Fotokompozycje Ryszarda Horovitza

W Galerii Pomorskiego Parku Naukowo Technologicznego w Gdyni prezentowane będą prace jednego z prekursorów wykorzystania komputerów w fotografii, surrealisty - Ryszarda Horovitza. Na wystawie będzie można zobaczyć najważniejsze fotokompozycje artysty takie jak: Alegoria I, Peeling Ocean, Birds II, Jerzy Kosiński oraz Czesław Niemen. Otwarcie ekspozycji nastąpi w najbliższy piątek, 22 września 2006 roku.
fot. Ryszard Horovitz

Ryszard Horowitz jest inicjatorem nowego stylu w fotografii reklamowej. Jego zdjęcia od początku lat 70. publikowane były w najlepszych magazynach fotograficznych świata. Specjalizuje się w fotografii reklamowej, jest współzałożycielem amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografików Reklamowych APA.

Poniżej zamieszczamy informacje o autorze dostarczone przez organizatorów wystawy:

Styl Horowitza wyraża się w iluzjonizmie komputerowych wizji, tworzonych przez realne przedmioty, które artysta łączy za pomocą komputera w fantastyczne, niekiedy paradoksalne zestawienia. Typowe dla jego fotografii jest dynamiczne rozmieszczenie realistycznych elementów w rozległej powietrznej przestrzeni, rozbudowana strefa nieba oraz obecność żywiołu wody, pełnej zawirowań, najczęściej ukazanej w ruchu.

fot. Ryszard Horovitz

Ryszard Horowitz urodził się 5 maja 1939 roku w Krakowie. Cztery miesiące później wybuchła II wojna światowa i cała rodzina została internowana. On i jego rodzice przetrwali różne obozy koncentracyjne a po wojnie powrócili do Krakowa. Ryszard Horowitz jest jednym z najmłodszych ocalałych więźniów obozu Auschwitz. Edukację rozpoczął w Liceum Plastycznym, a następnie studiował sztukę w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych, a później na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Duży wpływ na jego twórczość miała Piwnica pod Baranami i muzyka jazzowa. W jego pracach dużą rolę odgrywają instrumenty muzyczne Extasy w 1978 roku, Allegory w 1992 roku. Czasem nazywa siebie fotokompozytorem, a niektórzy krytycy porównują jego sztukę ze sztuką pisania symfonii. W 1959 (I kontakt z Gdynią, z tąd wyemigrował do USA), dzięki pomocy jednego z amerykańskich uniwersytetów, przybył do Nowego Jorku i rozpoczął studia na kierunku projektowania w Pratt Institute.

fot. Ryszard Horovitz

Jako wybitny student został przedstawiony Richardovi Avedonowi. W jego pracowni poznał Aleksieja Brodowicza, który miał największy wpływ na pokolenie fotografików New York School. Po ukończeniu studiów Horowitz pracował dla wielu agencji, m. in. jako art director dla Grey Advertising. W listopadzie 1967 otworzył własne studio fotograficzne, co spowodowało, że fotografia stała się jego życiową pasją i karierą.

W 1969 powstały jego pierwsze prace, będące wynikiem eksperymentów z szerokokątnym obiektywem i fałszywą perspektywą. W latach 80 powstają prace przy użyciu komputerowego przetwarzania obrazów. W roku 1991 artysta otrzymał nagrodę APA American Advertising Photographers za zdjęcie Birds II. Zostało ono uhonorowane mianem Zdjęcia Roku w kategorii efektów Specjalnych. Wielkie uznanie przyniósł mu także słynny portret Jerzego Kosińskiego przekształcającego się w ptaka. Prace z lat 90 Allegory I, Metamorphosis, Peeling Ocean ukazują jego fascynację zjawiskami przekształcania się np. człowieka w ptaka, formy organicznej w ciecz. Jego celem jest osiągnięcie płynnego efektu przechodzenia jednego w drugie.


Prace Horovitza pokazywane były na całym świecie, m.in w: Mediolanie, Tuluzie, Toruniu, Pradze, Camden, Warszawie, Las Vegas, Genewie, CENTRE GEORGES POMPIDOU (Musee National d'Art Moderne w Paryżu), GEORGE EASTMAN HOUSE (Rochester, USA), Nowym Jorku, Tokio, Osace, Kolonii, Orlando, Chicago oraz w Krakowie.


Otwarcie wystawy Ryszarda Horovitza Fotokompozycje odbędzie się 22 września 2006 roku o godzinie 18 w Galerii Pomorskiego Parku Naukowo Technologicznego (Al. Zwycięstwa 96/98) w Gdyni. Prace Horovitza będzie można oglądać do 15 października w godz. 8.00 - 18.00. Wstęp bezpłatny.


Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
0
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12