, przed samym wejściem do Bunkra Sztuki, to zaledwie zapowiedź wystawy, która będzie finałem zaplanowanego na rok projektu. Czemu wybrano Niepołomice wyjaśnia tekst zamieszczony poniżej. Jak pracowici i konsekwentni będą autorzy, dowiemy się za kilkanaście miesięcy.

Informacja o projekcie:

"Zmiany niesezonowe"

Te piętnaście zdjęć to zaledwie początek. Przynajmniej rok czwórka fotografików - Bogdan Krężel, Przemysław Krzakiewicz, Bartek Solik i Łukasz Trzciński - będzie obserwować i dokumentować przemiany zachodzące w Polsce od ponad siedemnastu lat, a zdynamizowane naszym wejściem do Unii Europejskiej w 2004 r.

Z reguły nie czytamy badań socjologów, a wyniki opracowań ekonomicznych wydają nam się zbyt skomplikowane do przyswojenia. Nie wiedząc, jak jest, i ulegając łatwiźnie narzekania, wielu z nas nie ma przekonania, że coś się nam, i osobiście, i w skali społeczeństwa, udało. Plan Balcerowicza prędzej skojarzy się z upadkiem Państwowych Gospodarstw Rolnych i bezrobociem, niż stworzeniem, dzięki gospodarce wolnorynkowej, możliwości poprawy jakości życia. Podobnie nie doceniamy zmian, jakie zaszły w Polsce po jej wejściu do Unii Europejskiej: migracja zarobkowa ciągle odbierana jest jako dojmująca konieczność, a fundusze pomocowe jako zarezerwowane tylko dla niektórych.

Fotograficy, chcąc pokazać Polskę, wybrali Niepołomice, jedną z małopolskich gmin - tam właśnie chcą utrwalić zachodzące zmiany i nową rzeczywistość. Wybór nie jest przypadkowy: to jedno z najprężniej rozwijających się miejsc w Polsce, z kilkoma spektakularnymi inwestycjami zagranicznymi, korzystające jednak nie tylko z szczodrości unijnego budżetu, jaki otworzył się przed Polską po 2004 r., ale przede wszystkim z ludzkiego zaangażowania i chęci przemiany. Zmiany wprowadzano konsekwentnie od 1990 r.; możliwości, jakie stworzyła Unia stały się jedynie ich katalizatorem. Tak dla miejscowej gospodarki, stylu życia, ochrony przyrody i zabytków, jak też zmian w samych ludziach - tych, którzy w Niepołomicach mieszkają od pokoleń, i tych, którzy tam właśnie się osiedlają szukając swojej szansy.
Fotografia - refleksyjna obserwacja utrwalonego fragmentu rzeczywistości - pozwoli wypełnić treścią abstrakcyjne pojęcia "przełomu ustrojowego" czy "globalizacji". Może też powoli nam lepiej zrozumieć samych siebie. Może nawet poczujemy się lekko zadowoleni?

Projekt nie będzie wielką syntezą zmiany, w jakiej bierzemy udział od kilkunastu lat, raczej pieczołowitym utrwalaniem dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości jednej z polskich gmin, która stała się częścią unii obejmującej całą Europę.

Anna Mateja, "Tygodnik Powszechny"

"Zmiany niesezonowe"
Kraków - Planty , pomiędzy ulicą Szewską i Szczepańską (naprzeciwko Bunkra Sztuki).
Wystawa czynna od 7 grudnia 2006 do 29 grudnia 2006.
Spotkanie z dziennikarzami czwartek 07 grudnia 2006 o godz. 13.00 przed wystawą.

Zapraszamy także do odwiedzenia strony projektu www.zmiany.eu
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8