Irena Nawrot "Fotodermy II"

Łódzka galeria FF zaprasza w najbliższy piątek, 27 października 2006 roku na otwarcie wystawy "Fotodermy II" autorstwa Ireny Nawrot. Artystka od 20 lat zajmuje się czarno-białą fotografią inscenizowaną, którą poddaje specyficznemu procesowi kolorowania.
Ciało jest jak palimpsest, na którym warstwowo, ośmielone nieświadomością noszącego je podmiotu, zapisują się przeżycia i cierpienie. Okrywają pierwotną tkankę cielesności zmysłową, a czasem wręcz odstręczającą siatką znaczeń, z których każde jest jak wypalone rozżarzonym żelazem piętno na skórze. Można je wstydliwie skrywać pod grubą warstwą pudru i wymuszonego uśmiechu - można też wyeksponować te aspekty egzystencji, które zazwyczaj chroni nieprzejrzysta zasłona wstydu, lęku i niedopowiedzeń. - tak napisała Gabriela Jarzębowska w katalogu do wystawy

fot. Irena Nawrot "Fotodermy II"

"Fotodermy" Ireny Nawrot ukazują ciało zgnębione jarzmem traumatycznych, destrukcyjnych doświadczeń. Niepokojące, czerwone ślady na powierzchni skóry, rozmyty makijaż, krew... Dłonie rozpaczliwie zaciśnięte w niemym cierpieniu, przenikliwy wzrok desperacko poszukujący pomocy, natarczywie wbity w widza lub przeciwnie - z rezygnacją unoszący się ku Niebu, być może z naiwnym przekonaniem, że stamtąd wreszcie nadejdzie wybawienie.

Jeśli wiele wcześniejszych prac można było interpretować jako afirmację witalnych aspektów cielesności, w najnowszej serii dominuje poczucie niemocy i rozpadu z silnym zaznaczeniem zbanalizowanego we współczesnej kulturze żywiołu śmierci. W "Fotodermach" bodaj po raz pierwszy motyw śmierci zyskuje tak silne i intensywne zabarwienie nieodwracalnej destrukcji. Ten cykl jest szczególny także z innego powodu. Po raz pierwszy artystka nie tylko koloruje czarno-białe fotografie - tak, jak było to w poprzednich seriach - ale domalowuje nieistniejące w pierwotnej rzeczywistości obrazowej elementy: makijaż, zaczerwienienia i skazy na skórze, smugi krwi. W ten sposób zatarta zostaje granica dzieląca fotografię od malarstwa.


fot. Irena Nawrot "Fotodermy II"

Przychodzi na myśl pytanie: kim właściwie jest zrozpaczona właścicielka zmaltretowanego ciała obecnego w pracach Nawrot? Kobieta na fotografiach to nie sama artystka - choć to ona użycza bohaterce swojej cielesności. Zbyt łatwe wydaje się dosłowne utożsamienie autorki z jej dziełem, choć powierzchownie taka właśnie interpretacja wydaje się najbardziej oczywista. Nawrot wciela się w archetypiczne zarysowaną postać nękanej kobiety, przewrotnie firmując ją własnym ciałem. Tym samym prowadzi subtelnie zarysowaną polemikę z funkcjonowaniem kobiecego ciała w kulturze. Wyzywający, mający budzić pożądanie makijaż spływa z twarzy, paznokcie niechlujnie pokryte różowym lakierem, skóra, zamiast dostarczać przyjemnych doznań estetycznych epatuje brzydotą. Trudno twórczość Nawrot sprowadzać do wąskiego nurtu sztuki feministycznej, nie ulega jednak wątpliwości, że to właśnie specyficzna kobieca wrażliwość stanowi punkt oparcia dla jej artystycznych działań. - fragment tekstu do katalogu autorstwa Gabrieli Jarzębowskiej

fot. Irena Nawrot "Fotodermy II"

Irena Nawrot urodziła się w 1960 roku w Jarosławiu. W latach 1979 - 1983 studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie -Skłodowskiej w Lublinie. Od 1984 roku jest tam nauczycielem akademickim. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych.


Otwarcie wystawy Ireny Nawrot Fotodermy II nastąpi 27 października 2006 roku o godzinie 18 w galerii FF mieszczącej się w Łódzkim Domu Kultury przy w Łodzi. Fotografie będzie można oglądać do 23 listopada 2006.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0