Irena Nawrot "Fotodermy II"

Łódzka galeria FF zaprasza w najbliższy piątek, 27 października 2006 roku na otwarcie wystawy "Fotodermy II" autorstwa Ireny Nawrot. Artystka od 20 lat zajmuje się czarno-białą fotografią inscenizowaną, którą poddaje specyficznemu procesowi kolorowania.
Ciało jest jak palimpsest, na którym warstwowo, ośmielone nieświadomością noszącego je podmiotu, zapisują się przeżycia i cierpienie. Okrywają pierwotną tkankę cielesności zmysłową, a czasem wręcz odstręczającą siatką znaczeń, z których każde jest jak wypalone rozżarzonym żelazem piętno na skórze. Można je wstydliwie skrywać pod grubą warstwą pudru i wymuszonego uśmiechu - można też wyeksponować te aspekty egzystencji, które zazwyczaj chroni nieprzejrzysta zasłona wstydu, lęku i niedopowiedzeń. - tak napisała Gabriela Jarzębowska w katalogu do wystawy

fot. Irena Nawrot "Fotodermy II"

"Fotodermy" Ireny Nawrot ukazują ciało zgnębione jarzmem traumatycznych, destrukcyjnych doświadczeń. Niepokojące, czerwone ślady na powierzchni skóry, rozmyty makijaż, krew... Dłonie rozpaczliwie zaciśnięte w niemym cierpieniu, przenikliwy wzrok desperacko poszukujący pomocy, natarczywie wbity w widza lub przeciwnie - z rezygnacją unoszący się ku Niebu, być może z naiwnym przekonaniem, że stamtąd wreszcie nadejdzie wybawienie.

Jeśli wiele wcześniejszych prac można było interpretować jako afirmację witalnych aspektów cielesności, w najnowszej serii dominuje poczucie niemocy i rozpadu z silnym zaznaczeniem zbanalizowanego we współczesnej kulturze żywiołu śmierci. W "Fotodermach" bodaj po raz pierwszy motyw śmierci zyskuje tak silne i intensywne zabarwienie nieodwracalnej destrukcji. Ten cykl jest szczególny także z innego powodu. Po raz pierwszy artystka nie tylko koloruje czarno-białe fotografie - tak, jak było to w poprzednich seriach - ale domalowuje nieistniejące w pierwotnej rzeczywistości obrazowej elementy: makijaż, zaczerwienienia i skazy na skórze, smugi krwi. W ten sposób zatarta zostaje granica dzieląca fotografię od malarstwa.


fot. Irena Nawrot "Fotodermy II"

Przychodzi na myśl pytanie: kim właściwie jest zrozpaczona właścicielka zmaltretowanego ciała obecnego w pracach Nawrot? Kobieta na fotografiach to nie sama artystka - choć to ona użycza bohaterce swojej cielesności. Zbyt łatwe wydaje się dosłowne utożsamienie autorki z jej dziełem, choć powierzchownie taka właśnie interpretacja wydaje się najbardziej oczywista. Nawrot wciela się w archetypiczne zarysowaną postać nękanej kobiety, przewrotnie firmując ją własnym ciałem. Tym samym prowadzi subtelnie zarysowaną polemikę z funkcjonowaniem kobiecego ciała w kulturze. Wyzywający, mający budzić pożądanie makijaż spływa z twarzy, paznokcie niechlujnie pokryte różowym lakierem, skóra, zamiast dostarczać przyjemnych doznań estetycznych epatuje brzydotą. Trudno twórczość Nawrot sprowadzać do wąskiego nurtu sztuki feministycznej, nie ulega jednak wątpliwości, że to właśnie specyficzna kobieca wrażliwość stanowi punkt oparcia dla jej artystycznych działań. - fragment tekstu do katalogu autorstwa Gabrieli Jarzębowskiej

fot. Irena Nawrot "Fotodermy II"

Irena Nawrot urodziła się w 1960 roku w Jarosławiu. W latach 1979 - 1983 studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie -Skłodowskiej w Lublinie. Od 1984 roku jest tam nauczycielem akademickim. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych.


Otwarcie wystawy Ireny Nawrot Fotodermy II nastąpi 27 października 2006 roku o godzinie 18 w galerii FF mieszczącej się w Łódzkim Domu Kultury przy w Łodzi. Fotografie będzie można oglądać do 23 listopada 2006.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0
Panasonic Lumix LX100 II - zdjęcia przykładowe
10 Wrz 2018
Podczas dzisiejszej wizyty w siedzibie firmy, mieliśmy okazję bliżej zaznajomić się w drugą generacją uniwersalnego kompaktu opartego o matrycę 4/3. Zobaczcie, jak Panasonic Lumix LX100 II radzi sobie w praktyce.
0
Tenba Air Case Attaché 2214W - test walizki
10 Wrz 2018
Walizki na sprzęt fotograficzny to świetna alternatywa dla dużych plecaków i toreb. Sprawdziłem w praktyce jedną z ciekawszych walizek tego typu na rynku, czyli Tenba Air Case Attaché 2214W.
0