"CO2. Bruksela do nieskończoności" - recenzja wystawy

Ledwie zniknęła z krakowskiego rynku instalacja poświęcona regionowi Małopolska, a już kilka kroków dalej w Międzynarodowym Centrum Kultury pojawiła się wystawa fotografii CO2. Bruksela do nieskończoności. Podobnie jak w przypadku tej pierwszej, ideą wystawy jest zaprezentowanie możliwie najszerszej perspektywy spojrzenia na dany wycinek rzeczywistości.

Wystawa CO2. Bruksela do nieskończoności składa się z wyboru prac 19 fotografów pochodzących z Francji, Kanady, Finlandii, Portugalii, Węgier, Wietnamu, Beninu, Szwajcarii, Turcji i innych stron świata. Większość z nich spędziła około miesiąca w Brukseli szukając obrazów odpowiadających ich własnej wizji miasta i wyrażonej osobistym wizualnym językiem. Efektem jest, jak można się spodziewać, bardzo różnorodny zbiór fotografii. Pierwsze odczucie po obejrzeniu wystawy, to ogólne wrażenie, iż fotografia coraz mniej tłumaczy rzeczywistość. Nawiązując jeszcze raz do projektu zrealizowanego przez fundację Imago Mundi można powiedzieć, że brukselska wystawa również niczego nie wyjaśnia, chociaż robi to w odmienny sposób.

fot. Alain Géronnez


Projekty tego rodzaju wiążą się nieodłącznie z pewnym ryzykiem: im więcej wolności tym mniej przewidywalny jest całościowy efekt. Dlatego i tu mamy zdjęcia mniej lub bardziej dojrzałe. Z jednej strony niektórym brakuje odrobiny wyrafinowania, czy może raczej autentyczności, przez co sprawiają wrażenie prac powstałych w trakcie studenckiego projektu ? co nie jest jednoznacznie negatywnym określeniem, ale wskazaniem na ich nieco przejściowy charakter w ramach ciągłych poszukiwań sposobu artystycznego wyrazu. Z drugiej strony dzięki tej rozmaitości chyba każdy będzie mógł wśród prezentowanych prac odnaleźć swoje ulubione zdjęcie (moim jest chyba wielkoformatowa fotografia z brukselskiego lotniska Sébastien'a Reuzé, na której ciąg świateł odbijających się w szybie, przez którą autor wykonał zdjęcie, wygląda jak formacja latających spodków - rzeczywistość miesza się z kliszą z filmów science-fiction bez żadnej manipulacji).

Zastanawiałem się nad tym, które ze zdjęć najbardziej oddają klimat Brukseli: mój wybór padł na cykl, którego autorem jest Alain Géronnez, jak się okazuje po sprawdzeniu w katalogu - rdzenny mieszkaniec miasta. Jego cykl podwójnych ekspozycji przedmiotów z wnętrza mieszkania i brukselskich ulic ma w sobie dużo uroku i jest bardzo sprawnie zrealizowany.

Dobrym zabiegiem było pozostawienie autorom pełnej dowolności w zakresie sposobu prezentacji ich prac, kolejne cykle mają różne formaty i oprawione są w odmienny sposób, dzięki czemu całość jest bardziej urozmaicona i wizualnie atrakcyjna. Oprócz najpopularniejszych obecnie wydruków, są tu lightboxy, kolaże, tradycyjne czarnobiałe odbitki i projekcja wideo. Trzeba przyznać, że zaprezentowana w jednej z najlepszych ekspozycyjnie przestrzeni w Krakowie wystawa jest równie dobrze przygotowana od strony technicznej. W takich warunkach oglądanie fotografii to prawdziwa przyjemność.


Wystawa jest zwieńczeniem dziesięcioletniej współpracy z regionem Walonii, towarzyszy jej katalog, który oprócz zdjęć zawiera między innymi opis koncepcji wystawy, tekst wykładu Danielle Leenaerts na temat fotografii miasta oraz wypowiedź Marka Grygla nawiązującą do współczesnej polskiej fotografii o charakterze subiektywnego dokumentu.


Ekspozycję CO2. Bruksela do nieskończoności można oglądać do 26 listopada 2006 roku w Międzynarodowym Centrum Kultury (Rynek Główny 25) w Krakowie.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0