Kopciogramy Jerzego Wrońskiego i Jerzego Pustelnika

Galeria Bielska BWA zaprasza 18 października 2006 roku na otwarcie wystawy najnowszych wielkoformatowych prac prof. Jerzego Wrońskiego. Współtwórcą prezentowanej wystawy jest cieszyński fotografik Jerzy Pustelnik, od roku pracujący z artystą. Na ekspozycji będzie można zobaczyć prace wykonane w technice "kopciogramu", wynalezionej przez prof. Jerzego Wrońskiego jeszcze w latach 50.
Krótko o technice:

Przedstawione na wystawie fotogramy są rezultatem procesów twórczych, polegających na wykorzystaniu potencjału samoczynnie przebiegających zjawisk fizysorpcji powierzchniowej. Zjawiska te zostają utrwalone na płytkach szklanych, które jednocześnie są negatywami. Ich wielokrotne powiększenie w procesie pozytywowym ujawnia rzeczywisty obraz i naturę wymienionych zjawisk, niedostrzegalnych gołym okiem.

fot. Jerzego Wrońskiego i Jerzego Pustelnika "Kopciogramy"

Poniżej informacje o autorach dostarczone przez organizatorów wystawy:

Jerzy Wroński urodził się w 1930 roku. W latach 1950?1956 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa. W trakcie studiów współtworzył z przyjaciółmi tzw. Grupę Nowohucką, która zainaugurowała w Krakowie nurt malarstwa materii. Wszyscy jej członkowie zostali następnie przyjęci do Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska. Od roku 1960 zajmuje się także pedagogiką artystyczną.

Prowadzona od 50 lat przez Jerzego Wrońskiego działalność artystyczna jest ciągiem doświadczeń polegających na eksploracji żywiołowych procesów naturalnych oraz ujawnianiu w nich potencjału twórczego. W końcu lat 50. minionego stulecia powstawały monochromatyczne obrazy-reliefy, kształtowane przy udziale pełzającego płomienia, jak i późniejsze "akwarele metamorficzne" oraz " rysunki dyfuzyjne", w których inny żywioł - woda, użyty w mikroskopijnych ilościach, stanowił główną siłę sprawczą. Połączenie tych antagonistycznych żywiołów doprowadziło do powstania realizowanego od połowy lat 80. unikalnego cyklu obrazów-fotogramów, nazwanych później "kopciogramami". Są to czarno-białe, przesycone światłem i cieniem, fantazyjne kompozycje graficzne.

Jerzy Wroński jest artystą wiernym awangardowej tradycji poszukiwań formalnych, przeplecionej surrealistyczną tkanką. Tworzy wielorakie, najczęściej abstrakcyjne skojarzenia, a jednocześnie odkrywa nowe, techniczne możliwości tworzywa.


fot. Jerzego Wrońskiego i Jerzego Pustelnika "Kopciogramy"

Jerzy Pustelnik urodził się w roku 1950 w Cieszynie. Jest członkiem Cieszyńskiego Towarzystwa Fotograficznego. Zajmuje się fotografią reportażową - szczególnie chętnie utrwala jazz, który jest jego pasją. Absolwent studiów w cieszyńskiej Filii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej. Od roku 2001 pracuje na Wydziale Artystycznym UŚ w Cieszynie jako fotograf dokumentalista. Swoje fotografie "jazzowe" prezentował na sześciu wystawach indywidualnych oraz na wystawach zbiorowych pedagogów Instytutu Sztuki w Cieszynie oraz stowarzyszeń fotograficznych.


Otwarcie wystawy Jerzego Wrońskiego i Jerzego Pustelnika Kopciogramy odbędzie się 18 października 2006 roku o godzinie 17 w sali dolnej Galerii Bielskiej BWA (ul. 3 Maja 11; Bielsko-Biała]. Ekspozycja czynna będzie do 19 listopada 2006.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0